Σαν να μην έφταναν τα Γλυπτά του Παρθενώνα, η σύζυγος του λόρδου Ελγιν είχε εκφράσει την επιθυμία της να μεταφερθεί στη Βρετανία και ολόκληρος ο ναός του Ιερού Βράχου της Ακρόπολης, για να… στολίσει με αυτόν τον κήπο της!
- Από τον Ηλία Μαραβέγια
Το παραπάνω αποκαλύπτεται, μεταξύ άλλων, στο δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ που ετοιμάζει η Μιμή Ντενίση για τον Τόμας Μπρους Ελγιν ή απλώς λόρδο Ελγιν, ο οποίος έμεινε στην Ιστορία ως ο άνθρωπος που λεηλάτησε την Ακρόπολη.
Αν, λοιπόν, ο Ρίσι Σούνακ ταράχτηκε μία φορά με τη δήλωση του Κυριάκου Μητσοτάκη στο BBC για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, τότε μόλις κυκλοφορήσει το ντοκιμαντέρ της Ελληνίδας ηθοποιού και συγγραφέως, ενδεχομένως ο Βρετανός πρωθυπουργός να χρειαστεί… υπογλώσσια!
«Θα φαίνονταν καλύτερα στο Μουσείο της Ακρόπολης. Δεν είναι ζήτημα επιστροφής, τα Γλυπτά ανήκουν στην Ελλάδα και εκλάπησαν. Για εμάς είναι ζήτημα επανένωσης, πού μπορείς να θαυμάσεις καλύτερα αυτά τα σημαντικά μνημεία» δήλωσε πριν από λίγες ημέρες ο Ελληνας πρωθυπουργός, με τον Βρετανό ομόλογό του να ακυρώνει την προγραμματισμένη συνάντησή τους στο Λονδίνο, προκαλώντας έτσι διπλωματικό θόρυβο.
Φαίνεται, ωστόσο, πως η νέα κινηματογραφική δημιουργία της Μιμής Ντενίση θα θεωρηθεί πολύ πιο… ενοχλητική για τον ίδιο καθώς και για όλους τους Βρετανούς που υποστηρίζουν πως τα Γλυπτά ανήκουν στο μουσείο τους. Οχι, όμως, επειδή είναι ένα ντοκιμαντέρ επιθετικό προς εκείνους, αλλά γιατί απλώς αποκαλύπτει την αλήθεια σχετικά με το πώς έφτασαν οι κλεμμένες αρχαιότητες στη χώρα τους, μέσα από μια σειρά επιστολών που έγραψε η λαίδη Ελγιν.
Αυτές αποτελούν μέρος του υλικού που έχει συγκεντρώσει η Ελληνίδα ηθοποιός για τη δημιουργία του ντοκιμαντέρ και αποδεικνύουν, μεταξύ άλλων, ότι η σύζυγος του τότε Βρετανού πρεσβευτή είχε εξωφρενικές απαιτήσεις. Στο πλαίσιο της συνέντευξης Τύπου που έδωσε η Μιμή Ντενίση για την παράσταση «Κι από Σμύρνη… Σαλονίκη», που ανεβαίνει προσεχώς στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, γνωστοποίησε «ανατριχιαστικές» λεπτομέρειες για το περιεχόμενο των επιστολών.
«Η λαίδη Ελγιν ήταν τότε μία αφελής κοπέλα 23-24 ετών που έχει πάει στους Δελφούς προς άγραν νέων αρχαιοτήτων και γράφει στον Ελγιν: “Αγάπη μου, τώρα συσκευάζω αυτό το άγαλμα της Κari… something (της Καρυ… κάτι)”. H Κari… something είναι η Καρυάτιδα» ανέφερε αρχικά.
Και συνέχισε διαβάζοντας από την ίδια επιστολή το εξής ανήκουστο: «“Δεν θυμάμαι το όνομά της, είναι από τον ναό με τις κοπέλες. Αν βρούμε ένα πολεμικό πλοίο -όπως λένε εδώ οι δικοί μας-, καλό θα ήταν να πάρουμε ολόκληρο τον ναό για τον κήπο!”». Με τις παραπάνω αποκαλύψεις, το ντοκιμαντέρ της Μιμής Ντενίση αναμένεται να ασκήσει πρώτης τάξεως εξωτερική πολιτική για το θέμα, καταφέρνοντας ίσως ό,τι δεν έχουν καταφέρει μέχρι τώρα οι Ελληνες υπουργοί Πολιτισμού: να επιστραφούν τα Γλυπτά!
«Οταν αυτό το δεις εικόνα σε ντοκιμαντέρ, δεν χρειάζεται να βγει κανένας υπουργός και να διεκδικήσει τίποτα. Τα ‘χουν πει μόνοι τους. Είναι μία κλοπή που βγαίνει μέσα από τα γράμματα, ότι έγινε δίνοντας μπαχτσίσια. Δεν αναφέρεται πουθενά καμιά αγορά. Μπαχτσίσια, εκβιασμοί σε διάφορους Οθωμανούς που φοβούνταν τον Βρετανό πρέσβη, που ήταν τότε πολύ δυνατός, και πώς θα γίνει η διακόσμηση στον πύργο τους» τόνισε στη συνέχεια των δηλώσεών της η ηθοποιός.
Στο ντοκιμαντέρ για τον Ελγιν, το οποίο σκηνοθετεί η Κατερίνα Ευαγγελάκου, θα μιλούν πολλές μεγάλες προσωπικότητες, ενώ στα δραματοποιημένα σημεία του θα εμφανίζονται δύο Αγγλοι ηθοποιοί, που θα υποδύονται τους λόρδο και λαίδη Ελγιν, καθώς και η ίδια η Ντενίση, ως αφηγήτρια. «Το ντοκιμαντέρ αυτό δεν θα είναι καθόλου επιθετικό, δεν λέει “δώστε τα μας πίσω”, απλώς στο τέλος δείχνει το ένα μουσείο σκοτεινό, με τις προθήκες του, και το άλλο μες στον ήλιο και τα υπόλοιπα μισά (σ.σ.: αγάλματα), και λέει “αποφασίστε”» σχολίασε, τέλος, η σπουδαία καλλιτέχνιδα.