Ούτε στα πιο σκληρά φασιστικά καθεστώτα αυτά που συνέβησαν το βράδυ της Πέμπτης κατά τη διάρκεια της παράστασης του Χριστόφορου Ζαραλίκου 1821-2001 «200 χρόνια δανεικά» με «πρωταγωνίστρια» τη δημοσιογράφο – παρουσιάστρια – πανελίστρια Σάσα Σταμάτη και ομάδα τραμπούκων-μπράβων που έκαναν «ντου» στη σκηνή για να διακόψουν την παράσταση!
Η λεκτική επίθεση και το όλο σκηνικό, που ήταν προσχεδιασμένο από τη δημοσιογράφο που εργάζεται στον όμιλο των Παραπολιτικών του Γιάννη Κουρτάκη, στενού φίλου του εφοπλιστή και προέδρου του Ολυμπιακού, ο οποίος ερευνάται για εμπλοκή του στην υπόθεση του ναρκόπλοιου «Noor 1», εκτυλίχθηκαν προχθές μπροστά στα μάτια 150 θεατών και εργαζομένων στο θέατρο «Τζένη Καρέζη», με τη Σάσα Σταμάτη με φασιστικό τρόπο, συνοδεία τραμπούκων, να διακόπτει με το «έτσι θέλω» την παράσταση, κουνώντας επιδεικτικά το δάχτυλο στον κωμικό επειδή, σύμφωνα με εκείνους, ο Ζαραλίκος έπιασε στο στόμα του τον Μαρινάκη!
Με κάθε έννοια δημοκρατίας να έχει καταλυθεί και ενώ ο ο Χριστόφορος Ζαραλίκος προσπαθούσε να διατηρήσει την ψυχραιμία του, η Σταμάτη χίμηξε στη σκηνή μαζί με την «ομάδα κρούσης», φωνάζοντάς του «Ντροπή σου που αναφέρθηκες στον Μαρινάκη, είμαι από τη Μάνδρα και ξέρω πως βοηθάει πολύ κόσμο», με τον Ζαραλίκο να μην καταλαβαίνει τι γίνεται και, φυσικά, να μην την αναγνωρίζει, μια και εκείνη φορούσε μάσκα.
Αργότερα πληροφορήθηκε ποια είναι η δημοσιογράφος, η οποία ζει στη Μάνδρα και προφανώς εννοούσε πως ο εφοπλιστής έχει βοηθήσει πλημμυροπαθείς! (Για όσους έχουν καλή μνήμη, η Σταμάτη συνόδευε τον Βαγγέλη Μαρινάκη στην αυτοψία του στη χτυπημένη από τις πλημμύρες Μάνδρα!) Ο ηθοποιός όμως αποκάλυψε στο avgi.gr ότι η Σταμάτη τον κατηγορούσε για λέξεις και φράσεις οι οποίες, όμως, δεν αναφέρονται στην παράσταση: «Η παράσταση, που έχει τίτλο ‘‘«1821-2021, 200 Χρόνια Δανεικά»’’ είναι πολυεπίπεδη και γίνεται σατιρική σύνδεση με όλα τα πρόσωπα της επικαιρότητας. Για παράδειγμα, εάν ήταν ο Τσίπρας ή ο Μητσοτάκης, πώς θα εξελισσόταν η Επανάσταση του 1821. Όσον αφορά τον Βαγγέλη Μαρινάκη, αυτό που αναφέρεται στην παράσταση είναι πως εάν δεν μας έδιναν λεφτά οι Αγγλοι, θα έπρεπε να τα βρει ο Μιαούλης με το πλοίο του, το ‘‘Γκιαούρ- One’’» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ομάδα κρούσης
Τώρα το πόσο προσχεδιασμένη ήταν η επίθεση αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι τα εισιτήρια της «ομάδας κρούσης» ήταν τέσσερα και αγοράστηκαν όλα στο ίδιο όνομα (όχι της Σάσας Σταμάτη). Το τέταρτο άτομο κατέγραφε την ενορχηστρωμένη επίθεση στο κινητό του, ενώ από τα θεωρεία δύο άτομα φώναξαν ότι η… «κυρία έχει δίκιο». Ο ένας μάλιστα από τους δύο, μετά το επεισόδιο, πήγε στην τουαλέτα και δεν… επέστρεψε ποτέ. Από το βίντεο που κάνει τον γύρο των socail media ακούγεται από τα χείλη του Ζαραλίκου από μικροφώνου η φράση «Σας παρακαλώ» τη στιγμή που η σκηνή έχει γεμίσει με ανθρώπους και η ένταση είναι εμφανέστατη! Οι άνθρωποι του θεάτρου, μόλις κατάλαβαν τι συμβαίνει, ανέβηκαν στη σκηνή προκειμένου να προστατεύσουν τον Χριστόφορο Ζαραλίκο.
