Έχασε τη μάχη με τον καρκίνο ο γνωστός 75χρονος Πειραιώτης επιχειρηματίας, πρώην ισχυρός στην αγορά του real estate και των εμπορικών κέντρων, πρώην «Mr Gucci», συλλέκτης αυτοκινήτων παγκοσμίου κλάσης και ιδρυτής του Ελληνικού Μουσείου Αυτοκινήτου.
Από τον Δημήτρη Λυμπερόπουλο
H ζωή του επιχειρηματία Θεόδωρου Χαραγκιώνη, που πλέον αναπαύεται στη γειτονιά των αγγέλων, δίπλα στην πρώτη σου σύζυγο Γιάννα, θα μπορούσε να αποτελέσει σενάριο ταινίας, καθώς άρχισε με τις καλύτερες προοπτικές, έζησε ένδοξα χρόνια, αλλά, δυστυχώς, τελείωσε με πλειστηριασμούς και κατασχέσεις. Ο δυναμικός επιχειρηματίας που πάλεψε με τον καρκίνο, έχοντας στο πλευρό του τα δύο παιδιά του, τελικά νικήθηκε…
Γόνος, από την πλευρά της μητέρας του, των οικογενειών Παλαιοκρασσά και Εμπειρίκου, με καταγωγή από την Ανδρο, ο Θεόδωρος Χαραγκιώνης μόλις πήρε το δίπλωμα του πολιτικού μηχανικού, παράλληλα με τις διακρίσεις του στην κωπηλασία και στον στίβο, από τους ωραιότερους άνδρες της γενιάς του, ανέλαβε την τεχνική εταιρία του πατέρα του Νικηφόρου, ο οποίος είχε γίνει γνωστός από το διάσημο ζαχαροπλαστείο Ακροπόλ, στον Πειραιά.
Ανθρωπος χαμηλών τόνων, αλλά με πολύ πείσμα για να πετύχει, άρχισε να ενεργοποιείται και στην ανάπτυξη ακινήτων, η οποία έγινε και ο βασικός τομέας δραστηριοποίησης του οικογενειακού ομίλου. Από τα πιο σημαντικά βήματα της καριέρας του ήταν το έτος 1988, όταν δημιούργησε, σε διατηρητέο στο Κολωνάκι, το εμπορικό κέντρο Μέλαθρον, το οποίο εισήχθη στο βιβλίο των ρεκόρ Γκίνες ως το μικρότερο mall του κόσμου!
Ηδη δέκα χρόνια πριν, το 1978, είχε αναλάβει την υλοποίηση του πρώτου εμπορικού κέντρου στην Ελλάδα με το όνομα Ερμειον, με σκοπό την ενοποίηση του εμπορίου της οδού Αδριανού με εκείνο της Πανδρόσου – Ηφαίστου στην Πλάκα, συνδέοντας συγχρόνως την ανάπτυξη αυτή με τις πρώτες αναπλάσεις διατηρητέων κτιρίων στη χώρα. Το 1999 υπογράφει συμφωνία με τον πορτογαλικό πολυεθνικό όμιλο Sonae Sierra για την ανάπτυξη μεγάλων εμπορικών κέντρων, δημιουργώντας τη Sierra Charagionis. Δυστυχώς, η τύχη δεν θα είναι με το μέρος του αυτή τη φορά, καθώς τα δύο έργα που σχεδίασε η κοινοπραξία, ένα στο Γαλάτσι και ένα στον Πειραιά, δεν προχωρούν, λόγω αντιδράσεων και προσφυγών των κατοίκων και των τοπικών εμπόρων.
Από τα σημαντικότερα έργα της Acropole Χαραγκιώνης στον τομέα αναψυχής και εμπορίου ήταν το Millennium στο Παγκράτι, η Αίγλη στην Κηφισιά, η Galleria Κοραή στο κέντρο της Αθήνας, το συγκρότημα Ανεσις στους Αμπελόκηπους.
Το 2010 εγκαινιάζεται, με δόξες και τιμές, το εμπορικό κέντρο Athens Capitol, μια επένδυση ύψους 45.000.000 ευρώ, επί των οδών 3ης Σεπτεμβρίου, Ιουλιανού και Πατησίων. Φιλοξενώντας μεταξύ άλλων το Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου, με την προσωπική συλλογή του Θεόδωρου Χαραγκιώνη, το Athens Capitol αντιμετώπισε τα χρόνια που ακολούθησαν μια σειρά χρεοκοπιών από βασικούς μισθωτές του. Τελικά το ακίνητο σώθηκε με την ενοικίασή του στην αμερικανική εταιρία Sitel, που δραστηριοποιείται τον τομέα της παροχής υπηρεσιών, προϊόντων και λύσεων εμπειρίας πελατών.
Αλλο ένα χτύπημα της μοίρας ήταν το 2011, όταν χάνει από καρκίνο τη γυναίκα της ζωής του, τη Γιάννα, και μάνα των δύο τους παιδιών, της Ειρήνης και του Νικηφόρου, στα 58 της μόλις χρόνια. Τότε ο απαρηγόρητος χήρος, ιδρυτής του ομίλου, ανακοίνωσε πως το Ιδρυμα «Θ. Χαραγκιώνη» μετονομάζεται σε Ιδρυμα «Θεόδωρου και Γιάννας Χαραγκιώνη», ως ύστατο φόρο τιμής στη σύζυγό του, που από το 1977 τον στήριζε τόσο στην οικογένειά τους όσο και στη δημιουργία της συλλογής του. Πολλά χρόνια αργότερα, χρίζει γενική διευθύντρια του μουσείου την 55χρονη (σήμερα) και γοητευτικότατη Μαρίνα Φιλιπούση.
