Την πόρτα του ανακριτή πέρασε χθες ο σταθμάρχης του Παλαιοφάρσαλου, ο οποίος ήταν ο πρώτος άνθρωπος που μίλησε με τον προφυλακισμένο σταθμάρχη Λάρισας Βασίλη Σαμαρά μετά την τραγωδία στα Τέμπη. Ο μάρτυρας είχε βάρδια στον σταθμό του Παλαιοφάρσαλου και μετά τη λήξη της, στις 10 το βράδυ, πήγε στο σταθμαρχείο της Λάρισας και ήταν παρών λίγα λεπτά μετά το μοιραίο λάθος του συναδέλφου του. Ο μάρτυρας ήταν αυτός που μίλησε πρώτος με τον Βασίλη Σαμαρά, ο οποίος δεν είχε συνειδητοποιήσει το λάθος του.
Ακόμα και όταν τον ειδοποίησε η Πυροσβεστική για τη μετωπική σύγκρουση των δύο τρένων, ο άπειρος συνάδελφός του έλεγε στον σταθμάρχη Παλαιοφάρσαλου ότι πιθανότατα εκτροχιάστηκε η εμπορική αμαξοστοιχία, με αποτέλεσμα να πέσει στο επιβατικό τρένο. Επειτα από αρκετά λεπτά κατάλαβε το μοιραίο λάθος του, καθώς είχε βάλει το επιβατικό τρένο στη γραμμή καθόδου από τη Θεσσαλονίκη όπου κινούνταν η εμπορική αμαξοστοιχία…
Αξίζει να σημειωθεί πως ο σταθμάρχης Παλαιοφάρσαλου έμεινε να συνεχίσει τη βάρδια του Βασίλη Σαμαρά, όταν αυτός συνελήφθη από τους αστυνομικούς. Ο ανακριτής έχει καλέσει να καταθέσουν, επίσης, οι δύο σταθμάρχες που είχαν βάρδια πριν αναλάβει ο κατηγορούμενος. Στη δικογραφία περιλαμβάνεται ήδη το έγγραφο των βαρδιών εκείνης της ημέρας.
Οι εννιάωρες βάρδιες ήταν οι εξής:
Πρωινή: 6.00-15.00
Απογευματινή: 14.00-23.00
Βραδινή: 22.00-07.00
Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία της δικογραφίας, ο απογευματινός σταθμάρχης, που έπρεπε να είναι μέχρι τις 11 το βράδυ μαζί με τον κατηγορούμενο, είχε φύγει μισή ώρα πριν από τη λήξη της βάρδιας του. Αυτό φαίνεται πως επιβεβαίωσε χθες στο ανακριτή ο μάρτυρας, σταθμάρχης του Παλαιοφάρσαλου. Ο κατηγορούμενος σταθμάρχης έφτασε στις 9.30 το βράδυ στον σταθμαρχείο Λάρισας και άρχισε τη βάρδια του στις 10 το βράδυ.
Ο απογευματινός σταθμάρχης, που δεν ήταν παρών στη βάρδια μέχρι τις 11, έχει κληθεί να καταθέσει και να δώσει τις δικές του εξηγήσεις. Από την πλευρά του ο κατηγορούμενος σταθμάρχης Βασίλης Σαμαράς, που προφυλακίστηκε με σύμφωνη γνώμη εισαγγελέα και ανακριτή, ρίχνει κι αυτός ευθύνες σε άλλους συναδέλφους του. «Θα έπρεπε να είναι μαζί μου κι άλλα άτομα» υποστήριξε στη μαραθώνια απολογία του, που διήρκεσε 7,5 ώρες.
Τραγική κατάληξη
Ο 59χρονος παραδέχθηκε ότι δεν είχε αντιληφθεί το λάθος του, αφήνοντας τα πράγματα να εξελιχθούν από μόνα τους, με τραγική κατάληξη. Ο σταθμάρχης υποστήριξε πως για αρκετό διάστημα βρισκόταν μόνος του στο σταθμαρχείο και είχε την ευθύνη για τη σιδηροδρομική ασφάλεια όλης της κεντρικής Ελλάδας. Οπως είπε, με βάση τον κανονισμό της υπηρεσίας, εκείνη τη νύχτα και μέχρι τις 11 θα έπρεπε να βρίσκονται μαζί του στον χώρο και άλλοι συνάδελφοί του, οι οποίοι όμως, σύμφωνα με όσα ισχυρίστηκε, αποχώρησαν από το σημείο νωρίτερα και τον άφησαν μόνο του. Τα άτομα που έπρεπε να ήταν μαζί του έχουν ήδη κληθεί από τον ανακριτή για κατάθεση.
Επίσης, αναμένεται να κληθεί και ο προϊστάμενος του 59χρονου που τον είχε βάλει βάρδια, αν και ήταν άπειρος. Πρόκειται για τον επιθεωρητή του ΟΣΕ που έλαβε αναρρωτική άδεια ενός μήνα λίγες ώρες μετά το δυστύχημα και από εκείνη την ώρα έχει εξαφανιστεί. Μάλιστα, δεν εμφανίστηκε ούτε στο σπίτι του στον Βόλο, αν και τον αναζήτησαν δημοσιογράφοι. Υπενθυμίζεται πως προχθές ο εν λόγω επιθεωρητής τέθηκε σε αργία με απόφαση του υπουργείου Μεταφορών.
