«Ψιθύριζε στις καρδιές» των τηλεθεατών για σχεδόν 40 χρόνια. «Αγγιζε τις ψυχές» τους μέσα από ιστορίες με απαγορευμένους έρωτες, θίγοντας παράλληλα και κοινωνικά ζητήματα που απασχολούσαν την κοινή γνώμη. «Δεν είπε ποτέ αντίο» στο κοινό που τον ακολουθούσε φανατικά στη μικρή οθόνη. Ακόμη και την περίοδο της πανδημίας συνέχισε να δημιουργεί και να μεγαλουργεί βάζοντας τη σφραγίδα του σε ποιοτικές παραγωγές και αναδεικνύοντας νέα αστέρια της TV. Το ίδιο συνέχισε μέχρι το τέλος. Μέχρι που πιάστηκε τελικά στο «δίχτυ» της μοίρας.
- Από τον Ηλία Μαραβέγια
Ο Μανούσος Μανουσάκης δεν μένει πια εδώ. «Εφυγε» προχθές, σε ηλικία 74 ετών, για το αιώνιο ταξίδι του, συγκλονίζοντας τον καλλιτεχνικό κόσμο με την είδηση της ξαφνικής απώλειάς του. Πέρα από τους δικούς του ανθρώπους κανείς άλλος δεν γνώριζε τη σκληρή μάχη που έδινε τους τελευταίους μήνες ούτε ότι νοσηλευόταν στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας του «Υγεία» τα τελευταία 24ωρα. Δυστυχώς, η μάχη αυτή αποδείχτηκε άνιση.
Σύμφωνα με το ιατρικό ανακοινωθέν που εκδόθηκε από το ιδιωτικό νοσοκομείο, ο χαμός του οφείλεται σε οξεία μυελογενή λευχαιμία, η οποία διαγνώστηκε πρόσφατα. «Παρά τις ιατρικές παρεμβάσεις, η εξέλιξη της νόσου οδήγησε σε επιπλοκές, που επέφεραν τον θάνατο του σκηνοθέτη Μανούσου Μανουσάκη» σημειώνουν σε αυτό οι γιατροί του, η παθολόγος Ελένη Γωνιωτάκη και ο αιματολόγος Δημήτριος Γρενζελιάς.
Γεννημένος στην Αθήνα στις 14 Ιανουαρίου του 1950, ο Μανούσος Μανουσάκης δέχτηκε τα πρώτα του καλλιτεχνικά ερεθίσματα από τη μητέρα του, που ήταν ερασιτέχνης ζωγράφος, και από τη θεία του, τη διεθνούς φήμης Ελληνίδα ηθοποιό Ειρήνη Παπά. Σπούδασε σκηνοθεσία στη Σχολή Κινηματογράφου του Λονδίνου και μόλις επέστρεψε στην Ελλάδα, στις αρχές του ’70, ξεκίνησε το «ταξίδι» του στην τέχνη από τη μεγάλη οθόνη. Μία από τις πρώτες του δουλειές στο σινεμά ήταν η ταινία «Βαρθολομαίος», το 1973, στην οποία είχε τριπλό ρόλο, καθώς έγραψε το σενάριο, έκανε τη σκηνοθεσία και επιμελήθηκε την παραγωγή της.
Στο Φεστιβάλ του Σαν Ρέμο
Η ταινία απέσπασε ειδική μνεία στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σαν Ρέμο το 1973, αλλά στην Ελλάδα απαγορεύτηκε από τη χούντα. Ακολούθησαν και άλλα φιλμ, όπως «Η σκιάχτρα», το 1985, ενώ, παρά το γεγονός ότι το όνομά του έμελλε να συνδεθεί άρρηκτα με την τηλεόραση, ο ίδιος διατήρησε δυναμική παρουσία και στο σινεμά, σκηνοθετώντας και παραγωγές, όπως τον «Κόκκινο δράκο», το 1998 και το ιστορικό δράμα «Ουζερί Τσιτσάνης», το 2015, που ήταν και η τελευταία κινηματογραφική ταινία με την υπογραφή του, βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Γιώργου Σκαμπαρδώνη, με θέμα τον έρωτα ενός χριστιανού και μιας Εβραίας στη Θεσσαλονίκη, κατά τη διάρκεια της Κατοχής.
Η ενασχόληση του Μανούσου Μανουσάκη με την τηλεόραση άρχισε στα μέσα της δεκαετίας του ’80 με σειρές στην ΕΡΤ και κορυφώθηκε από τα 90s και μετά, όταν ο ίδιος ανέλαβε τη σκηνοθεσία και την παραγωγή δραματικών σειρών για την ιδιωτική τηλεόραση. Η πρώτη από αυτές ήταν ο «Φάκελος Αμαζών», στον ΑΝΤ1, με πρωταγωνιστές τους Γρηγόρη Βαλτινό και Νάντια Μουρούζη, το 1991. Σε αυτό το σίριαλ ο σκηνοθέτης σύστησε στο κοινό και τον άγνωστο τότε Απόστολο Γκλέτσο, τον οποίο έχρισε πρωταγωνιστή του την επόμενη χρονιά με το «Τμήμα Ηθών», το οποίο κράτησε για τρεις σεζόν. Μετά τον ΑΝΤ1, όπου έκανε και άλλες σειρές, όπως οι «Ταύρος με Τοξότη» και «Δρόμοι της πόλης», ο Μανούσος Μανουσάκης πήρε για λίγο μετεγγραφή για το Mega, όπου έμελλε να υπογράψει μία από τις δύο μεγαλύτερες επιτυχίες του.
