«Τρικυμία» προκάλεσε χθες στην ελληνική εφοπλιστική κοινότητα η είδηση ότι ακινητοποιήθηκε το ελληνόκτητο πλοίο «Atlas» της εταιρίας Laskaridis Shipping, μεταφέροντας 850 κιλά κοκαΐνη στη Βενετία.
Τα ναρκωτικά βρέθηκαν προχθές, ύστερα από έλεγχο των ιταλικών Αρχών στο υπό σημαία Λιβερίας εμπορικό πλοίο τύπου bulk carrier του γνωστού εφοπλιστή Πάνου Λασκαρίδη, ο αδελφός του οποίου, Θανάσης, διατηρεί φιλικές σχέσεις με την οικογένεια του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.
Περιπολικά σκάφη και ελικόπτερο της ιταλικής οικονομικής αστυνομίας Guardia di Finanza περικύκλωσαν το καράβι και στη συνέχεια δύτες ερεύνησαν τα ύφαλα, όπου εντόπισαν μέσα στους αεραγωγούς 570 αδιάβροχα δέματα στεγανοποιημένα με μαύρο πλαστικό, συνολικού βάρους 850 κιλών.
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, η αξία της κοκαΐνης ξεπερνά τα 150.000.000 ευρώ. Το «Atlas» είχε αναχωρήσει από το λιμάνι Σάντος της Βραζιλίας στις 23 Μαρτίου και έφτασε στη Βενετία στις 17 Απριλίου. Το καράβι έδεσε στο λιμάνι, ενώ ξεκίνησαν ανακρίσεις για να διαπιστωθεί αν μέλη του πληρώματος γνώριζαν για τη μεταφορά της μεγάλης ποσότητας κοκαΐνης. Πάντως, μέχρι στιγμής δεν έχει συλληφθεί κάποιος ναυτικός, καθώς εκτιμάται πως τα κυκλώματα διακίνησης ναρκωτικών από τη Λατινική Αμερική «φύτεψαν» την κοκαΐνη στα ύφαλα του ελληνόκτητου πλοίου υποθαλάσσια, με δύτες, εν αγνοία των μελών του πληρώματος.
Οι ιταλικές Αρχές δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο η ανακάλυψη των 850 κιλών κοκαΐνης να συνδέεται με άλλο πλοίο, που μετέφερε πριν από λίγες ημέρες φορτίο με 2 τόνους κοκαΐνη στα ανοιχτά της Σικελίας. Τότε δεν είχε εντοπιστεί το καράβι, αλλά συνολικά 1.600 πακέτα με τους 2 τόνους κοκαΐνη να επιπλέουν σε θαλάσσια περιοχή της Κατάνιας. Τα πακέτα στα οποία ήταν συσκευασμένα τα ναρκωτικά ήταν αδιάβροχα και με σημαδούρες, προκειμένου να τα παραλάβουν μέλη κυκλώματος διακίνησης ναρκωτικών και να τα μεταφέρουν στη στεριά. Η αξία των ναρκωτικών που εντοπίστηκαν στην περιοχή της Κατάνιας ανέρχεται σε 400.000.000 ευρώ.
Μετά τον εντοπισμό των δύο τόνων κοκαΐνη, οι ιταλικές Αρχές έκαναν «φύλλο και φτερό» πλοία που κατέπλευσαν τις τελευταίες ημέρες σε λιμάνια της Ιταλίας από χώρες της Λατινικής Αμερικής, και έτσι έφτασαν στα ίχνη του «Atlas», που είχε αποπλεύσει από το Σάντος της Βραζιλίας.
Την είδηση του εντοπισμού των 850 κιλών κοκαΐνη στο πλοίο του Πάνου Λασκαρίδη δημοσιοποίησε το διεθνές ναυτιλιακό ειδησεογραφικό σάιτ TradeWinds, ενώ βίντεο της ιταλικής οικονομικής αστυνομίας από την επιχείρηση στο ελληνόκτητο καράβι έκανε τον γύρο του κόσμου.
Αντίθετα, «άκρα του τάφου σιωπή» επικρατούσε επί δύο ημέρες στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και το Λιμενικό Σώμα, καθώς ακόμα και χθες το μεσημέρι δεν είχαν ενημερώσει τους ναυτιλιακούς συντάκτες αν κάποιοι από το πλήρωμα του «Atlas» είναι Ελληνες ναυτικοί, προκειμένου να ενημερωθούν οι οικογένειές τους μετά την ακινητοποίηση του καραβιού και την έναρξη των ανακρίσεων από τις ιταλικές Αρχές. Το υπό σημαία Λιβερίας «Atlas» κατασκευάστηκε το 2012 και έχει χωρητικότητα 75.100 dwt.
