«Ο Αρχοντας των δαχτυλιδιών» made in Greece; Ναι, γιατί όχι, αν σκεφτεί κανείς πως η τριλογία της ελληνικής ταινίας επιστημονικής φαντασίας με τον τίτλο «Τίσις» θυμίζει κάτι από το «Lord of the Rings», που έγραψε ιστορία στην παγκόσμια βιομηχανία του σινεμά!
- Από τον Βαγγέλη Καράλη
Οκτώ χρόνια χρειάστηκαν για να δημιουργηθεί αυτό το ανεξάρτητο ελληνικό σκοτεινό φιλμ φαντασίας, σε σενάριο και σκηνοθεσία του Γιώργου Ευαγγελόπουλου, με τα γυρίσματα να γίνονται εξ ολόκληρου σε εξωτερικούς χώρους στην Ελλάδα, σε βουνά, σπηλιές και λαγκάδια. Ο πρωταγωνιστής της ταινίας Γιώργος Βούλγαρης μιλάει στην «Espresso» για την πρωτοποριακή ταινία (στην οποία πρωταγωνιστούν, μεταξύ άλλων, και οι Κωστής Σαββιδάκης και Μαρία Αλιφέρη), που θα κυκλοφορήσει στους κινηματογράφους τον Απρίλιο.
Ο ίδιος αναφέρεται στο κόνσεπτ της τριλογίας, το οποίο είναι «πασπαλισμένο» με νεράιδες και ξωτικά, στις δυσκολίες του εγχειρήματος και στα απαιτητικά γυρίσματα!
Τον Απρίλιο θα δούμε στους κινηματογράφους την ελληνική ταινία «Τίσις». Περί τίνος πρόκειται;
«ΤΙΣΙΣ – Chapter One: The Cursed Love» είναι ο ολοκληρωμένος τίτλος της πρώτης ταινίας μεγάλου μήκους του Γιώργου Ευαγγελόπουλου. Είναι το πρώτο μέρος μιας κινηματογραφικής τριλογίας βασισμένης στο αρχαϊκό τετράπτυχο της αντιληπτικής κοσμοθεωρίας των αρχαίων Ελλήνων «ύβρις – άτις – νέμεσις – τίσις» και εξιστορεί τα πάθη και τις αμαρτίες των ανθρώπων που συμπαρασύρουν θεϊκές οντότητες (νεράιδες – ξωτικά), με συνέπεια το «συμβούλιο των αθανάτων» να αναγκάζεται να κόψει τον ομφάλιο λώρο των σχέσεων με τους θνητούς! Η κατάρα «κάθε αθάνατος που θα γευτεί την αμαρτία με θνητό θα πέσει από το βασίλειό μας, θα τον περιμένει μόνο θάνατος και ο απόγονός του θα εξοντώσει τη φυλή των θνητών, καθώς θα θρέφεται μόνο με το αίμα και τη σάρκα αυτών» είναι η αρχή της εξιστόρησης της πλοκής της ταινίας!
Ετσι, λοιπόν, κάθε νεράιδα και ξωτικό, θεός και ημίθεος που ζούσαν στα δάση κρύφτηκαν στις σκιές τους… Τα χρόνια περνούν και οι ιστορίες των ανθρώπων για συναντήσεις με νεράιδες και θεϊκές οντότητες σβήνουν… Ομως, η μοίρα είχε αποφασίσει να ζωντανέψει η θεϊκή οργή με τον πιο σκληρό τρόπο, όταν ένας θνητός έρχεται σε σύγκρουση με τα πιο μεγάλα «πρέπει» και «θέλω» του. Στην ταινία, μαζί με εμένα, στους βασικούς ρόλους συναντάμε καταξιωμένους και αγαπημένους συναδέλφους, όπως η μεγάλη κυρία του θεάτρου μας Μαρία Αλιφέρη, ο Κωστής Σαββιδάκης, η Φλωρεντία Μπέμπη, η Χρύσα Μαρκατά, ο Βασίλης Σαμαριτάκης κ.ά.
Είναι η πρώτη ταινία ελληνικής παραγωγής επιστημονικής φαντασίας;
Εχουν γίνει προσπάθειες στο παρελθόν, αλλά ουσιαστικά είναι η πρώτη απόπειρα φανταστικής μυθοπλαστικής ταινίας. Το είδος της κατατάσσεται στο dark fantasy – δεν είναι, όμως, επιστημονικής φαντασίας, με τεχνολογία, εξωγήινους κ.λ.π. Και, επίσης, πρώτη φορά επιχειρείται μία ολοκληρωμένη τριλογία στο είδος αυτό στην Ελλάδα. Ακόμα, το γεγονός ότι κράτησαν τα γυρίσματα τόσα χρόνια είναι σίγουρα μια πρωτιά όχι μόνο σε ελληνικό επίπεδο, αλλά και σε παγκόσμιο.