Ο λόγος για το σίριαλ «Ψίθυροι καρδιάς», πάλι με τον Απόστολο Γκλέτσο πρωταγωνιστή και παρτενέρ του τη νέα τότε ηθοποιό Αννα Μαρία Παπαχαραλάμπους, η οποία υποδύθηκε την τσιγγάνα και έγινε σταρ σε χρόνο ρεκόρ. Οι «Ψίθυροι καρδιάς» ήταν μακράν το δημοφιλέστερο πρόγραμμα στα 90s, ξεπερνώντας σε τηλεθέαση ακόμη και το Μουντιάλ της Γαλλίας το καλοκαίρι του 1998. Η σειρά έφτασε σε μέγιστη τηλεθέαση το 76,7%, ξεπερνώντας τους 3.500.000 τηλεθεατές. Σχεδόν ανάλογη επιτυχία γνώρισε ο σκηνοθέτης και την επόμενη σεζόν με το σίριαλ «Αγγιγμα ψυχής», που εξιστορούσε τον έρωτα ανάμεσα σε έναν αρχιμανδρίτη και μία αγιογράφο, τους οποίους ενσάρκωσαν ο Σταύρος Ζαλμάς και η πρωτοεμφανιζόμενη τότε Θεοφανία Παπαθωμά, που έγινε κι αυτή αμέσως διάσημη στο πανελλήνιο. Χαρακτηρίστηκε «σειρά-φαινόμενο», αφού μετρούσε παραπάνω από 2.000.000 τηλεθεατές ανά επεισόδιο, ενώ το φινάλε της ξεπέρασε τους 3.000.000, καθώς άγγιξε το 68% σε ποσοστό τηλεθέασης.
Τα «χρυσά» χρόνια
Τα επόμενα χρόνια στον ΑΝΤ1 υπήρξαν επίσης «χρυσά» για τον Μανούσο Μανουσάκη, με πολύ επιτυχημένες σειρές: «Μη μου λες αντίο» με τους Θάλεια Ματίκα και Μέμο Μπεγνή, «Ερωτας κλέφτης» με τον Σταύρο Ζαλμά και τη Βίκυ Βολιώτη και, βέβαια, «Η αγάπη ήρθε από μακριά», για τον παράνομο έρωτα μιας Ελληνίδας με έναν Αλβανό, τους οποίους υποδύθηκαν η Λίνα Σακκά και ο Κώστας Σόμμερ, με τον τελευταίο να γίνεται σταρ μέσα από το συγκεκριμένο σίριαλ.
Το 2019, λίγο πριν από την πανδημία, ο Μανούσος Μανουσάκης υπέγραψε το «Κόκκινο ποτάμι», στο Open, μία δραματική σειρά εποχής, βασισμένη στο ιστορικό μυθιστόρημα του Χάρη Τσιρκινίδη για τα πραγματικά γεγονότα γύρω από τη γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού. Το σίριαλ στοίχισε 4.000.000 ευρώ και η «Espresso» ήταν τότε ένα από τα ελάχιστα μέσα ενημέρωσης που είχαν βρεθεί στα γυρίσματά της. Ο αξέχαστος σκηνοθέτης, άλλωστε, είχε εξαιρετική σχέση με την εφημερίδα μας και μας είχε παραχωρήσει κατά καιρούς ενδιαφέρουσες συνεντεύξεις. Λόγω υψηλής τηλεθέασης δημιουργήθηκε κι ένας δεύτερος κύκλος επεισοδίων του σίριαλ με τίτλο «Κόκκινο ποτάμι: Η συνέχεια» το 2022.
Ο αξέχαστος σκηνοθέτης υπήρξε ενεργός και στη διάρκεια της πανδημίας, βάζοντας τη σφραγίδα του σε τρεις μίνι σειρές βασισμένες σε διηγήματα Ελλήνων λογοτεχνών, που προβλήθηκαν από την ΕΡΤ. Στο ίδιο κανάλι έμελλε να λάβει χώρα και το «κύκνειο άσμα» του. Ο λόγος για την αστυνομική σειρά «Το δίχτυ», με πρωταγωνιστές τους Θοδωρή Αθερίδη και Αννα Μαρία Παπαχαραλάμπους, που έκανε πρεμιέρα πριν από μία εβδομάδα. Ο Μανούσος Μανουσάκης ευτύχησε να δει έτοιμο τον πρώτο κύκλο, ενώ είχε στα σκαριά και τον δεύτερο, που δυστυχώς έμεινε ανολοκλήρωτος λόγω του αιφνίδιου θανάτου του. Η κηδεία του θα τελεστεί αύριο, Σάββατο 23 Νοεμβρίου, στις 13.00, στο Α’ Νεκροταφείο.