Πρώτη φορά στα θεατρικά χρονικά τον μήνα Μάιο γίνονται αλλεπάλληλες πρεμιέρες και ο κόσμος κατακλύζει τις θεατρικές αίθουσες.
Κάτι ο φθινοπωρινός καιρός μέσα στην άνοιξη, κάτι το θέατρο που είχε βάλει λουκέτο δύο χρόνια κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού και μας έλειψε η συνθήκη της άμεσης επαφής με τους Ελληνες ηθοποιούς, κάτι οι εκλογές που κρατάνε τον κόσμο στην Αθήνα μέχρι τον Ιούλιο μαζί με τις πανελλαδικές εξετάσεις, όλα έχουν κάνει σημαντικούς σκηνοθέτες και δημοφιλείς ηθοποιούς να ανεβάζουν από μονολόγους και κωμωδία, μέχρι βαρύ δράμα και αστυνομικά έργα, παραστάσεις που γεμίζουν τα μέχρι πρότινος άδεια ταμεία του θεάτρου λόγω Covid-19.
Στο Σύγχρονο Θέατρο παίζεται η ιστορία πέντε Ασιατών μαγείρων στην κουζίνα του εστιατορίου «Ο χρυσός δράκος», απ’ όπου και ο τίτλος της παράστασης. Με αφορμή έναν παράνομο νεαρό Κινέζo που υποφέρει από πονόδοντο και τη χαμένη μικρή αδελφή του (που, χωρίς να το γνωρίζει, ζει μερικά πατώματα μακριά του), η παράσταση αφηγείται τις ιστορίες των ενοίκων πάνω και δίπλα από αυτό το οίκημα, καθώς και τι συμβαίνει μέσα σε αυτήν πολυεθνική κουζίνα. Πέντε ηθοποιοί που ερμηνεύουν 17 ρόλους. Οι εξαιρετικοί Γιούλικα Σκαφιδά, Δημήτρης Αλεξανδρής, Χρήστος Σαπουντζής, Φωτεινή Παπαχριστοπούλου και Στρατής Χατζησταματίου -γνωστός ως Μανώλης από τον «Σασμό»-, υπό τη σκηνοθεσία του Γιώργου Ματζιάρη, ξετυλίγουν το νήμα αυτών των σύντομων, σχεδόν «κινηματογραφικών» σκηνών, με μοναδικά οχήματα τα σώματα και τις φωνές τους.
Επίσης το Θέατρο του Νέου Κόσμου ανέβασε στην Κεντρική Σκηνή του την παράσταση «Η ανατολή», σε σκηνοθεσία του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου και κείμενο της Ελλης Παπαδημητρίου. Η ιστορία τοποθετείται κτην περίοδο της Μικρασιατικής Εκστρατείας και Καταστροφής, συγκεκριμένα κατά την τετραετία 1918-1922. Νίκες και πανωλεθρίες, αιτίες και συνέπειες, το θανατικό και ο ξεριζωμός, η θέληση για ζωή και ο αγώνας των γυναικών κυρίως να στεριώσουν στην καινούργια πατρίδα, με επίκεντρο πάντα τον άνθρωπο. Κάποιοι πρόσφυγες, τους οποίους υποδύονται οι πολύ καλοί ηθοποιοί Μανώλης Μαυρομματάκης, Ελένη Ουζουνίδου, Μιχάλης Τιτόπουλος, Αποστόλης Ψυχράμης, Δημήτρης Καπουράνης, μιλούν σε έναν αρχαιολογικό χώρο, σε μια τελετή μνήμης για τη χαμένη τους πατρίδα. Εκεί θα θυμηθούν, θα εξιστορήσουν, θα αναπαραστήσουν γεγονότα που έζησαν, θα χορέψουν και θα τραγουδήσουν, σημειώνει ο σκηνοθέτης.