Πόσα χρόνια, δηλαδή, κράτησαν τα γυρίσματα και σε ποιες περιοχές της Ελλάδας;
Τα γυρίσματα και η προετοιμασία της ταινίας κράτησαν σχεδόν οκτώ χρόνια… Από τον Φεβρουάριο του 2014 έως το καλοκαίρι του 2021. Ο σκηνοθέτης ήθελε αφενός ο χρόνος να γραφτεί φυσικά στο πρόσωπο του ρόλου που ερμηνεύω και στον μικρό γιο που έχω στην ταινία (βλέπουμε το ίδιο παιδάκι, τον Λάμπρο Κολόι, σε ηλικία δύο έως εννέα ετών). Αφετέρου, μην ξεχνάμε ότι αυτή η προσπάθεια είναι μια ανεξάρτητη ελληνική παραγωγή που δεν τη στήριξε κανένα στούντιο ή χορηγός και η εύρεση πόρων καθυστέρησε κατά πολύ το αρχικό πλάνο! Η ταινία γυρίστηκε μόνο σε εξωτερικούς φυσικούς χώρους στη Βοιωτία (ένα μεγάλο μέρος της) και σε αρκετές περιοχές στην Ελλάδα, σε βουνά, λαγκάδια, ποτάμια, δάση, σπηλιές! Και μόνο με φυσικό φως.
Μίλησέ μας για τον ρόλο σου…
Ο ρόλος που ερμηνεύω είναι ένας θνητός ο οποίος δεν έχει όνομα, είναι πολύ μοναχικός, ζει, κυνηγά, επιβιώνει μακριά από πόλεις ή κοινότητες ανθρώπων. Κάποια στιγμή έρχεται απρόσμενα σε επαφή με την Ιριδα (Φλωρεντία Μπέμπη), κόρη του βασιλιά των αθανάτων (Κωστής Σαββιδάκης), και η μοίρα αποφασίζει να αντιμετωπίσουν ένα πεπρωμένο που κανείς τους δεν είχε φανταστεί. Ενας ρόλος βαθιά συναισθηματικός και κυνικός παράλληλα!
Υπήρχαν δυσκολίες κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, καθώς όλα έχουν γίνει σε εξωτερικούς χώρους;
Υπήρξαν αρκετές δυσκολίες, η αλήθεια είναι. Θυμάμαι οι δικές μου οι σκηνές, λόγω του χαρακτήρα που ερμηνεύω, ήταν από τις πιο απαιτητικές, γιατί ήταν όλες πάνω σε βουνά, σε γκρεμούς, σε χιόνι, σε ποτάμια. Η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετώπισα ήταν οι καιρικές συνθήκες. Μιλάμε για ασύλληπτο κρύο. Πάγωνε το πρόσωπο, το σώμα μου, ακόμα και η φωνή μου. Σε ένα γύρισμα, μέσα στην καρδιά του χειμώνα, το μέρος που είχε βρει ο σκηνοθέτης ήταν ένα ποτάμι και γύρω γύρω βράχια. Στην πρόβα που κάναμε είχαμε βρει το σημείο απʼ όπου θα περνούσα ώστε να βραχούν μόνο τα πόδια μου και να σκαρφαλώσω τον βράχο όπου θα συναντούσα την Ιριδα. Στο γύρισμα, όμως, τα σημάδια λόγω του αέρα και του νερού εξαφανίστηκαν, με αποτέλεσμα να βρεθώ ολόκληρος στο παγωμένο νερό! Συνέχισα, ωστόσο, τη σκηνή χωρίς να διαμαρτυρηθώ και εννοείται την άλλη ημέρα ο πυρετός ήταν αναπόφευκτος. Επίσης, είχα αρκετούς τραυματισμούς – και σε κάποιες περιπτώσεις ήταν αρκετά σοβαροί! Η σκηνή με τον Κωστή Σαββιδάκη που φαίνεται να με φιλά στο στόμα, ενώ ουσιαστικά μου ρουφά την ενέργεια, ήταν προγραμματισμένη να γυριστεί σε στοπ-καρέ τεχνική, μένοντας κολλημένοι και οι δύο με το στόμα μας ακίνητοι για αρκετές ώρες σε ένα παγωμένο και βρεγμένο πάτωμα! Την άλλη ημέρα δεν μπορούσαμε να κουνηθούμε από την αγκύλωση που πάθαμε. Η ταινία χρονικά αναφέρεται στον Μεσαίωνα στην Ελλάδα. Μια εποχή για την οποία δεν γνωρίζουμε πολλά πράγματα ιστορικά… Η ταινία χρονικά αναφέρεται σε μια αρχαΐζουσα, λίγο σκοτεινή περίοδο, χωρίς όμως να προσδιορίζεται ως κάποια συγκεκριμένη. Ακόμα και μέσα στην ταινία ο χρόνος είναι υποκειμενικός, ο ήρωας βρίσκεται σε διάφορους χωροχρονικούς τόπους, που όμως ο θεατής τον αντιλαμβάνεται ως έναν ενιαίο. Σε μια σεκάνς μπορούμε να δούμε ένα ενιαίο μέρος, αλλά αποτελείται από μια σειρά μικρών πλάνων από διαφορετικά σημεία γυρισμάτων (Ολυμπος, Ελικώνας, Παρνασσός, Γιάννενα κ.λ.π.) που παρουσιάζονται ως ένα ενιαίο σκηνικό.
Η ταινία θα συμμετέχει σε διεθνή φεστιβάλ και διαγωνισμούς;
Η ταινία ήδη ταξιδεύει αυτή τη στιγμή σε παγκόσμια φεστιβάλ κινηματογράφου, μαζεύοντας σημαντικές διακρίσεις, και οσονούπω έρχεται στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες.