Η ραγδαία αύξηση των διαδικτυακών κρατήσεων σε καταλύματα κάθε είδους τράβηξε, όπως ήταν αναμενόμενο, το… ενδιαφέρον των απατεώνων, που βρήκαν ένα νέο πεδίο δράσης. Οι χάκερ του τουρισμού χρησιμοποιούν πασίγνωστες πλατφόρμες κρατήσεων και παριστάνουν τους εκπροσώπους τους ή ακόμα και των καταλυμάτων, ζητώντας από τους πελάτες να πληρώσουν για να υφαρπάξουν τα προσωπικά τους στοιχεία. Συχνά, μάλιστα, τα καταλύματα που εμφανίζουν, είτε δεν είναι διαθέσιμα είτε, ακόμα, δεν υπάρχουν!
Είναι ενδεικτικό ότι οι διαδικτυακές απάτες στον κλάδο έχουν αυξηθεί τον τελευταίο ενάμιση χρόνο έως και 900%, με θύματα πελάτες που πείστηκαν από τους απατεώνες και καταχώρισαν τα στοιχεία τους στους ηλεκτρονικούς συνδέσμους που τους έστειλαν για να μη χαθεί η κράτηση… Η πλατφόρμα Booking.com εκτιμά ότι η κατακόρυφη αύξηση της απάτης οφείλεται και σε μεγάλο βαθμό σε εξελιγμένα ψηφιακά εργαλεία όπως το ChatGPT. Μέσω αυτών των δυνατοτήτων οι απατεώνες δημιουργούν ψεύτικες ιστοσελίδες που είναι έτοιμες να δεχτούν τα προσωπικά στοιχεία και τα τραπεζικά δεδομένα των πελατών που, για παράδειγμα, ενδιαφέρονται για μια μίσθωση Airbnb. Οι έρευνες έδειξαν ότι η πιο συνηθισμένη απάτη που έχει καταγραφεί είναι το ηλεκτρονικό ψάρεμα (phishing).
Οι επιτήδειοι υποδύονται μια αξιόπιστη πλατφόρμα, ή ξενοδοχείου ή άλλης υπηρεσίας, και καθοδηγούν το θύμα να «κλικάρει» και να προβεί σε πληρωμή προκειμένου να διορθωθεί ένα υποτιθέμενο σφάλμα. Αλλη μέθοδος είναι οι χακαρισμένες συνομιλίες μεταξύ πελατών και των ξενοδοχείων. Αυτές, οι απατεώνες τις αντλούν χακάροντας τους λογαριασμούς των ξενοδοχείων και ζητούν εκ νέου πληρωμή ή αρπάζουν τα τραπεζικά στοιχεία του πελάτη. Ακόμη, όμως, και ανύπαρκτα καταλύματα καταφέρνουν να… νοικιάσουν οι απατεώνες με ψεύτικες καταχωρίσεις. Τα θύματα πληρώνουν για ένα πολυτελές κατάλυμα έναντι πολύ χαμηλής τιμής, όμως όταν φτάνουν διαπιστώνουν ότι αυτό δεν υπάρχει ή δεν νοικιάζεται.
Για το θέμα μίλησαν σε τηλεοπτική εκπομπή ο Γιώργος Μελισσάρης, νομικός σύμβουλος Ενωσης Καταναλωτών Ελλάδος, τονίζοντας ότι ειδικά για τα εικονικά καταλύματα μπορούμε να κάνουμε το εξής: «Ενας τρόπος αντιμετώπισης αυτού είναι η “αντίστροφη αναζήτηση” στην εικόνα, δηλαδή εάν δούμε μία εικόνα που μας φαίνεται ψεύτικη, μπορούμε να την κάνουμε μία αναζήτηση στο διαδίκτυο και να δούμε εάν υπάρχει κάπου αλλού».
Από την πλευρά του, ο Νίκος Χαλκιαδάκης, πρόεδρος Συνδέσμου Ξενοδόχων Κρήτης, αναφερόμενος συγκεκριμένα στην Κρήτη είπε: «Υπάρχουν περιστατικά τα οποία είναι μεμονωμένα. Γίνονται συχνά τέτοια περιστατικά, οπότε οι καταναλωτές πρέπει να προσέχουν όταν κλείνουν κάποιο κατάλυμα και να βάζουν κυρίως νεαρά άτομα ή άτομα που ξέρουν λίγο περισσότερο από τεχνολογία, να ψάχνουν τις πλατφόρμες για να δουν αν υπάρχουν ή όχι, πού βρίσκονται, αλλά και να πάρουν ένα τηλέφωνο για να βεβαιωθούν για την ύπαρξη των καταλυμάτων». Αντίστοιχες απάτες γίνονται και στις κρατήσεις πτήσεων με δήθεν προσφορές εταιριών. Οι περιπτώσεις δεν είναι λίγες. Πέρυσι, το 83% έκανε κράτηση μέσω διαδικτύου, ενώ στις 6.640 ανήλθαν οι αναφορές απάτης για κρατήσεις σε ταξίδια το 2023.