Το εμβληματικό έργο του Τσέχου συγγραφέα Κάρελ Τσάπεκ «Υπόθεση Μακρόπουλος», που κλείνει φέτος ακριβώς 100 χρόνια από τη συγγραφή του, συγκλονίζει στο θέατρο Ελέρ, σε σκηνοθεσία Κερασίας Σαμαρά, με ένα εξαιρετικό καστ πρωταγωνιστών, όπως οι Κώστας Αρζόγλου, Ρήγας Αξελός, Κερασία Σαμαρά, Περικλής Λιανός, Δημήτρης Καραβιώτης, Ευθύμης Χρήστου, Αλίκη Αβδελοπούλου, Τζώρτζης Παπαδόπουλος, Ξένια Παυλοπούλου και ο μικρός Αλέξης Ρηγόπουλος. Σ’ αυτή τη μαύρη κωμωδία μαγικού ρεαλισμού η Εμίλια Μάρτι, μία μυστηριώδης λυρική τραγουδίστρια, βοηθά στη δικαίωση των κληρονόμων μιας παμπάλαιης διαθήκης. Καθώς εμπλέκεται όλο και περισσότερο στη διαλεύκανση της 100ετούς δικαστικής υπόθεσης «Μακρόπουλος», αποκαλύπτεται ότι έχει ζήσει σε διάφορες χώρες του κόσμου, με διαφορετικά ονόματα.
Στο Εθνικό Θέατρο ανέβηκε πριν από λίγες ημέρες το «Μια νύχτα στην Επίδαυρο» της Λένας Κιτσοπούλου και του Γιάννη Αστερή, ενώ επάνω στη σκηνή απολαμβάνουμε ένα all-star cast ηθοποιών (Χάρις Αλεξίου, Θανάσης Αλευράς, Βασιλική Δρίβα, Γιώργος Ζιάκας, Νίκος Καραθάνος, Εμιλυ Κολιανδρή, Γιάννης Κότσιφας, Ιώ Λατουσάκη, Χρήστος Λούλης, Ζέτα Μακρυπούλια, Ιωάννα Μαυρέα, Ηλέκτρα-Αποστολία Μπαρούτα, Κώστας Μπερικόπουλος, Ιωάννα Μπιτούνη, Βασίλης Παπαβασιλείου, Πάνος Παπαδόπουλος, Ελλη Πασπαλά, Αγγελος Τριανταφύλλου, Γιώργος Φασουλάς, Δανάη-Αρσενία Φιλίδου και Γαλήνη Χατζηπασχάλη). Οι ηθοποιοί υποδύονται κάποιους καλλιτέχνες που μετά μια παράσταση στην Επίδαυρο τρώνε τις σάρκες τους στη θρυλική ταβέρνα της περιοχής και προτάσσουν το αλαζονικό εγώ τους υποκρύπτοντας την ανασφάλειά τους.
Αριστούργημα
Το λογοτεχνικό αριστούργημα του Λιούις Κάρολ «Η Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων» μεταφέρεται σε μία πολυμεσική παράσταση μαγικού ρεαλισμού στο Bios, σε σκηνοθεσία Γρηγόρη Χατζάκη, με την υπέροχη Ελένη Ζιώγα. Μέσα από το πρίσμα μιας αέναης αναζήτησης, η παράσταση ακολουθεί την αφήγηση της περιπέτειας που είχε ζήσει η Αλίκη ως κοριτσάκι, με εκείνη, ωστόσο, να είναι πλέον στη δύση της ζωής της. Η Αλίκη, αν και προσπαθεί να συμβιβαστεί με τις επιταγές της πραγματικότητας, φαίνεται ότι ακολουθείται ακόμα από εκείνον τον μαγικό κόσμο. Μεγαλώνει, μικραίνει, αλλά κυρίως μεγαλώνει…
«Και εφύτευσεν ο Θεός Παράδεισον»: Το πρόβλημα του trafficking στο Σύγχρονο Θέατρο! Eντεκα ρόλοι, έντεκα ηθοποιοί (Αθηνά Αλεξοπούλου, Βαγγέλης Αμπατζής, Παναγιώτης Γαβρέλας, Κωνσταντίνος Κάππας, Μαρία Κατσανδρή, Χρύσα Κοτταράκου, Νικόλας Παπαδομιχελάκης, Μαρία Προϊστάκη, Αθηνά Σακαλή, Θανάσης Χαλκιάς και Σπύρος Χατζηαγγελάκης) συνθέτουν σταδιακά το παζλ της ιστορίας, ενώ ταυτόχρονα ενισχύουν τη δράση με τη μουσική που παίζουν ζωντανά επί σκηνής.
