Για επικοινωνιακά τρικ, κουτσομπολίστικη σκανδαλοθηρία αλλά και αντιγραφή στο δραματοποιημένο (και πολυσυζητημένο) ντοκιμαντέρ του Netflix για τον Μέγα Αλέξανδρο κάνει λόγο ο Τάκης Βογόπουλος, σκηνοθέτης, παραγωγός και πρωταγωνιστής της ελληνικής ταινίας «Αλέξανδρος ο Μακεδών».
Πρόκειται για το φιλμ με θέμα τον Μακεδόνα στρατηλάτη που κυκλοφόρησε το 2021, μπαίνοντας, μάλιστα, και στη λίστα με τις προτάσεις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου για την εκπροσώπησή μας στα ξενόγλωσσα Οσκαρ του 2022, δίχως όμως να πάρει τελικά το πράσινο φως. Μιλώντας σήμερα στην «Espresso», ο Τάκης Βογόπουλος ξεσπά με αφορμή τη σειρά ντοκιμαντέρ του Netflix «Μέγας Αλέξανδρος: Η Γέννηση ενός Θεού», που παρουσιάζει, μεταξύ άλλων, τον Μέγα Αλέξανδρο να διατηρεί ερωτικές σχέσεις με τον παιδικό του φίλο και συμπολεμιστή Ηφαιστίωνα, ενώ καταγγέλλει μέχρι και αντιγραφή σκηνής από τη δική του ταινία.
«Δεν υπάρχει τρόπος, ούτε λόγος να ασχοληθεί κανείς με τις ερωτικές προτιμήσεις ενός ανθρώπου που έζησε πριν από 3.000 έτη. Εξάλλου, η ίδια η Ιστορία δεν ασχολήθηκε ιδιαίτερα με αυτήν την παράμετρο» αναφέρει αρχικά ο σκηνοθέτης και παραγωγός. «Επειδή είχα την τύχη να έχω ως ιστορικό σύμβουλο της ταινίας μου τον αείμνηστο Σαράντο Ι. Καργάκο, παρόλο που διαφωνούσαμε σε κάποιες σκηνές που ήθελα να γυρίσω, μου ανέφερε το έξης: “Στην αρχαία Ελλάδα υπήρχε ένα είδος λατρείας του αντρικού σώματος, κάτι που φαίνεται εξάλλου και από τα σωζόμενα αγάλματα. Το γυμνό ανδρικό κάλλος ήταν ευρέως αποδεκτό και η ομοφυλοφιλία ήταν κάτι σύνηθες”.
Ωστόσο, ο Καργάκος είχε αναφέρει συγκεκριμένο περιστατικό που κάποιοι σατράπες είχαν κάνει δώρο στον Αλέξανδρο κάποιους σκλάβους της σάρκας, για να τους απαντήσει εκείνος έξαλλος ότι είχε θεωρήσει αυτήν την κίνησή τους μεγάλη προσβολή» συνεχίζει ο κ. Βογόπουλος, προσθέτοντας ότι εντόπισε ακόμη και μαρτυρίες του Μεγάλου Βασιλείου και του Αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου σχετικές με αυτό το ζήτημα. «Οι ιεράρχες επισημαίνουν την ασυνήθιστη για το περιβάλλον του σαρκική εγκράτεια και το απαράμιλλο ήθος του Αλεξάνδρου. Τον προέβαλλαν ως πρότυπο και λαμπρό παράδειγμα στους νέους που κατηχούσαν. Και ας μην ξεχνάμε ότι οι άγιοι αυτοί πατέρες είχαν πρόσβαση σε βιβλιοθήκες και πηγές που εμείς και το Netflix δεν έχουμε» σημειώνει.
To επίμαχο πρώτο επεισόδιο
Στο πρώτο επεισόδιο της σειράς ντοκιμαντέρ του Netflix μια Πακιστανή αρχαιολόγος, η Σαλίμα Ικράμ, αναφέρει χαρακτηριστικά για τη σχέση του Αλεξάνδρου με τον Ηφαιστίωνα: «Δεν ήταν μόνο φίλοι. Ισως ο Ηφαιστίωνας να ήταν ο μεγάλος του έρωτας». Την ίδια στιγμή τα λόγια της αποκτούν εικόνες με δύο ηθοποιούς (τον Μπακ Μπρεϊθγουέιτ στον ρόλο του Μεγάλου Αλεξάνδρου και τον Γουίλ Στίβενς στον ρόλο του Ηφαιστίωνα) να ανταλλάσσουν ένα ερωτικό φιλί. «Αν την είχα απέναντί μου, θα της απαντούσα πως ο Αλέξανδρος και ο Ηφαιστίωνας υπήρξαν παιδικοί φίλοι, μεγάλωσαν μαζί κι εκπαιδεύτηκαν στη Μίεζα από τον Αριστοτέλη και τον στρατηγό Λεωνίδα. Συνεπώς υπήρξαν μια ισχυρή μονάδα που βασιζόταν στη φιλία και την αδελφοσύνη, καθώς είχαν κοινές εμπειρίες και δυσκολίες. Μια δυνατή φιλιά μπορεί να παρεξηγηθεί κακοπροαίρετα σε σαρκική, αν και αυτό μοιάζει λίγο απίθανο, καθώς η ομοφυλοφιλική σχέση έχει δύσκολα μεγάλη χρονική διάρκεια. Ενα φιλί στο στόμα, λοιπόν, είναι κίνηση αγάπης και αφοσίωσης και όχι ερωτικής επιθυμίας» σχολιάζει σχετικά ο Τάκης Βογόπουλος, βρίσκοντας έπειτα την ευκαιρία να κάνει και μια καταγγελία περί αντιγραφής σκηνής από τη δική του ταινία.
«Η σκηνή με το ποτάμι στη σειρά του Netflix είναι κλεμμένη, καθώς η δική μου ταινία “Αλέξανδρος ο Μακεδών’’ έχει ανέβει στο διαδίκτυο εδώ και δύο χρόνια και δεν αναφέρεται πουθενά αλλού ότι με τον Ηφαιστίωνα είχαν κολυμπήσει μαζί» υποστηρίζει. Ως Ελληνας και ως δημιουργός ταινίας για τον Μέγα Αλέξανδρο, τον οποίο, μάλιστα, είχε ενσαρκώσει ο ίδιος, ο Τάκης Βογόπουλος στέλνει, τέλος, ένα μήνυμα στους ιθύνοντες του ντοκιμαντέρ: «Αν εκεί στο Netflix θέλουν να κάνουν ένα αιώνιο έργο που θα τιμά τη μνήμη του Μεγάλου Αλεξάνδρου, να αφήσουν τα επικοινωνιακά τρικ και την κουτσομπόλικη σκανδαλοθηρία, παρουσιάζοντάς τον όπως ήταν πραγματικά. Δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να ήταν “γυναικωτός’’. κάτι τέτοιο, σύμφωνα με την ταπεινή μου λογική, θα έβρισκε αντίθετο το ίδιο του το στράτευμα».