❱❱ Ποια θα ντυθεί νυφούλα στο πλευρό του
❱❱ «Οπλίζει» και «πυροβολεί» πριν τα κουφέτα! Οι «Ράδιο Αρβύλα» είναι αλήτες, δεν έχουν ούτε ιερό ούτε όσιο!
Από
τον ΝΙΚΟ ΝΙΚΟΛΙΖΑ
Ο Κώστας Πρέκας παντρεύεται πρώτη φορά, αλλά, προτού ανέβει τα σκαλιά της εκκλησίας με την αγαπημένη του Μαίρη Βιντιάδου, μιλάει στην «Espresso» για όλους και για όλα! Αναφέρεται στα δύσκολα χρόνια της σάτιρας που του έκανε ο Λάκης Λαζόπουλος, ενώ χαρακτηρίζει «αλήτες» τους «Ράδιο Αρβύλα» για όσα έλεγαν για εκείνον.
Θεωρεί αδικία να έχει αυτός, μεταξύ άλλων συναδέλφων του, τη ρετσινιά του ανθρώπου που συντάχτηκε με τη δικτατορία, ενώ αναφέρεται και στην όχι και τόσο «αριστερή» ιδεολογία του Νίκου Κούρκουλου και του Μάνου Κατράκη.
Ακόμα, αποκαλύπτει ότι τους ρόλους του «Γιάγκου Δράκου» αρχικά και στη συνέχεια του «Αστυνόμου Θεοχάρη» ο Φώσκολος τους είχε προτείνει σ’ εκείνον. Τέλος, απορρίπτει την περίπτωση να πάει καλεσμένος στην Ελένη Μενεγάκη, γιατί, όπως λέει, θέλει να έχει συνομιλητές του «εμπνευσμένους ανθρώπους»!
Το ραντεβού μας με τον Κώστα Πρέκα δόθηκε στον ιστορικό Μαγεμένο Αυλό στο Παγκράτι. Είχε φτάσει νωρίτερα και μας περίμενε με την αγαπημένη του Μαίρη Βιντιάδου. Τη γυναίκα που, όπως λέει πρώτη φορά δημοσίως, λάτρεψε όσο καμία άλλη και μαζί της σκοπεύει να ανέβει στα 78 του τα σκαλιά της εκκλησίας. Η γνωριμία τους έγινε στο πλαίσιο της δουλειάς, καθώς η Μαίρη είναι υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων, αλλά πολύ κοντά ήρθαν ύστερα από χρόνια.
«Ο πρώτος γάμος που θα κάνω θα είναι με τη Μαίρη. Τη γυναίκα που λάτρεψα και είναι ο μοναδικός άνθρωπος που μου έδωσε την ευτυχία. Δεν έχω ξανανιώσει τέτοια ευτυχία. Μου έχει σταθεί όσο καμιά άλλη γυναίκα. Είμαι πλέον ένα ήρεμο ποτάμι και νιώθω πανευτυχής που βρέθηκε αυτή η γυναίκα δίπλα μου. Κοιτάζει ο ένας τον άλλον και μαγευόμαστε. Και ναι, φίλε Νίκο, ο κύκλος έκλεισε για μένα. Αν ο Θεός θέλει να ζήσω, όσα χρόνια ζήσω, θα τα ζήσουμε με τη Μαίρη» λέει φανερά ευτυχισμένος.
Οι περιπέτειες του γιου του
Η συνέχεια της κουβέντας μάς οδηγεί στο παιδί που έχει αποκτήσει εκτός γάμου, τον 37χρονο σήμερα γιο του, ο οποίος συνελήφθη πριν από μερικά χρόνια για επίθεση που έκανε στον δρόμο σε μία τυχαία γυναίκα και χρειάστηκε να νοσηλευτεί σε ψυχιατρικά ιδρύματα.