Συμπτωματικά, το ίδιο όνομα έχει δοθεί και στο πλοίο γενικής υποστήριξης που εντάχθηκε το 2019 στον στόλο του Πολεμικού Ναυτικού, ύστερα από δωρεά του ιδρύματος «Αικ. Λασκαρίδη».
Αξίζει να σημειωθεί πως είναι συνήθης η αποστολή ναρκωτικών από χώρες της Λατινικής Αμερικής με εμπορικά πλοία, είτε μέσα σε κοντέινερ είτε στα ύφαλά τους. Τον προηγούμενο μήνα, η Europol ανακοίνωσε πως τουλάχιστον 200 τόνοι κοκαΐνη μεταφέρθηκαν μέσω των δύο πιο πολυσύχναστων λιμανιών της Ευρωπαϊκής Ενωσης από καρτέλ που εξασφάλισαν από πληροφοριοδότες ή διεφθαρμένους λιμενεργάτες μοναδικούς κωδικούς εμπορευματοκιβωτίων, μέσα στα οποία μετέφεραν τα φορτία των ναρκωτικών.
Οι «χρυσές» μπίζνες των αφών Λασκαρίδη
Ο εφοπλιστής Πάνος Λασκαρίδης, που παλαιότερα είχε προκαλέσει «τσουνάμι» αντιδράσεων με τη δήλωσή του ότι έχει «χεσμένο τον πρωθυπουργό και την ελληνική κυβέρνηση», είναι ένας βαθύπλουτος businessman του οποίου η επιχειρηματική δράση δεν περιορίζεται στη θάλασσα, αλλά επεκτείνεται και σε μεγάλα projects στη στεριά.
Αν και το όνομά του δεν απασχολεί συχνά την επικαιρότητα, ο Παναγιώτης Λασκαρίδης θεωρείται ένας από τους ισχυρότερους Ελληνες εφοπλιστές, με πολυσχιδή δραστηριότητα, όπως διακίνηση πετρελαίου και φυσικού αερίου, μεταφορά προϊόντων αλιείας με πλοία-ψυγεία, ναυπηγεία, ξενοδοχεία, καζίνο και ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.
Μαζί με τον αδερφό του, Θανάση, ο Παναγιώτης Λασκαρίδης λέγεται ότι έχει δημιουργήσει μια ατράνταχτη περιουσία, που ξεπερνά το 1 δισ. Τα δύο αδέρφια το 1974 αγόρασαν το πρώτο τους πλοίο-ψυγείο και ίδρυσαν τη Laskaridis Shipping Co. Ltd. Αυτή ήταν η αρχή, καθώς τα επόμενα χρόνια, σταδιακά, τα δύο αδέρφια πρόσθεταν εταιρίες και δραστηριότητες στο χαρτοφυλάκιό τους, φτάνοντας στα τέλη της δεκαετίας του 1980 να διαχειρίζονται 80 πλοία-ψυγεία. Οι ίδιοι «βγήκαν» από τη θάλασσα και επένδυσαν στα πολυτελή ξενοδοχεία «Μεγάλη Βρεταννία» και «King George» μέσω της εταιρίας Λάμψα, συμφερόντων Λασκαρίδη, εξ ου και το προσωνύμιο που τους απέδωσε ο επιχειρηματικός κόσμος «άρχοντες της πλατείας Συντάγματος».
Το 1999 ο όμιλος Λασκαρίδη αγόρασε την αεροπορική εταιρία Cronus και τον Οκτώβριο του 2001 η εταιρία αυτή συγχωνεύθηκε με την Aegean του ομίλου Βασιλάκη, διατηρώντας το 26% του μετοχικού κεφαλαίου. Επίσης, οι αδερφοί Λασκαρίδη ελέγχουν από κοινού ναυπηγεία στην Ισπανία, ενώ έχουν επενδύσει σε καζίνο στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.
Σημειώνεται ότι το 2021 τα δύο αδέρφια, Πάνος και Θανάσης Λασκαρίδης, διαχώρισαν τις επιχειρηματικές δραστηριότητές τους και ο πρώτος απέκτησε εξολοκλήρου τις ναυτιλιακές εταιρίες της οικογένειας, Laskaridis Shipping και Lavinia Corp., οι οποίες δραστηριοποιούνται στους κλάδους των tankers, bulk carriers και reefers, αγοράζοντας τα μερίδια που κατείχε ο δεύτερος.
«...με τον αδερφό μου αποφασίσαμε να χωρίσουμε τις δραστηριότητες και αγόρασα από τον Θανάση όλη τη ναυτιλία. Τα δύο ναυπηγεία που είχαμε τα κράτησε εκείνος» είχε πει σε συνέντευξή του τον Μάρτιο του 2022 ο Πάνος Λασκαρίδης. Ωστόσο, το ίδιο έτος ο Θανάσης Λασκαρίδης ίδρυσε τις Laskaridis Maritime και Alimia Group (εταιρίες management και holding), των οποίων, σύμφωνα με πληροφορίες, την καθημερινή διαχείριση έχει αναλάβει ο γιος του Οδυσσέας υπό τη δική του εποπτεία.
Ο στόλος των εταιριών, συμφερόντων της οικογένειας Θανάση Λασκαρίδη, αποτελείται σήμερα από οκτώ νεόκτιστα bulk carriers (έξι ultramaxes + δύο kamsarmaxes), κατασκευής 2022 και 2023, ενώ αναμένεται η παραλαβή ακόμα επτά πλοίων εντός του τρέχοντος έτους (τέσσερα kamsarmaxes, δύο capes και ένα ultramax). Παράλληλα, δεν είναι λίγες οι δωρεές και οι φιλανθρωπίες εκ μέρους των δύο αδερφών. Ο Παναγιώτης Λασκαρίδης έχει δωρίσει τρία πλοία στο Πολεμικό Ναυτικό, έχει κάνει γενναίες δωρεές στο Ναυτικό Νοσοκομείο, και για την προσφορά του αυτή του έχει δοθεί ο τίτλος τού υποναυάρχου επί τιμή.
Επίσης, ο Πάνος Λασκαρίδης έχει καταταγεί μεταξύ των 100 πιο δραστήριων ανθρώπων του κλάδου παγκοσμίως και διετέλεσε πρόεδρος της Ενωσης Ευρωπαίων Πλοιοκτητών από τον Δεκέμβριο του 2017, κατέχοντας αυτή τη θέση έως το 2020.
Με τη σύζυγό του Μαριλένα, που αποτελούσε την «ψυχή» του Ιδρύματος «Αικατερίνη Λασκαρίδη», γνωρίστηκαν όταν έκανε τη στρατιωτική θητεία του και έζησαν μαζί έως το 2015, οπότε εκείνη έφυγε από τη ζωή. Οι δύο τους απέκτησαν τέσσερα παιδιά, την Κατερίνα, τη Σουζάνα, τη Χριστίνα και τον Παναγιώτη.
Τον Μάιο του 2021 είχε προκαλέσει σάλο, όταν στο πλαίσιο ντοκιμαντέρ του οργανισμού EIC (European Investigative Collaboration), για την έρευνα με τίτλο «Black Trail» για τις παραβιάσεις των περιβαλλοντικών όρων λειτουργίας από εφοπλιστές, ο Πάνος Λασκαρίδης σε συνέντευξή του είπε πως οι Ελληνες πλοιοκτήτες δεν έχουν καμία ανάγκη την κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό, δηλώνοντας χαρακτηριστικά: «Τους έχουμε χ@@@ένους όλους».
Ο ίδιος μίλησε για διαστρέβλωση των λεγομένων του, όμως και ο αδερφός του, Θανάσης, κράτησε απόσταση από τις δηλώσεις. Η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών καταδίκασε ως απαράδεκτες τις δηλώσεις, από το συμβούλιο της οποίας ο Πάνος Λασκαρίδης παραιτήθηκε.
Βέβαια, η αυτοκρατορία Λασκαρίδη έχει βρεθεί και στο στόχαστρο της Greenpeace, η οποία σε έκθεσή της ισχυρίζεται πως «πολλά από τα πλοία της φέρεται ότι εγκυμονούν περιβαλλοντικό κίνδυνο». Επίσης, στην οικογένεια καταλογίζουν πολλοί πως, ενώ εμφανίζεται ως υποστηρικτής της πατρίδας, δεν φέρει κανένα πλοίο της την ελληνική σημαία.