Σχολιάζοντας την προφυλάκιση του σταθμάρχη Λάρισας, ο δικηγόρος του Στέφανος Παντζαρτζίδης δήλωσε: «Με ομόφωνη γνώμη εισαγγελέα και ανακριτή ο κατηγορούμενος κρίθηκε προσωρινά προφυλακιστέος. Ηταν κάτι αναμενόμενο λόγω της σπουδαιότητας της υποθέσεως, του βάρους και των ευθυνών.(…) Δυστυχώς τώρα αρχίζουν όλα». Σύμφωνα με τον δικηγόρο του, «ο κατηγορούμενος είπε τα πάντα. Τα πράγματα όπως ακριβώς έγιναν χωρίς να φοβηθεί αν από την αναφορά αυτή προκύπτουν ευθύνες για τον εαυτό του ή όχι».
Επίσης, διέψευσε πληροφορίες που είχαν έρθει στο φως τα προηγούμενα 24ωρα ότι ήταν σε εξέλιξη πάρτι στον σιδηροδρομικό σταθμό. «Ο άνθρωπος ούτε έπινε ούτε γλένταγε. Πότε δεν εγκατέλειψε τη θέση του» τόνισε ο συνήγορος υπεράσπισης του 59χρονου. Την ίδια ώρα έρχονται στο φως ανατριχιαστικές συνομιλίες του σταθμάρχη Λάρισας με τον μηχανοδηγό της επιβατικής αμαξοστοιχίας Intercity 62 λίγα λεπτά πριν από τη μετωπική σύγκρουση.
Σε μία συνομιλία ο σταθμάρχης δίνει την εντολή στον κλειδούχο να μη γυρίσει το κλειδί ώστε να «κλειδώσει» στην ευθεία της ανόδου η Intercity 62, προκειμένου να περάσει το τοπικό τρένο, το 1564, το οποίο έφτασε στη Λάρισα από τη γραμμή της καθόδου. Σε συνομιλία που ακολουθεί ο σταθμάρχης δίνει εντολή να αναχωρήσει το τοπικό τρένο, που έχει ήδη κάνει τη μανούβρα και έχει μπει στην ευθεία της ανόδου προς τον επόμενο σταθμό, τους Νέους Πόρους. Ομως δεν δίνει εντολή να γυρίσει το κλειδί…
Στην τελευταία συνομιλία ο σταθμάρχης δίνει πανομοιότυπη εντολή και στο Intercity 62 να κατευθυνθεί προς Νέους Πόρους από τη γραμμή της ανόδου. Τότε ακούγεται ο μηχανοδηγός του τοπικού τρένου να ρωτά «Τι να κάνει το 62;», πιθανότατα επειδή το Ιntercity 62 μπορούσε να αναπτύξει πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα και η απόσταση μεταξύ των δύο τρένων ήταν μικρή. Δεν είναι γνωστό τι απάντησε ο σταθμάρχης. Ομως εκ του αποτελέσματος φαίνεται πως ο κατηγορούμενος σταθμάρχης δεν είχε δώσει εντολή να γυρίσει το κλειδί για την επιβατική αμαξοστοιχία, που βρέθηκε μέσω της διαγωνίου στην αντίθετη γραμμή, σε πορεία σύγκρουσης με την εμπορική αμαξοστοιχία…
«Μικρό μέρος των ελλείψεων οι δικές του ευθύνες»
Το στίγμα της υπερασπιστικής γραμμής του 59χρονου σταθμάρχη Βασίλη Σαμαρά έχει ως βασικό άξονα πως η δική του ευθύνη είναι ένα μικρό μέρος από τη μεγάλη εικόνα των εγκληματικών παραλείψεων που οδήγησαν με μαθηματικό τρόπο στην τραγωδία.
Αυτό έκανε σαφές ο καθηγητής Νομικής Αριστοτέλης Χαραλαμπάκης, ο οποίος συνδράμει τους άλλους δύο δικηγόρους του προφυλακισμένου κατηγορουμένου. Πρόσθεσε, μάλιστα, πως οι ασφυκτικές προθεσμίες που θέτει ο Ποινικός Κώδικας δεν αφήνουν χρόνο για να οργανωθεί μια πλήρης υπεράσπιση και εκτίμησε πως «στην παρούσα στιγμή τα στοιχεία της δικογραφίας είναι ακόμα ισχνότατα».
«Αναμένουμε με μεγάλο ενδιαφέρον τις έρευνες της ανάκρισης, της Εισαγγελίας αλλά και των λοιπών αρμοδίων οργάνων σχετικά με τα ακριβή αίτια του δυστυχήματος αλλά κυρίως και με τις σοβαρές, όπως έχει ήδη καταδειχθεί, παθογένειες του συστήματος σε υποδομές, οργάνωση και λειτουργία, που είναι δύσκολο να γίνουν αποδεκτές από την ελληνική κοινωνία για ένα ευρωπαϊκό κράτος του 21ου αιώνα» τόνισε σε ανακοίνωσή του ο κ. Χαραλαμπάκης και είπε πως στην απολογία του ο σταθμάρχης απάντησε με ευθύτητα, ειλικρίνεια και αυθόρμητα σε όλες τις ερωτήσεις.
Στην ανακοίνωση γίνεται επίσης λόγος για τη στάση του σταθμάρχη ενώπιον της ανακρίτριας. «…Δεν ακολούθησε κάποια επιτηδευμένη υπερασπιστική γραμμή, αλλά με αυθορμητισμό, ευθύτητα και συναίσθηση της ευθύνης του απάντησε με ευκρίνεια και ειλικρίνεια σε όλες τις ερωτήσεις. Είναι προφανές ότι η δική του ευθύνη, στο μέτρο που υπάρχει, καλύπτει ένα μικρό μόνο μέρος του όλου φάσματος εγκληματικών ελλείψεων, λαθών και παραλείψεων που συνδέονται με το τραγικό αυτό δυστύχημα. Αυτά όμως θα αναδειχθούν τις επόμενες ημέρες μέσα από τις σχετικές έρευνες» καταλήγει η ανακοίνωση του καθηγητή Νομικής.