«Είναι γνωστό ότι έχω έναν γιο. Ατύχησε λίγο… Λυπάμαι πολύ που η μητέρα του δεν ενήργησε σωστά για να μεγαλώσει και σωστά. Ακούστηκε ότι δεν αγάπησα το παιδί μου, δεν ήμουν στοργικός πατέρας και τέτοια. Οχι. Είναι ψέματα. Δεν ήμουν σε θέση να πάρω αυτόν τον νέο και να τον οδηγήσω στον δρόμο που πίστευα. Είχα και έχω τη βαθιά πεποίθηση ότι το παιδί πρέπει να είναι δίπλα στη μάνα. Μη μπορώντας να αντιμετωπίσω το πρόβλημα, την παρακάλεσα να κρατήσει το παιδί. Γάμος δεν υπήρχε και συνέβη ό,τι συνέβη στη συνέχεια…» λέει επιθυμώντας να βάλει τελεία στο θέμα.
Η συνάντηση με τον Λάσκο
Κοιτώντας φωτογραφίες από τα νιάτα του Κώστα Πρέκα μπορεί εύκολα να διαπιστώσει κανείς ότι το σμιλεμένο του κορμί ήταν σίγουρα αποτέλεσμα άθλησης… Πράγματι, ήταν πρωταθλητής στις καταδύσεις, κάτι που δεν γνωρίζει πολύς κόσμος.
«Εμείς τότε αγωνιζόμασταν για εθνικούς λόγους, για τη φανέλα. Ο τρόπος όλων των αθλητών εκείνης της εποχής ήταν για την “ελληνική ψυχή”. Για να ακούσουμε τον εθνικό μας ύμνο. Και δακρύζαμε και βάζαμε όλες μας τις δυνάμεις για να γίνουμε καλύτεροι. Τότε δεν είχαμε ούτε προπονητές ούτε τίποτα. Έδωσα πέντε πρωταθλήματα στους πανστρατιωτικούς αγώνες και η Ελλάδα ερχόταν πρώτη λόγω του Πρέκα» λέει συγκινημένος, χαζεύοντας μια φωτογραφία από εκείνα τα χρόνια.
«Οι καταδύσεις, ο αθλητισμός ήταν ένα σκαλοπάτι για να μεταπηδήσω στην ηθοποιία. Η πρώτη μου επαγγελματική δράση ως ηθοποιός έχει άμεση σχέση με την πισίνα. Το 1959 ήρθε ο Ορέστης Λάσκος να δει κάποιους ανθρώπους στο κολυμβητήριο. Και διάλεξε εμένα για να παίξω στην ταινία “Νύχτες στο Μιραμάρε”, που τη γυρίσαμε στη Ρόδο. Παράλληλα σπούδαζα υποκριτική. Αυτό ήταν… Αρχισαν να πέφτουν βροχή οι προτάσεις. Τέλειωσα πρώτα τη σχολή και αμέσως μετά είχα την τύχη να με πάρει στον θίασό του ο Κώστας Μουσούρης».
Τα χρόνια της δικτατορίας
Αναζητώντας βιογραφικά στοιχεία του στο διαδίκτυο, δεν υπάρχουν πολλά. Ωστόσο, γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στο γεγονός ότι ο ίδιος δεν έχει αποκηρύξει ποτέ τα χρόνια της δικτατορίας. Τον ρωτάμε αν θα ήθελε να αναφερθούμε σε εκείνη την περίοδο… Χαμογελάει.
«Ποτέ δεν θα μπορούσα να φοβηθώ τον χώρο και την κατάσταση που είχε δημιουργηθεί τότε. Την επταετία ’67-’74 όλοι οι Ελληνες ηθοποιοί εργάζονταν. Αριστεροί και μη. Και έχω πικρία μέσα μου… Γιατί να έχω εγώ τη ρετσινιά εκείνης της εποχής, της επταετίας, και να μην την έχουν ο Καλλέργης, ο Κατράκης, ο Αντωνόπουλος, ο Κούρκουλος και τόσοι άλλοι. Δούλευαν όλοι τότε. Μην ακούς παραμύθια. Eκείνη την εποχή έγιναν υπερπαραγωγές. “Τα σύνορα της προδοσίας”, “Οχι”, “Παπαφλέσσας” και τόσα άλλα έργα που έπαιξαν όλοι οι μεγάλοι ηθοποιοί. Γιατί λοιπόν εγώ θα πρέπει να κουβαλάω στις πλάτες μου τη ρετσινιά και όχι και οι άλλοι; Το πλήρωσα και το πληρώνω ακόμα όλο αυτό. Και δεν το έχω μετανιώσει. Είμαι υπερήφανος για τις συνεργασίες εκείνων των χρόνων και κυρίως για τη συνεργασία μου με τον παραγωγό Τζέιμς Πάρις, που πρόσφερε πολιτισμό στην Ελλάδα».
