«Ο μόνος τρόπος να υπάρχεις και αύριο στην πολιτική είναι να αξιοποιείς τις δυνατότητες που έχεις σήμερα» λέει, μιλώντας σταράτα, στην «Espresso», ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μιχάλης Παπαδόπουλος, ερμηνεύοντας τον τρόπο που ο ίδιος αντιλαμβάνεται την πολιτική.
- Από την Βίβιαν Μπενέκου
Ο Κοζανίτης βουλευτής και υφυπουργός, από τη μια έχει το απαιτητικό χαρτοφυλάκιο των Μεταφορών, και από την άλλη το δύσκολο κλείσιμο των λιγνιτικών μονάδων στον νομό του. Η ισορροπία ευαίσθητη, όμως, ο Μιχάλης Παπαδόπουλος καταφέρνει και προωθεί λύσεις. Άλλωστε, όπως λέει ο ίδιος, αυτό που τον χαρακτηρίζει είναι η συνέπεια. Ο,τι υποσχέθηκε λοιπόν στους ψηφοφόρους του, γι’ αυτό και παλεύει.
Στην προκειμένη περίπτωση, να παραμείνουν σε εφεδρεία οι λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ, μέχρι να υπάρξει ενεργειακή ασφάλεια για τη χώρα. Η ηλεκτροκίνηση, που είναι ένα πολύ δύσκολο και κοστοβόρο κυβερνητικό στοίχημα, συγκαταλέγεται επίσης στα πολιτικά στοιχήματα του υφυπουργού.
Η ανάπτυξη δικτύων φόρτισης από τους δήμους, αλλά και η είσοδος στην αγορά εργασίας μιας νέας ειδικότητας, του τεχνίτη και συντηρητή ηλεκτρικών Ι.Χ., είναι δύο από τους βασικούς άξονες για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης και την καθιέρωση των πράσινων μετακινήσεων, σύμφωνα με τον υφυπουργό Μεταφορών Μιχάλη Παπαδόπουλο.
Στην προσωπική του ζωή, ο υφυπουργός παραμένει πιστός θιασώτης της οικογένειας. Εκεί βρίσκει το συναισθηματικό του καταφύγιο. Εκεί, αλλά και στην πολιτική, που για τον Μιχάλη Παπαδόπουλο είναι έρωτας.
Με τι θα θέλατε να σφραγίσετε την παρουσία σας στο συγκεκριμένο πόστο; Ποια είναι η νούμερο ένα προτεραιότητά σας;
Σε κάθε πεδίο στον τομέα των Μεταφορών υπάρχουν προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν γρήγορα και αποτελεσματικά. Στις συγκοινωνίες, τις οδικές και εμπορευματικές μεταφορές, στον σιδηρόδρομο και στις αεροπορικές συνδέσεις, αλλά και στον περιορισμό της γραφειοκρατίας στη σχέση του πολίτη με το Δημόσιο, σε θέματα όπως οι εξετάσεις και τα διπλώματα οδήγησης. Υπάρχουν ζητήματα, όπως η ηλεκτροκίνηση και τα υδατοδρόμια, στα οποία είχα την τύχη να κάνω την αρχή από την προηγούμενή μου θητεία στο υπουργείο και πραγματικά θα επιθυμούσα να καρποφορήσει αυτή η προσπάθεια.
Υπάρχει μια τάση στην κυβέρνηση, που λέει «όλα είναι ρεύμα». Αυτό ακούγεται καλό θεωρητικά, αλλά πρακτικά είναι σχεδόν άπιαστο. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πανάκριβα, υποδομές ηλεκτροφόρτισης δεν υπάρχουν, τα ελληνικά σπίτια είναι ανέτοιμα για φορτιστές και επιπλέον πού θα βρείτε τόσο ρεύμα και πώς θα το πληρώνουμε;
Η προώθηση της ηλεκτροκίνησης περιλαμβάνει ένα σύνολο ρυθμίσεων που δεν αφορούν μόνο τα κίνητρα για την αγορά ενός ηλεκτροκίνητου οχήματος, αλλά και την υποστήριξη ενός οχήματος σε όλο τον κύκλο ζωής του. Οποιοσδήποτε αγοράζει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο θέλει να γνωρίζει ότι θα βρει φορτιστή και συνεργείο, όταν το χρειαστεί. Σε καθεμία από αυτές τις πτυχές σημειώνεται πρόοδος καθημερινά με συγκεκριμένες νομοθετικές παρεμβάσεις, όπως η ΚΥΑ για τα συνεργεία που έχει εκδοθεί και η σχετική ρύθμιση για τους τεχνίτες που προωθείται, αλλά και το πλαίσιο για την ανάπτυξη του δικτύου φορτιστών στις πόλεις, που αφήνει μεγάλο περιθώριο πρωτοβουλίας στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Οι δήμοι θα μπορούν να εγκαταστήσουν φορτιστές με χρηματοδότηση, π.χ. είτε από το πράσινο ταμείο είτε μέσω σχεδίων βιώσιμης κινητικότητας. Όσο για τους τεχνίτες, ετοιμάζεται να βγει ρύθμιση, που θα καθορίζει τις απαιτήσεις της συγκεκριμένης ειδικότητας που θα κάνει συντήρηση ηλεκτροκίνητων. Όσον αφορά το κόστος, ειδικά αυτή την περίοδο των ανατιμήσεων στις υπόλοιπες μορφές ενέργειας, νομίζω πως καταδεικνύεται ότι δεν είναι μόνο το κόστος αγοράς ενός οχήματος που έχει αξία, αλλά και το κόστος χρήσης.
