Παρασκευή, 15 Νοεμβρίου, 2024

Οι αστρολογικές προβλέψεις της ημέρας για την Παρασκευή 08 Νοεμβρίου

ΚΡΙΟΣΠροσέξτε τους γύρω σας ώστε να μην επεμβαίνουν αρνητικά...

Στο Γηροκομείο Αθηνών θα γίνει «Της παρέας»!

Ανοίγει ξανά το ιστορικό θέατρο του Γηροκομείου Αθηνών, τριάντα...

Eurovision: Κάθε καρυδιάς… καρύδι στον ελληνικό τελικό

Για μια θέση στον ήλιο... Μετά την επικοινωνιακή επιτυχία...

Ρίχνουν… «Δίχτυ» στην ΕΡΤ

Ο Μανουσάκης θα βάλει γκολ στο... «Δίχτυ»! Η συγκλονιστική...

Επίδειξη ισχύος από τον Λαιμό

Το δάνειο ύψους 380.000.000 δολαρίων που σήκωσε ο κροίσος για τη χρηματοδότηση των mega-boxships και η προκαταβολή στα ναυπηγεία των $ 360.000.000.

Κανείς από τους πελάτες του fun restaurant TGI Friday, στην γωνία της Βασιλίσσης Σοφίας με τη Νεοφύτου Βάμβα, δεν μπορεί να φανταστεί ότι μερικούς ορόφους παραπάνω στο ίδιο μαρμάρινο μέγαρο έχει την έδρα της μια επιχειρηματική αυτοκρατορία που έλκει τις ρίζες της από τις Οινούσσες, 166 χρόνια νωρίτερα!

Ούτε καν όταν ο βλοσυρός φύλακας του γειτονικού υπόγειου γκαράζ με την πολυτελή είσοδο διώχνει πάραυτα όσους τολμούν να σταματήσουν στη ράμπα του. Κι όμως, εκεί βρίσκονται τα γραφεία της Enesel S.A., του εν Αθήναις ναυτιλιακού γραφείου του Νίκου Σ. Λαιμού. Του πιο «δυνατού» από όσους φέρουν αυτό το επίθετο εφοπλιστές, απόγονο του «Παπαλαιμού». Διότι Λαιμοί υπάρχουν πολλοί. Οπως και Λεμοί με «ε». Ομως ο Νίκος Σ. Λαιμός είναι ο άγνωστος κροίσος της Βασιλίσσης Σοφίας, με τον οποίο περισσότερο εξοικειωμένοι είναι μόνον οι φανατικοί ιστιοπλόοι, λόγω του εμβληματικού ιστιοπλοϊκού mega-yacht του «Xasteria».

Σε μια σπάνια αυτά τα χρόνια επίδειξη ισχύος, ο 80χρονος πια εφοπλιστής αυτή την εβδομάδα σήκωσε δάνειο ύψους 380.000.000 δολαρίων, που προορίζεται για τη χρηματοδότηση ενός από τους ισχυρότερους στόλους πολύ μεγάλων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, γνωστών και ως mega-boxships. Των Λεβιάθαν, χωρητικότητας 13.800 teu, που αγοράζει από τα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία της Hyundai Heavy Industries. Η συνολική αξία αυτού του στόλου, που απαρτίζεται από δέκα τέτοια ποντοπόρα, υπολογίζεται στο 1,2 δισ. δολάρια. Και ο Λαιμός αποφάσισε πριν από περίπου ένα χρόνο πως πρέπει να γίνουν δικά του! Για τον λόγο αυτό έβγαλε από την τσέπη του την προκαταβολή που απαιτείται αποκαλύπτοντας την παροιμιώδη ρευστότητα που λέγεται ότι διαθέτει. Με δεδομένο ότι οι προκαταβολές στα ναυπηγεία είναι πλέον της τάξης του 30%, σημαίνει ότι ακούμπησε άλλα 360.000.000 δολάρια πέρυσι.

Τώρα σήκωσε 380.000.000 δολάρια από τις γαλλικές BNP Paribas και Credit Agricole και τη γερμανική Norddeutsche Landesbank. Το μυστικό για την εξασφάλιση της χρηματοδότησης είναι τα ναυλοσύμφωνα που έχουν ήδη «κλειδωμένα» τα πλοία με την Evergreen, την ταϊβανέζικη ναυτιλιακή εταιρεία τακτικών μεταφορών, που είναι μία από τις μεγαλύτερες στον κλάδο, με τα χαρακτηριστικά πράσινα container με το λογότυπό της να έχουν φτάσει μέχρι και σε απομακρυσμένα μαντριά της ελληνικής υπαίθρου…

Ουσιαστικά ο Λαιμός χρηματοδοτεί την κατασκευή των πλοίων και η Evergreen αναλαμβάνει την υποχρέωση να τους εξασφαλίσει μεταφορικό έργο. Η Evergreen σχεδιάζει να δρομολογήσει τα πλοία στις γραμμές της Ασίας και της Μεσογείου, καθώς υπόκειται ήδη σε ασφυκτικό ανταγωνισμό σε αυτά τα μεγέθη πλοίων από τους ομολόγους της, μεταξύ των οποίων και η Cosco.