Θεωρεί ότι δεν έχει κάνει λάθη; Προσωπικά ή επαγγελματικά; «Δεν πιστεύω πως έχω κάνει λάθη. Και δεν έχω μετανιώσει για τίποτα. Αν έχω βλάψει κάποιον, αυτός είμαι εγώ. Πήρα γιαπί χώρους και τα έκανα μεγάλα θέατρα, τα οποία μετά τα έπαιρναν οι επιχειρηματίες έτοιμα. Και όλα αυτά με τα δικά μου χρήματα. Εφτιαχνα δικούς μου θιάσους γιατί δεν μου έκαναν προτάσεις. Γι’ αυτό και λέω ότι το θέμα της επταετίας το πλήρωσα πολύ ακριβά» μας λέει και το βλέμμα του σκοτεινιάζει.
«Ας πούμε, ο Κούρκουλος δεν μου χτύπησε ποτέ την πόρτα. Ισως ήταν και καλό αυτό για μένα, γιατί δεν ξέρεις πώς θα εξελισσόταν. Ο Νίκος έκανε λάθη για πολλούς ανθρώπους… Εγώ όμως σου ξαναλέω, ήμουν απλά ένας επαγγελματίας ηθοποιός που έκανα τη δουλειά μου και μόνο την περίοδο της επταετίας. Απλώς δεν αποκήρυξα εκείνη την περίοδο, ενώ άλλοι έπαιζαν στα θέατρα και έτρωγαν με χρυσά κουτάλια και αργότερα αποκήρυξαν την επταετία απλώς για να είναι στα πράγματα και με τους επόμενους. Πολλοί συνάδελφοί μου που είχαν φύγει εκείνη την εποχή ως αυτοεξόριστοι πήραν χρήματα για να γυρίσουν πίσω. Είχαν πάει στο Λονδίνο για να κάνουν… αντίσταση».
Καταιγισμός πυρών στους «ράδιο αρβύλα» που δεν έχουν ούτε ιερό ουτε όσιο!
Κεφάλαια «Λάκης Λαζόπουλος» και «Ράδιο Αρβύλα». Ποια είναι η γνώμη του Κώστα Πρέκα για την κριτική που του άσκησαν στις εκπομπές τους;
«Ας μη μιλήσουμε πολύ για τον Λάκη Λαζόπουλο, ο οποίος ζει το δικό του δράμα αυτόν τον καιρό – ήταν μια στιγμή αδύναμη τότε που με σατίριζε. Με την ευκαιρία θέλω να πω τα βαθιά μου συλλυπητήρια για τον χαμό της συζύγου του. Όμως οι “Ράδιο Αρβύλα”, τους οποίους δεν μπορώ να τους συγκρίνω με τον Λαζόπουλο, ο οποίος είναι ευφυής και σημαντικός συγγραφέας και ηθοποιός, είναι αλήτες! Δεν έχουν ούτε ιερό ούτε όσιο. Την πρώτη εβδομάδα αυτής της σάτιρας τρελάθηκα. Δεν φανταζόμουν ποτέ ότι θα γίνω μοχλός για να γελάνε οι άλλοι μαζί μου. Ειλικρινά, μου έκανε κακό. Κυρίως στο θέατρο. Οι νέοι άνθρωποι επηρεάζονται πολύ εύκολα. Ας πούμε του Λάκη η σάτιρα στο πρόσωπό μου του γύρισε μπούμερανγκ. Αυτά που έλεγε ήταν όλα στον αέρα. Απλά κορόιδευε τον ελληνικό λαό. Αν και μου έκανε πρόταση να πάω στην εκπομπή του καλεσμένος, δεν δέχτηκα και δεν πήγα. Η γελοιοποίησή μου συνεχιζόταν ακόμα και στον δρόμο. Το διαπίστωνα και μόνος μου. Με έβλεπαν τα νέα παιδιά και γελούσαν. Ενώ οι μεγαλύτεροι