Ανησύχησαν προφανώς, και δικαίως, γιατί πιθανότατα θα διέκριναν κι άλλα πράγματα. Από το βίντεο που έχει διαρρεύσει η Σταμάτη ακούγεται να λέει προς τον Ζαραλίκο «γιατί δεν λες κάτι και για τον φίλο σου τον Μελισσανίδη», με τον ηθοποιό να απαντά: «Δεν είναι φίλος μου ο Μελισσανίδης». Προφανώς η δημοσιογράφος των «Παραπολιτικών» πριν από το προσχεδιασμένο «ντου» είχε περάσει από ιδιαίτερα φροντιστήρια από την παρέα της Ιάσονος στον Πειραιά για να διδαχτεί ότι ο Ζαραλίκος είναι φίλος της ΑΕΚ (ποτέ άλλωστε δεν το έχει κρύψει)! Από πού και ως πού όμως αυτό σημαίνει ότι επειδή είναι ΑΕΚτζής θα πρέπει να διατηρεί και φιλικές σχέσεις με τον κύριο Μελισσανίδη; Η ένταση πάνω στη σκηνή κράτησε περίπου πέντε λεπτά, με τον Χριστόφορο Ζαραλίκο να κρατά την ψυχραιμία τους λέγοντας προς τη δημοσιογράφο και τους φίλους της «αφού δεν τους αρέσει η παράσταση, θα αποχωρήσουν», ενώ συντελεστές της παράστασης προσπαθούσαν να ηρεμήσουν τα πνεύματα.
Μετά το χοντρό επεισόδιο και αφού αποχώρησε η «παρέα» της Σάσας Σταμάτη, ο Ζαραλίκος πήρε το μικρόφωνο και είπε ότι «η παράσταση δεν διακόπτεται για κανέναν λόγο», με το κοινό να τον χειροκροτεί συνεχόμενα, φωνάζοντάς του «μπράβο, Ζάρα, μη μασάς» και με τον ηθοποιό να τους λέει, γελώντας, να σταματήσουν, γιατί αλλιώς δεν θα έβλεπαν καν παράσταση. Ο ίδιος πάντως, μετά το άγριο επεισόδιο, έκανε ένα αιχμηρό τιτίβισμα, βάζοντας στο κάδρο και τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Έγραψε: «Στη χώρα που είσαι πρωθυπουργός @kmitsotakis μπαίνουν μπράβοι σε θέατρο για να σταματήσουν την παράσταση και τους πετάει έξω το κοινό. Δεν αντέχουμε τόσο φιλελευθερισμό πια», δίνοντας έτσι το στίγμα του για όλα όσα ζούμε σε αυτή τη χώρα, την ώρα που η πλειονότητα των media (πλην ελάχιστων ενημερωτικών sites) «έκανε το παγόνι», κατά το κοινώς λεγόμενο, για το περιστατικό! Η ίδια σιωπή επικράτησε και από τον καλλιτεχνικό χώρο, που δείχνει την ευαισθησία του σε άλλα ζητήματα (όπως το ελληνικό #MeToo) και πολύ ορθά πράττει.
Στην υπόθεση Ζαραλίκου, μούγκα! Γιατί άραγε; Αξίζει πάντως να σημειωθεί πως η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος – Ακροάματος έδειξε αντανακλαστικά και με ανακοίνωσή της καταδίκασε το συμβάν, λέγοντας μεταξύ άλλων: «Στη χώρα του Αριστοφάνη, θεωρούμε αυτονόητο δικαίωμα κάθε καλλιτέχνη να εκφράζεται ελεύθερα. Παράλληλα θεωρούμε δικαίωμα οποιουδήποτε να κρίνει μια θεατρική παράσταση. Η αρνητική κρίση, όμως, δεν μπορεί να γίνεται με οργανωμένες επιθέσεις ή μεθοδεύσεις άλλων, σκοτεινών εποχών, που μας θυμίζει το σίριαλ “Αγριες μέλισσες”.
Η τέχνη έχει υποχρέωση να σατιρίζει, όσο και αν αυτό ενοχλεί τις κυβερνήσεις ή τις οικονομικές ελίτ. Είναι αυταρχισμός να χρησιμοποιούνται προφάσεις όπως “αγανακτισμένοι πολίτες” με στόχο τη φίμωση και τον εκφοβισμό των καλλιτεχνών.
Καταδικάζουμε απερίφραστα το συμβάν, δηλώνουμε ότι συμπαραστεκόμαστε στους καλλιτέχνες της παράστασης, ότι τέτοιες συμπεριφορές μάς βρίσκουν αντίθετους και δεν θα τις επιτρέψουμε, και καλούμε την ηγεσία του ΥΠΠΟ να αναλάβει άμεσα θέση, όπως έχει υποχρέωση.
