Η Παναγία του Κρίνου, η Παναγία του Χάρου, η Παναγία η Θαλασσινή… Οι ανέγνωρες μορφές της Παναγίας πρωταγωνιστούν στην πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση αγιογραφίας με τίτλο «Μήτηρ Αγνεύουσα και Παρθένος θηλάζουσα» της εικαστικού Ελένης Αντωνακάκη, η οποία είναι και ενεργό στέλεχος του Πολεμικού Ναυτικού.
- Από τον Ηλία Μαραβέγια
Πρόκειται για μία πρωτοβουλία της ΑΜΚΕ (Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία) Αλυσίδα Ελπίδας για στήριξη ατόμων με νεοπλασματικές ασθένειες και του προέδρου της Μιχάλη Δαρδανελιώτη, που εγκαινιάστηκε στις 3 Αυγούστου στον χώρο εκδηλώσεων του Δήμου Μεγίστης, στο ακριτικό Καστελόριζο, και θα διαρκέσει έως και τον Δεκαπενταύγουστο που είναι και η μεγαλύτερη γιορτή της Θεοτόκου.
«Μία περίοδο της ζωής μου είχα ένα σοβαρό πρόβλημα υγείας. Με την καθημερινή μου προσευχή προσπαθούσα να δώσω δύναμη στον εαυτό μου και σκέφτηκα την προσευχή μου να την απεικονίσω στο ξύλο. Για πολύ καιρό έψαχνα να βρω τρόπο να μάθω την τέχνη της αγιογραφίας, αλλά λόγω αυξημένων υποχρεώσεων της δουλειάς δεν το είχα καταφέρει. Ημουν αποφασισμένη να παραιτηθώ από την προσπάθεια εύρεσης σχολής. Ωσπου μία ημέρα, την ώρα που ψώνιζα στον μανάβη, κάτω από ένα τελάρο βρέθηκε η ανακοίνωση για μαθήματα αγιογραφίας στον Αγιο Ιερόθεο Περιστερίου» λέει στην «Espresso» η αγιογράφος αποκαλύπτοντας το… σημάδι που την οδήγησε σ’ αυτή την ιδιαίτερη μορφή τέχνης.
Όσο για την πηγή της έμπνευσής της για τη δημιουργία της έκθεσης με θέμα τις ανέγνωρες μορφές της Παναγίας, όπως μας εξηγεί, ήταν η εικόνα της Παναγίας της Επτάσπαθης, την οποία αγιογράφησε και δώρισε, με τον σύζυγό της Αντώνη Ψαρουδακη, στον ιερό ναό Αγίου Δημητρίου Νευροκοπίου Δράμας στη μνήμη της μητέρας του.
«Η έκπληξη του κόσμου ήταν μεγάλη γιατί δεν γνώριζε τη συγκεκριμένη μορφή της Θεοτόκου. Και με αφορμή την πρωτόγνωρη κατάσταση που βιώσαμε το χρονικό διάστημα που πέρασε, λόγω πανδημίας και έντασης των ελληνοτουρκικών σχέσεων, αποφάσισα να δείξω στον κόσμο, αρχικά από το περιβάλλον μου, τις άγνωστες μορφές της Παναγίας, όσες περισσότερες μπορούσα» αναφέρει η Ελένη Αντωνακάκη και προσθέτει: «Η πίστη μου στον Θεό δυνάμωσε μέσω της αγιογραφίας, γιατί κατάφερα -όπως είπα παραπάνω- την προσευχή μου να την κάνω εικόνα».
Από την πλευρά του, ο Μιχάλης Δαρδανελιώτης δηλώνει στην «Espresso» πως αισθάνεται πολύ υπερήφανος που η Αλυσίδα Ελπίδας έφτασε μέχρι το ακριτικό Καστελόριζο για τη μοναδική αυτή έκθεση αγιογραφίας. «Η Αλυσίδα Ελπίδας στηρίζει άτομα με καρκίνο, κυρίως στον ψυχολογικό τομέα. Παρέχει βιωματική ψυχολογία στους ασθενείς, στο περιβάλλον τους και τους φροντιστές τους. Αυτή η σχέση είναι βιωματική από προσωπική εμπειρία, λόγω απώλειας της συζύγου μου, ως φροντιστής και τώρα, λόγω προσωπικών θεμάτων υγείας, ως ασθενής. Οι ασθενείς έχουν τη δυνατότητα να εξωτερικεύσουν τον εσωτερικό τους κόσμο και να βρουν ανταπόκριση με κάποιον άνθρωπο που είναι σε αντίστοιχη θέση. Η ψυχολογία γνωρίζει ότι κανένας δεν μπορεί να καταλάβει τη δύσκολη κατάσταση του κάθε ανθρώπου, γι’ αυτό και ο ίδιος πρέπει να ψάξει και να βρει την εσωτερική του αναζήτηση και σύνδεση με τον Θεό δημιουργό. Με τρεις λέξεις, την πίστη, την αγάπη και την ελπίδα» μας λέει σχετικά με τη δράση της ΑΜΚΕ Αλυσίδα Ελπίδας.
Μετά το Καστελόριζο η έκθεση θα ταξιδέψει. «Οι σκέψεις είναι πολλές για τους επόμενους σταθμούς της έκθεσης. Μέχρι στιγμής, έχουμε προτάσεις για να ταξιδέψει σε Δράμα, Ρόδο, Ναύπλιο και Ηράκλειο Κρήτης, συγκεκριμένα στο χωριό καταγωγής μου, τη Μυρτιά, όπου βρίσκεται και το Μουσείο Νίκου Καζαντζάκη. Θα είναι ιδιαίτερη μας χαρά να καταφέρουμε να ταξιδέψουμε την έκθεσή μας, την Παναγία μας, και σε άλλα μέρη της Ελλάδας και του εξωτερικού» μας ενημερώνει ο Μιχάλης Δαρδανελιώτης.