Η ιστορία του Νίκου είναι μεγάλη, αλλά η αυτόνομη πορεία του άρχισε πριν από τρεις δεκαετίες. Ηταν το 1983, όταν ο Νίκος Σ. Λαιμός, παντρεμένος με την Ειρήνη Θ. Δοξιάδη, αποχώρησε από την εταιρεία Λαιμός & Πατέρας και ίδρυσε ανεξάρτητο γραφείο με την επωνυμία Ν.S. Lemos & Company Limited. Διατήρησε παράλληλα για λογαριασμό του ομίλου του και το γραφείο Avra Ship Management στον Πειραιά και κατά τα επόμενα χρόνια διαχειρίστηκε περισσότερα από 18 νεότευκτα δεξαμενόπλοια και ποντοπόρα φορτηγά.

Το 2003 η εταιρεία Avra μετονομάστηκε σε Enesel S.A. από τα αρχικά NSL του ονόματός του. Η εταιρεία σήμερα εμφανίζει στην ιδιοκτησία της, σύμφωνα με τις καταχωρίσεις της, τέσσερα δεξαμενόπλοια VLCC και Aframax με μέσο όρο ηλικίας μόλις 6,6 ετών και 14 πολύ μεγάλα containerships, κάποια ακόμα υπό ναυπήγηση. Τα δέκα των 13.800 teu και άλλα τέσσερα χωρητικότητας 9.800 teu. Η Enesel έχει διαχειριστεί και στο παρελθόν container ships, όπως άλλωστε και σχεδόν κάθε άλλον τύπο πλοίων, ενώ ο υπάρχων στόλος της χαρακτηρίζεται από τους επαΐοντες ιδιαιτέρα ανταγωνιστικός, λόγω της ηλικίας του αλλά και της συγκυρίας στις ναυλαγορές.

Ο Λαιμός όμως ελέγχει και την εδρεύουσα στο Λονδίνο N.S. Lemos & Company Limited, που ειδικεύεται στο chartering, στη sale and purchase (S&P) αγορά και σε συναφείς συμβουλευτικές υπηρεσίες. «Εχει το ένα πόδι στο Λονδίνο και το άλλο στον Πειραιά» λένε όσοι τον ξέρουν προσθέτοντας πως η βρετανική πρωτεύουσα είναι πρακτικά το δεύτερο σπίτι του.

Μεγάλη όμως είναι η αγάπη του και για την Ελβετία αλλά και τη Νέα Υόρκη, όπου πολλοί συγγενείς και φίλοι του ζεύγους Νίκου και της Ειρήνης Λαιμού έχουν επιλέξει για τη μόνιμη κατοικία τους. Η σύζυγος του Νίκου, η Ειρήνη Θ. Δοξιάδη, είναι θεία της Σοφίας Δοξιάδη Ζαββού, κόρης του Απόστολου και της Μαρίας Δοξιάδη που παντρεύτηκε το 2004 τον γνωστό Στυλιανό Σπ. Ζαββό, με κουμπάρους την Ντέπυ Χανδρή, τον ουγγρικής καταγωγής διαβόητο μεγαλοεπενδυτή George Soros και τον Stelios (sir) Χατζηιωάννου. Ο Νίκος και η Ειρήνη Λαιμού, για να το πούμε με απλά λόγια, είναι ένα ζευγάρι «σαρξ εκ της σαρκός» του διεθνούς jet set και εκ των γαλαζοαίματων του εφοπλισμού.

Αλλωστε, το 1995, όταν ο Νίκος Σ. Λαιμός έριχνε στη θάλασσα το 52μετρο yacht του «Xasteria», ο όρος mega yacht δεν είχε καν εφευρεθεί και λίγοι διέθεταν τότε σκάφη μήκους άνω των 50 μέτρων, πόσο μάλλον δικάταρτων ιστιοπλοϊκών. Το yacht «Xasteria» του Νικόλα και της Ειρήνης Λαιμού είναι δημιούργημα των περίφημων ναυπηγείων Perini Navi και με το, χαρακτηριστικό φωτισμό των ύψους 50 και 37 μέτρων, πάνω από τη σκούρα μπλε γάστρα, ιστίων του αποτελεί αξιοθέατο σε όσους κόλπους δένει. Συχνά λικνίζεται στα γαλάζια νερά μπροστά από το σπίτι του ζεύγους στο Πόρτο Χέλι.

Ο γιος τους Αντώνης Λαιμός, απόφοιτος του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, είναι ο πρόεδρος της Enesel S.A. από το 2011 και φέρεται να συμμετέχει εδώ και δεκαετίες και στο μετοχικό κεφάλαιο του επενδυτικού σχήματος Axia Investments που εδρεύει στη Γενεύη της Ελβετίας.

Ονομα βαρύ σαν ιστορία!

