Τα τραγούδια του κατάφεραν να «δημιουργήσουν» πολλούς από τους μεγάλους τραγουδιστές που τα ερμήνευσαν. Οι νότες του απλές, στοχευμένες, γεμάτες συναισθήματα. Ενας από τους τελευταίους μεγάλους της χρυσής εποχής του ελληνικού πενταγράμμου, ο σπουδαίος Δήμος Μούτσης, έφυγε χθες από τη ζωή σε ηλικία 86 ετών. Ακριβοθώρητος, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας ακόμα και τότε που μεσουρανούσε με τις μεγάλες του επιτυχίες, κατάφερε να κρατήσει αλώβητο το όνομά του για πολλές δεκαετίες, με τα τραγούδια του να ακούγονται σε κάθε έκφανση της ζωής.
Τι να πρωτογράψεις για έναν τόσο μεγάλο συνθέτη, που κυριάρχησε από τον Νίκο Γκάτσο έως και τον Μάνο Χατζιδάκι, δίνοντας τραγούδια από τη Βίκυ Μοσχολιού και τον Σταμάτη Κόκοτα έως την πρωτοεμφανιζόμενη τότε Δήμητρα Γαλάνη. Γεννημένος στον Πειραιά, άρχισε να σπουδάζει στο Ωδείο Αθηνών από την ηλικία των 7 ετών. «Φαινόμενο» τον αποκαλούσε η οικογένειά του επειδή κατόρθωνε να «πιάνει» με τη μία τις νότες που άκουγε στο ραδιόφωνο. Σε ηλικία 20-21 ετών τελείωσε τις μουσικές του σπουδές κερδίζοντας και το πρώτο βραβείο ως σολίστ στο βιολί. Η καλλιτεχνική διαδρομή του μεγάλου συνθέτη ξεκίνησε το 1967, όταν άρχισε ο Νίκος Γκάτσος να του δίνει στίχους του.
Το πρώτο τραγούδι του Δήμου Μούτση ήταν το «Βρέχει ο Θεός», με ερμηνευτή τον Σταμάτη Κόκοτα, με τον σπουδαίο τραγουδιστή να κάνει τεράστιες επιτυχίες, με τραγούδια όπως «Μη μου χτυπάς τα μεσάνυχτα την πόρτα», «Πειραιώτισσα», και τη Βίκυ Μοσχολιού να τραγουδάει μοναδικά το «Σ’ έβλεπα στα μάτια». Δύο χρόνια αργότερα, το 1969, με το «Αύριο πάλι» με ερμηνευτή τον Γρηγόρη Μπιθικώτση και το «Με ένα παράπονο» με τον Μπιθικώτση, αλλά και με τον πρωτοεμφανιζόμενο Μανώλη Μητσιά κατάφερε να εδραιωθεί στη συνείδηση του ελληνικού λαού.
Ο «Αγιος Φεβρουάριος»
Την ίδια εποχή, ο Μούτσης συνεχίζει να γράφει επιτυχίες, όπως το «Αυτά τα χέρια» (στίχοι Λευτέρη Παπαδόπουλου) και το «Στην Ελευσίνα μια φορά» (στίχοι Βασίλη Ανδρεόπουλου) με τον Μανώλη Μητσιά. Ωστόσο, όπως λένε οι ειδικοί του ελληνικού πενταγράμμου, αυτό που σφράγισε την πορεία του είναι ο «Αγιος Φεβρουάριος», που ηχογραφήθηκε στα τέλη του 1971 και κυκλοφόρησε αρχές του 1972, σε στίχους Μάνου Ελευθερίου και με ερμηνευτές τους Δημήτρη Μητροπάνο και Πετρή Σαλπέα. Στον δίσκο «Αγιος Φεβρουάριος», εκτός από το ομώνυμο τραγούδι, ξεχώρισαν τα «Κι αν φταίει κανείς», «Το σπίτι στην ανηφοριά», «Η σούστα πήγαινε μπροστά», «Αλλος για Χίο τράβηξε» και άλλα. «Δεν μπορώ να βάλω στίχους σε μελωδίες. Κι όλη αυτή η ιστορία με τον “Αγιο Φεβρουάριο” και το τι κρύβεται από πίσω δεν είναι και τόσο ενδιαφέρουσα.
Κάποιες συμπαθητικές μελωδίες είναι, που τις παίξανε κάποιοι άπειροι μουσικοί, γιατί έτσι θεωρούσα ότι έπρεπε. Τις τραγούδησαν ο Μητροπάνος κι η Σαλπέα με τον πιο απλό τρόπο και κανένας δεν ενδιαφέρθηκε για το αποτέλεσμα μέχρι τότε, που στο επεισόδιο με τον Κοεμτζή ο τραγουδιστής είπε, αντί για τις “Βεργούλες” που του ζητήσανε, το “Ο Χάρος βγήκε παγανιά”. Αυτό ήταν όλο. Χωρίς δεύτερα και τρίτα νοήματα» είχε αναφέρει σε παλαιότερη συνέντευξή του στη «Lifo». Με σχεδόν μόνιμους ερμηνευτές των τραγουδιών του τη Βίκυ Μοσχολιού, τον Αντώνη Καλογιάννη, τον Μανώλη Μητσιά και βάζοντας «σφήνα» και νέους ερμηνευτές, όπως η Αλκηστις Πρωτοψάλτη το 1975, ο Δήμος Μούτσης συγκαταλέγεται από τότε στους κορυφαίους συνθέτες. Ο τρόπος σκέψης του, μάλιστα, ήταν τόσο μπροστά από την εποχή του, που κάθε δίσκος του ήταν απόλυτη επιτυχία.