Για πρώτη φορά στα 15 χρόνια της συμπόρευσής τους οι C for Circus (παρέα με νέους και παλαιότερους συνεργάτες) καταπιάνονται με ένα πρωτότυπο θεατρικό έργο, γραμμένο από μέλος της ομάδας. Το έργο πραγματεύεται ένα τρομακτικά επίκαιρο θέμα, μία από τις ισχυρότερες μορφές έμφυλης βίας, το sex trafficking. Υπερεξουσία ανθρώπων στις ζωές άλλων με μόνο κίνητρο το κέρδος, σωματική και ψυχολογική βία, κυκλώματα, οργανωμένο έγκλημα που επεκτείνει διαρκώς τη δράση του και ζωές που χάνονται, είτε κυριολεκτικά είτε μεταφορικά – με το να ζουν υπό τη σκιά και τον φόβο του θύτη.
Ακόμη 400 χρόνια μετά τη γέννηση του Μολιέρου οι «σκοτεινές» λεγόμενες κωμωδίες του εξακολουθούν να διασκεδάζουν το κοινό και να εμπνέουν διαφορετικές γενιές σκηνοθετών για καινούργια και ανατρεπτικά ανεβάσματα. Μπορεί φέτος στο ελληνικό θέατρο ο «Μισάνθρωπος» να είχε την τιμητική του, αλλά ανέβηκε και στο Θέατρο Σταθμός ο «Ταρτούφος».
Ο Γιάννης Νταλιάνης, ο οποίος στο παρελθόν έχει δουλέψει ιδιαιτέρως πάνω στο έργο του Μολιέρου, σκηνοθετεί με την αρωγή σημαντικών καλλιτεχνικών συντελεστών έναν δυνατό θίασο εννιά ηθοποιών (Μάνος Καρατζογιάννης, Θανάσης Βλαβιανός, Ελίζα Σκολίδη, Αγγελική Μαρίνου, Γιώργος Κορομπίλης, Μέγκι Σούλι, Κωνσταντίνος Ζωγράφος, Χριστίνα Θεοδωροπούλου και Θωμάς Σιέκα), σε μετάφραση Ανδρέα Στάικου. Η απόδοση του έργου εμπνέεται από την εξωφρενική σύγχρονη πραγματικότητα, εμπλουτισμένη με τραγούδια του Ελβις Πρίσλεϊ, που χρησιμοποιούνται ως μέσο αποπλάνησης…
Η μεγάλη επιτυχία που γνώρισε πέρυσι στο Θέατρο Αλσος η επιθεώρηση της Δήμητρας Παπαδοπούλου «Τι ζούμε, ρε;» ανοίγει τον δρόμο για τη νέα υπερπαραγωγή που θα δούμε το καλοκαίρι του 2023 με φόντο το καταπράσινο Πεδίον του Αρεως από την ίδια ζηλευτή ομάδα συντελεστών. Βίκυ Σταυροπούλου, Δήμητρα Ματσούκα, Ματίνα Νικολάου, Ηλιάνα Γαϊτάνη, Ναυσικά Παναγιωτακοπούλου, Γιάννης Ζουγανέλης, Ιεροκλής Μιχαηλίδης, Θανάσης Αλευράς, Πάνος Μουζουράκης, Γιάννης Τσιμιτσέλης, Λευτέρης Ελευθερίου, Στράτος Λύκος συμπρωταγωνιστούν στην εντυπωσιακή παραγωγή μαζί με τον Θοδωρή Αθερίδη, ο οποίος μάλιστα υπογράφει και τη σκηνοθεσία από κοινού με τον Φωκά Ευαγγελινό. Με όχημα τη θετική διάθεση και την εύστοχη σάτιρα της Δήμητρας Παπαδοπούλου που στρέφεται προς την παράνοια της νεοελληνικής πραγματικότητας, θα γελάσουμε και αυτό το καλοκαίρι. Η Μαρίζα Ρίζου βρίσκεται άλλη μια φορά πίσω από τις μουσικές επιλογές και τις ενορχηστρώσεις που θα επενδύσουν την παράσταση, ενώ ο Μανόλης Παντελιδάκης θα ντύσει την παράσταση με τα εντυπωσιακά σκηνικά και τα κοστούμια του.
Διασκευή
Από την άλλη μεριά, το κύκνειο άσμα της Βρετανίδας συγγραφέως Σάρα Κέιν ενώνεται με τις φωνές των Τζούντι Γκάρλαντ, Εϊμι Γουάινχαουζ, Νταλιντά, Μέριλιν Μονρόε και Εντίθ Πιαφ σε μια διασκευή του παραληρηματικού μονολόγου «4.48 Psychosis». Η νέα απόδοση του συνταρακτικού έργου του in-yer-face theatre είναι της Pavlina Styl, η οποία και το ερμηνεύει στη σκηνή του θεάτρου Επί Κολωνώ, με τη σκηνοθετική επιμέλεια της Ελένης Σκότη. Η παράσταση έκανε πρεμιέρα χθες και κινείται ανάμεσα στους φαύλους κύκλους και την απελπισία του χαρακτήρα του μονολόγου και την αυτοκαταστροφική διάθεση των διάσημων ερμηνευτριών, οι οποίες ζωντανεύουν μέσα από τα τραγούδια τους.
Τέλος, μετά τη μεγάλη κινηματογραφική επιτυχία, το έργο της Σάλι Πότερ το «Ρarty» ανεβαίνει πρώτη φορά στην Ελλάδα στο Θέατρο Ανεσις σε σκηνοθεσία Νικορέστη Χανιωτάκη και με πρωταγωνιστές τους Δημήτρη Γεωργαλά, Ξανθή Γεωργίου, Δημήτρη Καραμπέτση, Πηνελόπη Μαρκοπούλου, Αρετή Πασχάλη, Θεοδώρα Σιάρκου, Νικορέστη Χανιωτάκη. Ως γνωστόν το «Party» αρχικά έγινε ασπρόμαυρη κινηματογραφική ταινία το 2017 με πρωταγωνιστές τους Κρίστιν Σκοτ Τόμας, Κίλιαν Μέρφι, Τίμοθι Σπολ, Τσέρι Τζόουνς, Εμιλι Μόρτιμερ, Πατρίτσια Κλάρκσον και Μπρούνο Γκαντς. Η ταινία σημείωσε μεγάλη επιτυχία. Στο Φεστιβάλ του Βερολίνου κέρδισε το Guild Film Prize, ενώ ήταν υποψήφια και για τη Χρυσή Αρκτο.
Στη θεατρική σκηνή οι θεατές έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μια κωμικοτραγική ιστορία, η οποία εκτυλίσσεται ταυτόχρονα σε όλους τους χώρους ενός σπιτιού. Συγκεκριμένα, όλη η δράση διαδραματίζεται στο σπίτι της Τζάνετ, η οποία μόλις διορίστηκε σκιώδης υπουργός Υγείας από το κόμμα της αντιπολίτευσης και το… γιορτάζει! Ο πρωτότυπος τίτλος του έργου «The Party» σημαίνει τόσο «γιορτή» όσο και «πολιτική παράταξη».
Η πρώτη έννοια συνδέεται με την προσωπική ευδαιμονία, ενώ η δεύτερη έχει να κάνει με την επαγγελματική σταδιοδρομία της ηρωίδας. Κι όμως την ίδια μέρα που η καριέρα της εκτινάσσεται στα ύψη η προσωπική της ευημερία γίνεται κομμάτια, όταν ο σύζυγός της ανακοινώνει στην παρέα ότι είναι βαριά άρρωστος και ότι θα την εγκαταλείψει για μια πολύ νεότερη γυναίκα…