Η οικογένεια Λαιμού έλκει την καταγωγή της από τις Οινούσσες και αποτελεί μία από τις πλέον πολυπληθείς και πολύκλαδες του ελληνικού εφοπλισμού. Η πορεία της ξεκινά πριν από 166 χρόνια. Το 1848 ο Γεώργιος Λαιμός ή Παπα-Λαιμός και οι τρεις γιοι του αγόρασαν ένα μικρό μερίδιο του ιστιοφόρου «Ευαγγελίστρια». Ο Νίκος Σ. Λαιμός διαθέτει ένα από εκείνα τα ονόματα-κλειδιά που επιτρέπουν πρόσβαση στις τράπεζες και τις κεφαλαιαγορές, ακόμα και σε καιρούς όπως οι σημερινοί. Από το 1905, οπότε μπήκε στα ατμόπλοια, το επίθετο Λαιμός συνδέθηκε και με τις οικογένειες Πατέρα και Χατζηπατέρα. Η μεγάλη είσοδος όμως στην πλοιοκτησία έγινε το 1930 και η μεγάλη ανάπτυξη ήρθε στην πρώτη μεταπολεμική περίοδο, με κέντρο το Λονδίνο. Μέλη της οικογένειας έχουν ιδρύσει και ασχοληθεί με περισσότερες από δέκα διαφορετικές και επιτυχημένες στην εποχή τους ναυτιλιακές, ενώ το κοινωφελές και φιλανθρωπικό τους έργο είναι μεγάλο τόσο στον τόπο τους όσο και στον ελληνισμό εν γένει.

Το μεγάλο στοίχημα, τα 10ετή συμβόλαια και οι απόγονοι

Το σημερινό στοίχημα του Νίκου Σ. Λαιμού και του γιου του Αντώνη με την Enesel είναι μεγάλο. Θα μπορέσουν τα 14 mega-boxships να παραγάγουν τις τεράστιες χρηματοροές που απαιτούνται για να «βγει» η επένδυση; Θα βρεθεί στο μέλλον αγοραστής και σε τέτοια τιμή, ώστε να βγουν υπεραξίες για την Enesel;

Οι επαΐοντες θυμίζουν εξάλλου ότι όταν το 2012 ο Λαιμός προέβη στην κίνηση με τα δέκα μεγάλα πλοία, την παραγγελία είχε τοποθετήσει το νοτιοκορεατικό επενδυτικό όχημα Kiamco της Korea Development Bank σε συνεργασία με Ασιάτη ναυλωτή. Ωστόσο οι αρχικοί αυτοί επενδυτές δεν προχώρησαν στις απαραίτητες προκαταβολές διστάζοντας μπροστά στο εύρος του project και την κρίση στη ναυτιλία. Οχι όμως και ο Λαιμός, που με την επένδυσή του έσωσε στην πορεία και τα συγκεκριμένα ναυπηγεία που αντιμετώπιζαν τότε οικονομικό πρόβλημα.

Ο Λαιμός έκρινε πως τα μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα που συνοδεύουν την παραγγελία αυτή ήταν ικανά να τον καλύψουν. Οι δύο ναυλωτές του είναι η Evergreen και η Hamburg Sud, επαρκώς ισχυροί για να γεμίσουν τα βαπόρια και να τιμήσουν τα 10ετή συμβόλαια με τα οποία τους έχει «κλειδώσει» η Enesel. Ομως οι αξίες των πλοίων λίγο έχουν αλλάξει από τότε που κινήθηκε ο Ελληνας εφοπλιστής και ο κλάδος είναι ένας από τους πιο προβληματικούς, λένε στην Ακτή Μιαούλη. Ο καιρός θα δείξει. Μέχρι τότε ο Νίκος, η Ειρήνη και οι απόγονοί του μπορούν να συνεχίσουν να απολαμβάνουν το Αιγαίο πάνω στο δικάταρτο σκαρί τους.

{{-PCOUNT-}}19{{-PCOUNT-}}

Ακολουθήστε την Espresso στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Μαριγκόνα: Η μελαχρινή που τρέλανε το ΣΕΦ στο ματς Ολυμπιακός – Βιλερμπάν

Το ματς Ολυμπιακός - Βιλερμπάν εξελισσόταν σε θρίλερ... Ωσπου...

Η ατάκα του 30χρονου στην αδερφή του λίγο μετά την εν ψυχρώ εκτέλεση της πρώην συντρόφου του στο Αγρίνιο

Υπό δρακόντεια μέτρα ασφαλείας αναμένεται να οδηγηθεί σήμερα ενώπιον...

Eurovision: Κάθε καρυδιάς… καρύδι στον ελληνικό τελικό

Για μια θέση στον ήλιο... Μετά την επικοινωνιακή επιτυχία...

Βαρδής Βαρδινογιάννης: Δεν άντεξε μακριά από τη Μαριάννα του

Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης ταξίδεψε στη γειτονιά των αγγέλων για...

Μαρίνα Σάττι στα… πράσα παρέα με γνωστό manager

Εχοντας εξαργυρώσει και με το παραπάνω την προβολή που...

Τσολάκη πολύ σκληρή για να πεθάνει

Πολύ σκληρή για να πεθάνει τηλεοπτικά η Ελένη Τσολάκη,...

«Σύννεφα» στη συνεργασία του Σκάι με την Καραβάτου

«Τι μέλλει γενέσθαι» με την Κατερίνα Καραβάτου και τον...