Δεν σας απασχολεί, όμως, ότι η ηλεκτροκίνηση μπορεί να υλοποιηθεί και να εφαρμοστεί σε ένα μικρό κοινό πολύ πλουσίων ανθρώπων που έχουν δυνατότητα αγοράς αυτών των Ι.Χ. και αγοράς εξοπλισμού ηλεκτροφόρτισης; Ποιο είναι το σχέδιό σας τελικά;
Πρώτα απ’ όλα ότι έπρεπε να γίνει η αρχή και αυτό συνέβη με το πρόγραμμα Κινούμαι Ηλεκτρικά, το οποίο δίνει ισχυρά κίνητρα για την αγορά ηλεκτροκίνητου οχήματος και ήδη τον τελευταίο χρόνο, από τον Σεπτέμβριο του 2020 που ξεκίνησε, καταγράφεται μια ραγδαία αύξηση στις ταξινομήσεις των αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Συγκεκριμένα, με βάση τα στοιχεία του υπουργείου Μεταφορών, πέρυσι, όλο το 2020 ταξινομήθηκαν 1.177 αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα και φέτος, μόνο κατά τους πρώτους εννέα μήνες του έτους, έχουν ήδη ταξινομηθεί 2.261! Πράγματι, το κόστος αγοράς δεν είναι χαμηλό, αλλά έχει αποδειχθεί ότι όσο διαδίδεται μια τεχνολογία οι τιμές μειώνονται και αν συνυπολογίσει κάποιος το χαμηλότερο κόστος χρήσης, είναι σχεδόν βέβαιο ότι η τάση διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης που μαρτυρούν τα παραπάνω στοιχεία θα συνεχιστεί.
Είστε βουλευτής Κοζάνης, μιας περιοχής που αντιμετωπίζει την απολιγνιτοποίηση. Τι θα απογίνουν αυτοί οι εργαζόμενοι στις μονάδες;
Πρώτα απ’ όλα είναι αναγκαίο να έχουμε μνήμη. Στο συγκεκριμένο θέμα υπάρχουν διαχρονικά εσφαλμένοι χειρισμοί, όμως η διαχείριση της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ήταν καθοριστικά βλαπτική για την επιχείρηση και αυτό το γνωρίζουν όλοι. Η Ν.Δ. και ο πρωθυπουργός έχουν βάλει έναν υψηλό στόχο, στον οποίον πιστεύω και υπηρετώ, προκειμένου να ακολουθήσουμε ένα πρωτοποριακό μοντέλο μετάβασης στη μετά λιγνίτη εποχή που θα είναι βιώσιμο και θα περιορίσει τις οικονομικές επιπτώσεις στην τοπική κοινωνία με τη δίκαιη μετάβαση. Σε αυτή την προσπάθεια η Ελλάδα δεν είναι μόνη της. Το σχέδιο αυτό έχει υποβληθεί στην Κομισιόν και πρόσφατα μάλιστα υπήρχαν σχετικές διαβεβαιώσεις ότι στο πρόγραμμα των επενδύσεων που θα γίνουν στην περιοχή θα ληφθούν υπόψη και οι απόψεις των ανθρώπων που εργάζονται στις μονάδες αυτές.
Τον Αύγουστο, με τις μεγάλες ανάγκες σε ρεύμα, δηλώσατε ότι «…η ενεργειακή ασφάλεια της χώρας εξαρτάται ακόμη από τις λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ, άρα πρέπει να παραμείνουν σε εφεδρεία». Θα γίνει όμως αυτό;
Η προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί είναι φιλόδοξο και αυτό σημαίνει ότι πρέπει να γίνουν όλα στην εντέλεια, ώστε να τηρηθεί αυτό. Θεωρώ πως υπάρχει βούληση από όλες τις πλευρές να εργαστούν εντατικά σε αυτή την κατεύθυνση. Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει, νομίζω, την ανάγκη στροφής προς τις ΑΠΕ. Ωστόσο, σε ένα τόσο μεγάλο πρόγραμμα, όπως αυτό της αποσύνδεσης από τις λιγνιτικές μονάδες, υπάρχει πάντα η πιθανότητα το μεταβατικό στάδιο να απαιτεί την ταυτόχρονη λειτουργία κάποιων εγκαταστάσεων έως τη στιγμή που θα αισθανόμαστε εντελώς ενεργειακά ασφαλείς. Ειδικά, σε μια περίοδο έντονων πιέσεων διεθνώς στην ενεργειακή αγορά.
Έλεγχοι και αξιολογήσεις ποιοι οδηγούν ταξί και πώς, δεν έπρεπε να υπάρχουν; Διότι γνωρίζω ότι τουλάχιστον οι έλεγχοι είναι σχεδόν ανύπαρκτοι.
Θα μου επιτρέψετε να έχω μια διαφορετική οπτική. Τελευταία, μάλιστα, γίνονται εντατικοί έλεγχοι από την Τροχαία για την τήρηση της νομιμότητας στον συγκεκριμένο κλάδο και επιβλήθηκαν και αυστηρές κυρώσεις.
Πόσο σας φόβισε ή σας έπληξε σε προσωπικό επίπεδο η πανδημία;
Κάθε μέρα χάνονται άνθρωποι από την πανδημία και αυτό από μόνο του, νομίζω, δεν αφήνει σε κανέναν περιθώριο να πει περισσότερα. Είναι δραματικό για οποιονδήποτε να βλέπει φίλους και γνωστούς να φεύγουν από τις επιπλοκές του κορονοϊού και δεν πρέπει να σταματήσουμε να παροτρύνουμε τους συμπολίτες μας να εμβολιαστούν. Είναι το μόνο όπλο που διαθέτουμε απέναντι στην πανδημία και, δυστυχώς, αυτή η τραγωδία δεν έχει ακόμη τελειώσει.
Ποιος είναι ο άνθρωπος στον οποίον απευθύνετε το πρώτο τηλεφώνημα, όταν έχετε κάποια ανάγκη; Ο άνθρωπός σας, δηλαδή;
Τα μέλη της οικογένειάς μου.
Πώς αισθάνεται την πολιτική ένας βουλευτής που εκλέγεται τόσα πολλά χρόνια όσο εσείς; Πώς βλέπετε το πολιτικό σας μέλλον;
Επικεντρώνω την προσπάθειά μου στο παρόν, γιατί στην πολιτική ο μόνος τρόπος να υπάρχει αύριο είναι να αξιοποιεί κάποιος τις δυνατότητες που έχει σήμερα. Ο πρωθυπουργός μού εμπιστεύτηκε ένα κρίσιμο χαρτοφυλάκιο που συνδέεται άμεσα τόσο με την καθημερινότητα των πολιτών όσο και με την ανάπτυξη της οικονομίας, και εργάζομαι για να εκπληρώσω με τον καλύτερο τρόπο αυτά τα καθήκοντα. Φυσικά, παραμένω αφοσιωμένος στους πολίτες του νομού Κοζάνης.
Έχετε κάνει «κολλητούς φίλους» στην πολιτική;
Υπάρχουν άνθρωποι που τους αισθάνομαι κοντά μου και τους έχω γνωρίσει μέσα από την πολιτική μου διαδρομή.
Είστε μια ήρεμη δύναμη στην πολιτική. Είναι στοιχείο του χαρακτήρα σας αυτό; Ποιο άλλο δυνατό σημείο έχετε;
Ακούω τους ανθρώπους και έχω καλή διάθεση. Ακούω τι έχουν να μου πουν, τι έχουν να μου προτείνουν να αλλάξω, τι με συμβουλεύουν, ακούω τα προβλήματά τους. Είναι κάτι που έμαθα από τον πρώτο καιρό που ασχολήθηκα με την πολιτική, γιατί θεωρώ ότι για να εκπροσωπήσεις κάποιον πρέπει να τον γνωρίζεις. Να καταλάβεις τον τρόπο που σκέφτεται και να αφουγκραστείς τις αγωνίες του. Οσον αφορά τον χαρακτηρισμό σας, περί ήρεμης δύναμης, πραγματικά σάς ευχαριστώ. Οι περισσότεροι πάντως, να ξέρετε, με χαρακτηρίζουν ως εξωστρεφή. Αν θα μπορούσα να μιλήσω για τον εαυτό μου, θα έλεγα πως η λέξη που ταιριάζει στην πολιτική μου διαδρομή είναι συνεπής.
Έρωτας, πολιτική, οικογένεια. Ποιο σας γεμίζει περισσότερο;
Η οικογένεια δημιουργείται από τον έρωτα και χρειάζεται μιας μορφής πολιτική για να ζει αρμονικά. Η πολιτική είναι έρωτας και φέρνει πρόοδο όταν συνεργάζεσαι με τους συνοδοιπόρους σου σαν οικογένεια.