Αξιοσημείωτο είναι ότι το 1981, με τη Σωτηρία Μπέλλου, κάνει τη μεγάλη «ντρίμπλα» στο λαϊκό τραγούδι και το ανυψώνει ακόμα περισσότερο. Τη χρονιά αυτή, λοιπόν, κυκλοφόρησε το «Φράγμα», σε στίχους Κώστα Τριπολίτη, με τραγούδια όπως τα «Δεν λες κουβέντα», «Delenda est (Ειρηνούλα μου)», «Γράμμα από τη λεγεώνα των ξένων», «Νταλίκα», με τη φωνή της Μπέλλου. Τα τραγούδια αυτά ακούγονται ακόμα και σήμερα. «Οσο για την Μπέλλου, αν δεν ήθελε να συμμετάσχει στον δίσκο, το “Δεν λες κουβέντα”» στ’ ορκίζομαι, δεν θα το έβγαζα ποτέ. Είσαι και είμαι υποχρεωμένος να λειτουργείς με τις ποιότητές σου σε έναν κόσμο που λειτουργεί με τις δικές του. Κατάλαβέ το αυτό. Δεν είναι πρωτότυπο ούτε το να γράφει κανείς κάτι που δεν είναι πρωτότυπο, αλλά ούτε και το να γράφει κάτι που είναι. Εμένα μου πήρε πολύ καιρό να το καταλάβω» είχε αναφέρει για την Μπέλλου.
Ο Μούτσης δεν σταματάει στιγμή να ηχογραφεί προσεγμένα τραγούδια, «με καλλιτέχνες ψαγμένους, ευαίσθητους, που ξέρουν να αγγίζουν ψυχές», όπως ο ίδιος έχει αναφέρει σε μία από τις σπάνιες συνεντεύξεις του στην ΕΡΤ. Το 1999 συνεργάστηκε ξανά με τον Δημήτρη Μητροπάνο και τη Δήμητρα Γαλάνη σε μια μεγάλη συναυλία στο Ηρώδειο, στην οποία τραγούδησαν μαζί παλαιότερες και νεότερες επιτυχίες του μεγάλου δημιουργού. Μια πολυαναμενόμενη δουλειά του με ερμηνεύτρια τη Χαρούλα Αλεξίου δεν κυκλοφόρησε ποτέ. Στις ευρωεκλογές του 2019 ήταν υποψήφιος ευρωβουλευτής με το ΜέΡΑ25. Ο ίδιος κομματικός σχηματισμός ανέστειλε την κομματική ιδιότητα του Μούτση λόγω καταγγελιών για σεξουαλική κακοποίηση.
Η «μαύρη» κηλίδα με την καταγγελία περι απόπειρας βιασμού
Πριν από τρία χρόνια, το 2021, το όνομα του μεγάλου συνθέτη ενεπλάκη σε ένα σκάνδαλο μεγατόνων: η νεαρή ερμηνεύτρια Λυδία Σέρβου, μιλώντας αποκλειστικά στην «Espresso», είχε αποκαλύψει ότι ο Δήμος Μούτσης την είχε παρενοχλήσει σεξουαλικά όταν εκείνη ήταν 15 ετών.
«Είχα αποφασίσει να μην αποκαλύψω το όνομά του λόγω της ηλικίας του κυρίως, αλλά και επειδή δεν έχω καμία άλλη απόβλεψη εκτός από τη σωτηρία της δικής μου ψυχής, αλλά και άλλων παιδιών, για τα οποία θα μπορούσε η καταγγελία μου να λειτουργήσει αποτρεπτικά. Εξάλλου, ο άνθρωπος αυτός είναι 82 χρόνων. Λόγω όμως της μεγάλης έκτασης που πήρε το θέμα και επειδή δεν μου αρέσει να κρύβομαι πίσω από το δάχτυλό μου, θα το πω» είπε η Σέρβου και αμέσως μετά πέταξε τη «βόμβα» μεγατόνων: «Ο άνθρωπος που σακάτεψε την ψυχή μου πριν καν συμπληρώσω τα 15 χρόνια είναι ο μουσικοσυνθέτης Δήμος Μούτσης. Και το λέω γιατί πρέπει να διευκρινίσω ρητά ότι δεν είναι άλλοι εμπνευσμένοι και καταξιωμένοι συνθέτες, όπως ο Ξαρχάκος και ο Μαρκόπουλος, τα ονόματα των οποίων κακώς αναμείχθηκαν από κάποιους».
Με τον Μούτση, μετά το ανατριχιαστικό περιστατικό, η Σέρβου δεν ξανασυναντήθηκε ποτέ! Εως τότε, ο συνθέτης δεν είχε απασχολήσει ποτέ τη δημοσιότητα με την προσωπική του ζωή. Ο ίδιος ανέθεσε την επόμενη μέρα στον δικηγόρο του Γιάννη Φώσκολο την υπόθεση. «Αναφορικά με τα δημοσιεύματα των τελευταίων ημερών, που αφορούν το πρόσωπό του, ο Δήμος Μούτσης δηλώνει ότι οι απαντήσεις του θα δοθούν όπου και όπως νομικά προβλέπεται» ανέφερε η ανακοίνωση του δικηγορικού γραφείου. Τελικά, ποτέ κανείς δεν έμαθε το τέλος αυτής της περίεργης υπόθεσης, που ενέπλεξε το όνομα του μεγάλου συνθέτη στο σκάνδαλο!