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος – Ακροάματος στέκεται απαρέγκλιτα απέναντι σε κάθε προσπάθεια λογοκρισίας και στοχοποίησης των συντελεστών της παράστασης. Η τέχνη που επιλέξαμε να υπηρετήσουμε χρειάζεται συνεχή επαγρύπνηση, ώστε να διαφυλαχθεί η ελευθερία έκφρασης, η μόνη συνθήκη στην οποία ευδοκιμεί η τέχνη».
Τέλος, η Σάσα Σταμάτη με ανάρτησή της στο Instagram χθες το απόγευμα υποστήριξε μεταξύ άλλων για το επεισόδιο: «Ένιωσα στο όνομα της ‘‘σάτιρας’’ και της πλάκας να προσβάλλονται οι Αρβανίτες και οι Μανδραίοι, βλέποντας μάλιστα την ίδια στιγμή να προβάλλονται σε video wall εικόνες από την καταστροφική πλημμύρα που συνεχίζει να μας πονάει χρόνια μετά».
Αντίδραση του πολιτικού κόσμου! Σφυρίζει αδιάφορα το υπ. Πολιτισμού
Το σοβαρό επεισόδιο δεν άργησε να πάρει και πολιτικές διαστάσεις (με το υπουργείο Πολιτισμού να μην… τολμά να βγάλει κάποια ανακοίνωση), με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Γιάννη Οικονόμου (ο οποίος είχε δώσει και συνέντευξη στη Σταμάτη για λογαριασμό των «Παραπολιτικών» στις 28 Σεπτεμβρίου του 2021, ενάμιση μήνα μετά την ανάληψη των καθηκόντων του) να γράφει στο twitter: «Η κοινωνία μας έχει εμπεδώσει την ελευθερία της καλλιτεχνικής έκφρασης, πρωτίστως της σάτιρας, όσο αιχμηρή και αν είναι. Κάθε απόπειρα, έργω ή λόγω, βίαιης παρεμπόδισής της είναι ανεπίτρεπτη και καταδικαστέα, πόσο μάλλον όταν έχει χαρακτηριστικά αυτοδικίας». Από την πλευρά του ο αναπληρωτής τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ Πάνος Σκουρολιάκος κάνει λόγο για «ζήτημα δημοκρατίας», αναφέροντας: «Χθες, για άλλη μία φορά, η κοινή γνώμη παρακολούθησε εμβρόντητη να διακόπτεται παράσταση επειδή δεν άρεσε σε κάποιους η σάτιρα του ηθοποιού και stand up comedian Χριστόφορου Ζαραλίκου.
Δεν είναι η πρώτη φορά που η σάτιρα και η πολιτική κριτική στοχοποιούνται, αλλά είναι η πρώτη φορά που διακόπτεται κατά τη διάρκειά της μία παράσταση από “αγανακτισμένους πολίτες” και τηλεπερσόνες. Αυτή την εποχή ο σύγχρονος πολιτισμός περνά βαθιά κρίση εξαιτίας της πολιτικής που εφαρμόζουν ο πρωθυπουργός και η υπουργός Πολιτισμού.
Τονίζουμε προς κάθε κατεύθυνση πως η πολιτιστική δημιουργία αποτελεί πηγή δημοκρατίας και δεν επιτρέπεται σε κανέναν να την παρεμποδίζει.
Είναι χρέος όλων μας να προστατέψουμε την πολιτιστική δημιουργία. Είναι ζήτημα δημοκρατίας»!
Πυρά προς την κυβέρνηση και το υπουργείο Πολιτισμού είχαμε και από τον Περισσό, με το Κομμουνιστικό Κόμμα να κάνει λόγο για σημάδι τεράστιας σήψης και αυταρχισμού, κατηγορώντας παράλληλα το Μαξίμου για ανοχή απέναντι σε τέτοια φαινόμενα: «Σημάδι τεράστιας σήψης και αυταρχισμού η διακοπή θεατρικών παραστάσεων από δήθεν “αγανακτισμένους” σε ρόλο “μπράβου”, επειδή διάφοροι επιχειρηματικοί, πολιτικοί ή άλλοι παράγοντες ενοχλούνται από τη σάτιρα των καλλιτεχνών. Το γεγονός ότι η κυβέρνηση και το υπουργείο Πολιτισμού δεν έχουν ακόμη τουλάχιστον καταδικάσει το γεγονός δείχνει την ανοχή τους απέναντι σε τέτοια φαινόμενα».
Το «ντου» στον Ζαραλίκο σχολίασε και το ΜέΡΑ25, αναφέροντας χαρακτηριστικά: «Η προκλητική διακοπή παράστασης του #Ζαραλίκος από αυτόκλητη (;) ομάδα “υπερασπιστών Μαρινάκη” με επικεφαλής τηλεπερσόνα δείχνει ότι πάντα θα υπάρχει ένας Παναγιώταρος για τη βρόμικη δουλειά. Ευχόμαστε σύντομα να διαπιστώσουν κι αυτοί οι συνεχιστές της Χ.Α. πόσο αναλώσιμοι είναι».