Οι «Ηλίθιοι» αναστατώνουν τη θεατρική Αθήνα. Γυμνό, μαύρο χιούμορ και σκληρή γλώσσα με φόντο ένα… σεξουαλικό όργιο είναι τα κομμάτια που συνθέτουν το παζλ μιας άκρως προκλητικής παράστασης, η οποία αντλεί το θέμα της από την ομώνυμη κινηματογραφική ταινία του Λαρς φον Τρίερ, που κυκλοφόρησε το 1998, σκανδαλίζοντας το Φεστιβάλ των Καννών.
Το φιλμ, που ήταν τότε υποψήφιο για Χρυσό Φοίνικα και είχε διχάσει κοινό και κριτικούς σχετικά με το αν επρόκειτο τελικά για «αριστούργημα» ή για «σκουπίδι», αποτέλεσε τη βάση για το εν λόγω θεατρικό έργο, το οποίο ξεκίνησε τις παραστάσεις του λίγο πριν από το Πάσχα στην «Off Broadway» σκηνή της πρωτεύουσας, τον πολυχώρο Vault, και επιστρέφει στο ίδιο μέρος στις 3 Μαΐου (κάθε Δευτέρα και Τρίτη, στις 21.15) για να κάνει… θόρυβο!
Η υπόθεση της ταινίας του Φον Τρίερ, που έχει προσαρμοστεί ειδικά για το θεατρικό σανίδι από τον Βαγγέλη Λάσκαρη, μας βάζει στο… σύμπαν μιας ομάδας καλλιεργημένων νεαρών που αποφασίζει να αντιδράσει στην κοινωνική πραγματικότητα την οποία βιώνει, οργανώνοντας ένα κοινόβιο «ηλιθίων». Η βασική τους δραστηριότητα αποτελείται από παρεμβάσεις τους στον κόσμο των «κανονικών» ανθρώπων, με στόχο τις ηθικές αρχές που διέπουν τον δυτικό κόσμο. Κάπως έτσι, οι «ηλίθιοι», που τους υποδύονται οι Δημήτρης Δημάκης, Βασιλική Δρακοπούλου, Ίρις Κατσούλα, Ελένη Κόντη, Νικόλας Παπαϊωάννου, Τάσος Τζιβίσκος, προκαλούν χάος και αναρχία όπου κι αν βρεθούν και σοκάρουν με τις πράξεις τους.
Το έργο, που παρουσιάζει η ομάδα ProvaT.O.Athens, άφησε ήδη… άλαλους αρκετούς από τους θεατές που παρακολούθησαν τις πρώτες παραστάσεις του, καθώς είναι αυστηρώς ακατάλληλο για ανηλίκους και περιέχει αλλεπάλληλες προκλητικές, άβολες, ενίοτε και σοκαριστικές σκηνές.
Όπως αυτή που ένας από τους ήρωες ξεγυμνώνεται προκειμένου να τρέψει σε φυγή έναν άλλον ή μια άλλη που ήρωας του έργου κατεβάζει το παντελόνι του και στέκεται με τα γυμνά οπίσθιά του στραμμένα στους θεατές. Ωστόσο, η σκηνή που συζητείται περισσότερο είναι αυτή στην οποία «παντρεύονται» πλάνα από την κινηματογραφική ταινία του Φον Τρίερ με τη δράση στο θεατρικό έργο.
Συγκεκριμένα, τα πλάνα από μια σκηνή ομαδικού σεξουαλικού οργίου που περιέχει το φιλμ ανακλούν, με τη βοήθεια προτζέκτορα, πάνω στο γυμνό (από τη μέση και πάνω) σώμα ενός από τους ηθοποιούς της παράστασης. Την ίδια ώρα, δύο άλλοι ήρωες της παράστασης μοιράζονται παραδίπλα το πρώτο τους ρομαντικό φιλί ως «ηλίθιοι», με το σκηνοθετικό αυτό τέχνασμα να δείχνει τη χαώδη διαφορά ανάμεσα στις δύο καταστάσεις.