Λάτρης της αυτοκίνησης, ο Θεόδωρος Χαραγκιώνης ανήκε στην ελίτ των σημαντικότερων συλλεκτών αυτοκινήτων παγκοσμίως. Οποτε έβρισκε ελεύθερο χρόνο, έπαιρνε μέρος και στους ελληνικούς αγώνες αυτοκινήτου, ως «Τάλμποτ». Στις αρχές της χιλιετίας έδινε το «παρών» και στους αγώνες ιστορικών αυτοκινήτων που προηγούνταν των 24 ωρών του Le Mans, με μια γαλάζια Lotus Elite. Στη συλλογή του, στο Athenian Capitol, φιγουράρουν μοναδικά αυτοκίνητα, όπως η Mercedes 300 SL του Πολ Νιούμαν, με πόρτες που ανοίγουν προς τα πάνω – εξ ου και το όνομα Gullwing (φτερά γλάρου). Αυτό το αυτοκίνητο βρέθηκε στο Τζέρσεϊ. Ακόμα το Chrysler Ιmperial κατασκευής 1959, που ανήκε στον Ρόμπερτ Πλαντ, μέλος του φημισμένου αμερικανικού ροκ συγκροτήματος Led Ζeppelin, ενώ ιδιαίτερη θέση στη συλλογή του έχει και η Lancia Αurelia κατασκευής 1953, προσωπικό αυτοκίνητο του Lorenzo Βandini, διάσημου οδηγού της Formula 1, που το 1958 είχε κερδίσει το Ράλλυ Ακρόπολις. Επίσης, ξεχωρίζουν η Cadillac Seville Gucci του 1979, με σαλόνι ειδικά σχεδιασμένο από τον οίκο Gucci Αston, η Martin Lagonda, πρώτος ιδιοκτήτης της οποίας ήταν ο δούκας του Γουέστμινστερ, η Bugatti του ’57, αυτοκίνητο που είχε κάποτε ο Νικόλαος Εμπειρίκος, πρώτος ιδιοκτήτης της περίφημης διεθνώς Embiricos Bentley, μια Rolls Royce, που ανήκε παλαιότερα στον Αλέξανδρο Ανδρεάδη, δεύτερο σύζυγο της Χριστίνας Ωνάση, καθώς και η Chevrolet Corvette Stingray, η γνωστή «στρίγκλα», με την οποία ο αείμνηστος Τζόνι Πεσμαζόγλου κέρδισε πολλά ελληνικά πρωταθλήματα, και πολλά ακόμα. Το αρχαιότερο έκθεμα στο Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου είναι μια πυροσβεστική αντλία του 1895 ουγγρικής προέλευσης και το νεότερο είναι μια Ferrari 308 GTS του 1980.
Νέες φουρτούνες
Καθώς δίνει αθόρυβα και με αξιοπρέπεια τη μάχη για τη ζωή, έχοντας αποτραβηχτεί από τα κοινωνικά δρώμενα, έναν σχεδόν χρόνο προτού «φύγει», την 1η Απριλίου του 2022, βγαίνει στο σφυρί το πάρκινγκ του Ομίλου Χαραγκιώνη στον Πειραιά, αντί 2.300.000 ευρώ. Ο λόγος για ένα από τα μεγαλύτερα στεγασμένα πάρκινγκ του Πειραιά, το Μεσόγειος, το οποίο ανήκει στην εταιρία Ακροπόλ Σταθμοί Αυτοκινήτων Α.Ε., του ομίλου Χαραγκιώνη, που ασχολείται με την ανάπτυξη και τη διαχείριση χώρων στάθμευσης από το 1975.
Η εταιρία Ακροπόλ Χαραγκιώνης είναι η μεγαλύτερη εταιρία του ομώνυμου ομίλου και πήρε το όνομά της από το ιστορικό ζαχαροπλαστείο Ακροπόλ, που άνοιξαν το 1945, στον Πειραιά, ο Νικηφόρος και η Ειρήνη Χαραγκιώνη, και έκλεισε το 1988, όταν ο όμιλος επικεντρώθηκε σε άλλες δραστηριότητες, εκτός από σοκολατίνες και νουγκατίνες. Στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, με την κατάρρευση του εγχώριου real estate, ο πρόεδρος του ομίλου Θεόδωρος Χαραγκιώνης αντιμετώπισε τεράστια οικονομικά προβλήματα, ενώ ο όμιλος φημολογείται στους επιχειρηματικούς κύκλους ότι γλίτωσε την κατάρρευση με τη συμφωνία που έκλεισε με το private equity fund της Fortress, για εξαγορά, αναδιάρθρωση δανείων και ρευστοποίηση ακινήτων.
Με πολλά φλας, σαμπάνιες και κοσμικούς το 2001 ο όμιλος Χαραγκιώνη ανέλαβε τη διαχείριση της εμπορικής ονομασίας Gucci και των καταστημάτων λιανικής στην Κηφισιά και στο Κολωνάκι. Ομως, χρόνια αργότερα, η πορεία του διάσημου οίκου Gucci στην Ελλάδα συνέπεσε με τις μεγάλες οικονομικές δυσχέρειες που αντιμετώπισε ο όμιλος Χαραγκιώνη στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, με αποτέλεσμα η διαχείριση του σήματος να περιέλθει στη μητρική εταιρία, η οποία σήμερα διαχειρίζεται τη μάρκα Gucci στην Ελλάδα με δύο καταστήματα στη Μύκονο και ένα στο Σύνταγμα. Φυσικά τόσο ο Θεόδωρος Χαραγκιώνης όσο και ο γιος του Νικηφόρος έπαψαν να διατηρούν καθήκοντα στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας.