Τους δύο σταθμάρχες που κατηγορούνται ότι έφυγαν νωρίτερα από το πόστο τους τη μοιραία νύχτα της σύγκρουσης των δύο αμαξοστοιχιών στον Ευαγγελισμό «άδειασε» με την κατάθεσή του στην ανακρίτρια Λάρισας ο 63χρονος προϊστάμενος επιθεωρητής του ΟΣΕ, σε βάρος του οποίου ασκήθηκε τελικά δίωξη για βαρύτατα αδικήματα που επισύρουν ως και ισόβια!
Προτού ακόμη βρεθεί κατηγορούμενος στην υπόθεση του πολύνεκρου δυστυχήματος στα Τέμπη, ο 63χρονος επιθεωρητής Δημήτριος Νικολάου, ο οποίος θεωρείται το δεύτερο πιο σοβαρά εμπλεκόμενο πρόσωπο μετά τον προφυλακισμένο σταθμάρχη Λάρισας Βασίλη Σαμαρά, είχε προσέλθει αυτοβούλως στο ανακριτικό γραφείο και είχε δώσει κατάθεση για τα τραγικά γεγονότα της 28ης Φεβρουαρίου, που βύθισαν στο πένθος ολόκληρη τη χώρα. Σε αυτήν, ο κατηγορούμενος -πλέον- επιθεωρητής του ΟΣΕ, που προκάλεσε σφοδρές αντιδράσεις όταν έγινε γνωστό ότι έλαβε αναρρωτική άδεια 30 ημερών μετά το πολύνεκρο δυστύχημα, επέρριψε ευθύνες για την τραγωδία στους δύο συναδέλφους του άπειρου σταθμάρχη Λάρισας, που έστειλε στον θάνατο 57 ανθρώπους, αλλά και στον νεκρό μηχανοδηγό της επιβατικής αμαξοστοιχίας.
Ξεκινώντας να περιγράφει το πρόγραμμα βαρδιών των σταθμαρχών για τον μήνα Φεβρουάριο, ο 63χρονος είπε ότι προγραμματίστηκε από τις 25 έως τις 27 Ιανουαρίου, εστάλη στη Διεύθυνση Κυκλοφορίας προς γνώση του διευθυντή, στην περίπτωση που ήθελε να κάνει κάποια αλλαγή, και ανακοινώθηκε στο προσωπικό. «Τα ωράρια του σταθμού Λάρισας είναι από 06:00 έως 15:00 ο πρωινός σταθμάρχης, από 14:00 έως 23:00 ο απογευματινός και ο βραδινός σταθμάρχης είναι από τις 22:00 έως τις 07:00» διευκρίνισε κατόπιν. Παράλληλα τόνισε ότι στις 26 Ιανουαρίου, λόγω της ιδιότητάς του ως προϊσταμένου επιθεώρησης κάλεσε όλους τους νέους σταθμάρχες που είχαν προσληφθεί τον περασμένο Ιούλιο και τους επεσήμανε ότι ιεραρχικά θα είναι πάντα ενισχυτικοί όταν εργάζονται με παλαιότερο σταθμάρχη.
«Στις 28 Φεβρουαρίου 2023, σταθμάρχης υπηρεσίας στη βάρδια 14:00 έως 23:00 ήταν ο Παυλόπουλος Κωνσταντίνος με ενισχυτικό τον Παναγιώτη Χαμηλό. Ο Σαμαράς Βασίλης είχε ωράριο από 22:00 έως 07:00 και ήταν ο μοναδικός σταθμάρχης στη βραδινή βάρδια. Μεταξύ 22:00 και 23:00 υπήρχαν και υπηρετούσαν ταυτόχρονα τρεις σταθμάρχες, με επικεφαλής τον Παυλόπουλο ως αρχαιότερο στην υπηρεσία. Μετά το συμβάν ενημερώθηκα από τον σταθμάρχη Σαμαρά ότι από την έναρξη της βάρδιας του, ώρα 22:00, ήταν μόνος του διότι ούτε ο Παυλόπουλος ούτε ο Χαμηλός βρίσκονταν στο γραφείο του σταθμάρχη» τόνισε αμέσως μετά ο 63χρονος επιθεωρητής, αφήνοντας αιχμές εναντίον των δύο σταθμαρχών που έπρεπε να βρίσκονται στο πόστο της Λάρισας ως τις 23:00.
Είχε λάβει εντολή
Εν συνεχεία καταφέρθηκε συγκεκριμένα κατά του αρχαιότερου σταθμάρχη της βραδινής βάρδιας, λέγοντας ότι είχε λάβει εντολή από τον κεντρικό σταθμάρχη Παλαιοφαρσάλων να παραμείνει στο σημείο ώσπου να βεβαιωθεί ότι έχει διασφαλιστεί η ομαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας και να εξασφαλίσει την άφιξη στη Λάρισα της αμαξοστοιχίας 62, η οποία είχε κάποια λεπτά καθυστέρηση! «Αυτό μου το μετέφερε ο ίδιος ο κύριος (σ.σ.: ανέφερε όνομα σταθμάρχη Παλαιοφαρσάλων)» πρόσθεσε ο 63χρονος, λέγοντας ακόμη ότι ο παλαιότερος σταθμάρχης τού είπε ότι έφυγε κανονικά από το πόστο του:
«Στις 23:44 της 28ης Φεβρουαρίου 2023 πληροφορήθηκα από τον ρυθμιστή κυκλοφορίας για το ατύχημα. Πήρα τηλέφωνο τον Σαμαρά στο κινητό του, που ήξερα ότι είχε βάρδια μόνος του εκείνη την ώρα, και στη συνέχεια μίλησα με τον Παυλόπουλο γνωρίζοντας ότι είχε βάρδια μέχρι τις 23:00. Ο Παυλόπουλος μου απάντησε ότι παρέδωσε κανονικά…» εξήγησε ο κατηγορούμενος επιθεωρητής, τονίζοντας ότι με βάση το πρόγραμμα της συγκεκριμένης ημέρας ο εν λόγω υπάλληλος είχε πρωινή βάρδια, αλλά την άλλαξε και θα έπρεπε να εργαστεί από τις 14:00 έως τις 23:00.
«Οταν στη 01:15 συνάντησα τον Σαμαρά, τον ρώτησα γιατί έμεινε μόνος του ενώ υπήρχε σταθμάρχης, και μου απάντησε ότι ο Παυλόπουλος παρέδωσε σε αυτόν και έφυγε γύρω στις 21:45 με 21:50. Τον Παυλόπουλο τον ξαναρώτησα τι ώρα έφυγε και αυτός μου απάντησε ότι αυτός παρέδωσε κανονικά, δίχως να προσδιορίσει ακριβές χρονικό σημείο. Θεωρώ ότι αν ο Παυλόπουλος εξασφάλιζε έστω την αμαξοστοιχία 2597, ίσως να είχε αποφευχθεί το ατύχημα. Προς επίρρωση όσων κατέθεσα ανωτέρω, σας προσκομίζω τα φύλλα παρουσίας σταθμαρχών Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου 2023 και μια έγχρωμη φωτοτυπία του ηλεκτρικού πίνακα κυκλοφορίας που βρίσκεται το γραφείο του σταθμάρχη στον σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας» τόνισε ακόμη ο Δημήτριος Νικολάου, ενώ για τον νεκρό μηχανοδηγό είπε τα εξής:
«Ο μηχανοδηγός σίγουρα αντιλήφθηκε ότι ήρθε στη γραμμή καθόδου και θα έπρεπε να αναρωτηθεί γιατί δεν πήρε το υπόδειγμα 1001. Ο συγκεκριμένος οδηγός Κουτσούμπας Γεώργιος, απ’ όσο γνωρίζω, το τελευταίο χρονικό διάστημα δεν εργαζόταν στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη και επανήλθε πρόσφατα».
Στην κατάθεση που έδωσε στην ανακρίτρια ο 63χρονος προϊστάμενος επιθεωρητής του ΟΣΕ ισχυρίστηκε επίσης ότι δεν είχε ενημέρωση αν στις 28 Φεβρουαρίου υπήρχε πρόβλημα στη φωτεινή σηματοδότηση, προσθέτοντας ότι επί σειρά ετών «και στην άνοδο και στην κάθοδο δεν λειτουργούσαν τα φωτοσήματα, ήταν μονίμως κόκκινα». Τέλος, αναφέρθηκε στην εκπαίδευση που είχε λάβει ο προφυλακισμένος σταθμάρχης Λάρισας, λέγοντας ότι έκανε την πρακτική του στον σταθμό της Λάρισας και στους γύρω περιφερειακούς σταθμούς, «πιστοποιήθηκε με εξετάσεις ικανός ως σταθμάρχης και από τις 26 Ιανουαρίου 2023 έως τις 31 Ιανουαρίου 2023 εργαζόταν νυχτερινός ως ενισχυτικός στον σταθμό της Λάρισας (μαθητεία δίπλα στους σταθμάρχες). Από την 1η Φεβρουαρίου 2023 ανέλαβε καθήκοντα ως πιστοποιημένος και ικανός από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και ανέλαβε κανονικά τα καθήκοντά του».
«Δεν καθόσουν λίγο, να περάσει και αυτό το τρένο να ησυχάσουμε;» Διάλογος που καίει τον σταθμάρχη Α΄
Τον παλαιότερο σε χρόνια υπηρεσίας σταθμάρχη, ο οποίος κατηγορείται ότι έφυγε πιο νωρίς από τη νυχτερινή βάρδια της 28ης Φεβρουαρίου, «καίει» ένας διάλογος που είδε το φως της δημοσιότητας. Ο εν λόγω διάλογος, που διημείφθη μεταξύ του σταθμάρχη Α΄ και ενός άλλου εργαζομένου του ΟΣΕ, μεταξύ 22.45 και 23.00 τη «μαύρη» Τρίτη, που βύθισε στο πένθος το πανελλήνιο, είναι ο εξής:
Συνάδελφος: «Πού είσαι;»
Σταθμάρχης Α΄: «Εφυγα».
Συνάδελφος: «Δεν καθόσουν ακόμα λίγο, να περάσει και αυτό το τρένο να ησυχάσουμε;»
Σταθμάρχης Α΄: «Ε, πόσο να καθίσω να τον φυλάξω;»
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο εργαζόμενος του ΟΣΕ στο newsit.gr, ο ίδιος πήρε την απόφαση να τηλεφωνήσει στον σταθμάρχη, επειδή εκείνη την ημέρα υπήρχαν πολλά θέματα και ανωμαλίες στην κυκλοφορία, για να προσθέσει: «Ο παλαιότερος σταθμάρχης είχε περάσει 35 τρένα όλο το απόγευμα. Αφησε στον Σ. (προφυλακισμένο) ένα τρένο, τον προαστιακό.
Και το Intercity στις 23.05 μπήκε μέσα, δηλαδή δεν ήταν καν στο ωράριό του. Ολο το απόγευμα εκείνος στη Λάρισα και εγώ στο πόστο μου είχαμε παλαβώσει». Σημειώνεται ότι ο υπάλληλος που συνομίλησε με τον μοιραίο σταθμάρχη κατέχει καίριο πόστο σε σταθμό της Θεσσαλίας και εργαζόταν στην προηγούμενη βάρδια από αυτήν του προφυλακισμένου σταθμάρχη. Ο ίδιος ήταν από τους πρώτους που κλήθηκαν από τις ανακριτικές Αρχές να μιλήσουν για όσα υπέπεσαν στην αντίληψή τους τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου και να φωτίσουν σκοτεινά σημεία της υπόθεσης, περιγράφοντας τι επικρατούσε στο σταθμαρχείο της Λάρισας πριν και μετά το δυστύχημα.
Οπως όλα δείχνουν, ο 59χρονος προφυλακισμένος σταθμάρχης, ο οποίος ήταν ιδιαίτερα άπειρος, είχε αφεθεί μόνος του πάνω από την κονσόλα ελέγχου νωρίτερα από τις 11 τη νύχτα, όταν έληγε η βάρδια των άλλων δύο σταθμαρχών. Σύμφωνα με πληροφορίες που είδαν το φως, ο παλαιότερος σε χρόνια υπηρεσίας σταθμάρχης έφυγε από τον σταθμό της Λάρισας λίγα λεπτά μετά τις 22.30, ενώ ο συνάδελφός του νωρίτερα.
«Εσκασαν» τρεις νέες διώξεις για αδικήματα που επισύρουν ποινές από δέκα χρόνια κάθειρξη έως ισόβια
Στο επίκεντρο της δικαστικής έρευνας για τα αίτια του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη βρέθηκαν ακόμα τρία πρόσωπα-κλειδιά στην τραγωδία που συντάραξε το πανελλήνιο, σε βάρος των οποίων ασκήθηκε χθες δίωξη για βαρύτατα αδικήματα, τα οποία επισύρουν ποινές από δέκα χρόνια κάθειρξη έως ισόβια!
Ειδικότερα, η ανακρίτρια Λάρισας, η οποία χειρίζεται την υπόθεση του χειρότερου σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα ελληνικά χρονικά, άσκησε δίωξη για διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών, που συνιστά κακούργημα και τιμωρείται ακόμη και με ισόβια, καθώς και για ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή και σωματικές βλάβες κατά συρροή, που είναι πλημμελήματα, σε βάρος του 63χρονου επιθεωρητή του ΟΣΕ που τοποθέτησε στη νυχτερινή βάρδια τον ακατάλληλο σταθμάρχη Λάρισας και των δύο σταθμαρχών που έφυγαν νωρίτερα από το πόστο τους τη μοιραία νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου.
Ο προϊστάμενος επιθεωρητής του ΟΣΕ, ο οποίος έλαβε αναρρωτική άδεια 30 ημερών μετά το δυστύχημα, γεγονός που προκάλεσε σφοδρές αντιδράσεις, είχε προσέλθει αυτοβούλως στην ανακρίτρια στις 3 Μαρτίου και είχε καταθέσει έγγραφο με το οποίο υποστήριζε ότι είχε ορίσει περισσότερους σταθμάρχες στις βάρδιες εκείνης της ημέρας, κάτι που αμφισβητείται από εργαζομένους.
Υπενθυμίζεται ότι ο 59χρονος σταθμάρχης Βασίλης Σαμαράς, ο οποίος κρίθηκε προσωρινά κρατούμενος, είχε «δείξει» τους συγκεκριμένους τρεις στην απολογία του, επικαλούμενος αυξημένο φόρτο εργασίας για πέμπτη σερί ημέρα και ισχυριζόμενος ότι είχε μείνει μόνος του στη μοιραία βάρδια. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι τρεις νέοι κατηγορούμενοι θα λάβουν κλήσεις προς απολογία, οι οποίες τοποθετούνται χρονικά την επόμενη εβδομάδα.
Φονική σύγκρουση
Σήμερα, άλλωστε, αναμένεται να συγκληθεί η Ολομέλεια Εφετών, προκειμένου να οριστεί ειδικός εφέτης ανακριτής για την τραγωδία στα Τέμπη, όπως έχει ζητήσει ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας Σταμάτης Δασκαλόπουλος και η Ολομέλεια των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδας. Η συγκεκριμένη απόφαση ελήφθη λόγω της κρισιμότητας της κατάστασης και της πολυπλοκότητας της υπόθεσης, για τον χειρισμό της οποίας θεωρείται απαραίτητος ο διορισμός ειδικού εφέτη ανακριτή, ο οποίος θα αναλάβει να διαλευκάνει πλήρως όλες τις πτυχές του σιδηροδρομικού δυστυχήματος.
Παράλληλα η 3η ανακρίτρια Λάρισας συνεχίζει την έρευνα για τη φονική σύγκρουση, που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, καλώντας για κατάθεση συνταξιούχους και εν ενεργεία σιδηροδρομικούς, προκειμένου να βοηθήσουν με τις γνώσεις τους να φωτιστούν σκοτεινά σημεία της υπόθεσης και να τη διευκολύνουν στο έργο της.
Την αντίρρησή τους στη δικαστική απόφαση να οριστεί εφέτης για την έρευνα είχαν εκφράσει οι οικογένειες εννέα νεκρών του δυστυχήματος στα Τέμπη, οι οποίες ζητούν να παραμείνει ο φάκελος στα χέρια των ανακριτών και να ενισχυθεί η ανακρίτρια με άλλον έναν δικαστικό.