μου έσφιγγαν το χέρι για να μου δώσουν δύναμη και κουράγιο και συγχαρητήρια με τη στάση ζωής που κρατάω όλα αυτά τα χρόνια. Ομως όλη αυτή τη σάτιρα την πλήρωσα και οικονομικά για εφτά ολόκληρα χρόνια που κράτησε ο διασυρμός μου. Το τέλος ήρθε στη Θεσσαλονίκη, στο θέατρο Αθήναιον που άνοιξα, όταν μαζεύτηκαν στην πρεμιέρα καμιά διακοσαριά άτομα και φώναζαν απέξω: “Λαζόπουλος, Λαζόπουλος”. Δεν το άντεξα. Το έκλεισα, παρέδωσα τα κλειδιά στον ιδιοκτήτη και επέστρεψα στην Αθήνα καταχρεωμένος. Και έκλεισα και το θέατρο στου Παπάγου. Πνίγηκα. Ειλικρινά, πέρασα πολύ δύσκολα αυτά τα τελευταία χρόνια. Και θέλω να ευχαριστήσω όλους αυτούς που στάθηκαν οικονομικά στο πλευρό μου και μπορώ και στέκομαι πάλι όρθιος. Για όλα τα παραπάνω που μπορεί να πάθει λοιπόν ένας άνθρωπος από τη σάτιρα λέω ότι για μένα η σάτιρα σαφώς και έχει όρια. Και δεν επιτρέπω σε κανέναν να αμαυρώσει οποιαδήποτε στιγμή της ζωής μου και της καριέρας 60 ετών. Εγώ σέβομαι απόλυτα τους άλλους. Εσύ γιατί δεν με σέβεσαι;» αναρωτιέται.
Ο καβγάς με την Αλίκη…
Ο Κώστας Πρέκας συνεργάστηκε με κορυφαία ονόματα στον χώρο του θεάματος, ανάμεσά τους και η Αλίκη Βουγιουκλάκη, συνεργασία όμως που δεν είχε ευτυχή κατάληξη. Αν και καβγάδισαν, όπως μας λέει, πάντα θα την ευγνωμονεί.
«Με την Αλίκη δεν κατορθώσαμε να παίξουμε. Διαφωνήσαμε για τους δικούς μας λόγους. Η Αλίκη είναι η… Αλίκη. Κοντραριζόταν με πολλούς. Ετσι και με μένα. Ηταν όμως η εθνική σταρ και τη μνημονεύω ακόμα και σήμερα. Μεγάλη σταρ, ειλικρινά. Στην παράσταση “Βασίλισσα Αμαλία” το ’71 διαφωνήσαμε και τη θέση μου θα έπαιρνε ο Παπαμιχαήλ, παρότι είχαν τσακωθεί ως ανδρόγυνο. Παραιτήθηκα, λοιπόν. Της ζήτησα τα συμβόλαια και τα έσκισα. Βλέποντάς το αυτό ο Μάνος Κατράκης είπε μπροστά σε όλους: “Παιδί μου, τέτοια μεγαλοψυχία δεν έχουμε δει από κανέναν ηθοποιό. Από σήμερα θα παίζω τους πατεράδες σου σε όλα τα έργα στα οποία θα συμμετέχεις”. Το είπε αυτό ο αριστερός Μάνος Κατράκης την περίοδο που εσείς είχατε τη ρετσινιά του φίλα προσκείμενου στο καθεστώς; τον ρωτάμε.
«Δεν πιστεύω πως ο Κατράκης ήταν αριστερός. Ηταν τόσο πικραμένος από την Αριστερά, που στα τελευταία του χρόνια είχε απομακρυνθεί από αυτή. Ο Κούρκουλος ήταν αριστερός, αλλά κοιτούσε και λίγο τον εαυτό του… Τέτοιοι αριστεροί –χωρίς να τους υποτιμώ– δεν είναι… αριστερά αυτοί. Είναι λίγο απ’ όλα».