Το καλοκαίρι είναι κατεξοχήν η περίοδος που τα θέατρα είναι ανοιχτά και οι παραστάσεις ταξιδεύουν σε όλη την ελληνική περιφέρεια χαρίζοντας γέλιο, συγκίνηση, αγωνία, όνειρο και όμορφες θερινές βραδιές με τέχνη, πολιτισμό, λάμψη και καλοκαιρινό βακχικό αεράκι.
Η «Εspresso» συγκέντρωσε τις θεατρικές παραστάσεις που μας κλείνουν με τσαχπινιά το μάτι και μας καλούν να τις χειροκροτήσουμε, από αρχαίο δράμα μέχρι αττική κωμωδία και νεοελληνική φάρσα.
«ΟΙΔΙΠΟΥΣ ΕΠΙ ΚΟΛΩΝΩ»
Ο Γιώργος Σκεύας σκηνοθετεί το αριστούργημα του Σοφοκλή «Οιδίπους επί Κολωνώ», με τον σπουδαίο ηθοποιό Δημήτρη Καταλειφό στην ωριμότερη στιγμή της σημαντικής του πορείας, στην πρώτη του πρωταγωνιστική εμφάνιση στην Επίδαυρο.
Το θεατρικό γεγονός του καλοκαιριού παρουσιάζεται από τον Πολιτιστικό Οργανισμό «Λυκόφως» σε συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου στις 4 και 5 Αυγούστου στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου και σε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα. Η πρεμιέρα θα γίνει στις 27 Ιουλίου στους Δελφούς. Η τραγωδία «Οιδίπους επί Κολωνώ» είναι το τελευταίο έργο του Σοφοκλή. Παρουσιάστηκε πρώτη φορά πέντε χρόνια μετά τον θάνατο του ποιητή και πραγματεύεται το τέλος του Οιδίποδα, άλλοτε κραταιού βασιλιά της Θήβας.
Ο Οιδίποδας, γέροντας πια, τυφλός και εξόριστος, φτάνει έπειτα από μακρά περιπλάνηση στον αθηναϊκό δήμο Ιππειο Κολωνό οδηγούμενος από τη μια του κόρη, την Αντιγόνη. Κάθεται σ’ έναν βράχο μέσα στο ιερό άλσος των Ευμενίδων, αλλά κάποιος κάτοικος του Κολωνού τον ανακαλύπτει και του ζητά να φύγει γιατί ο χώρος όπου κάθεται είναι ιερός και άβατος. Ο Οιδίποδας αρνείται γιατί, σύμφωνα με τον χρησμό, αυτό το μέρος θα είναι ο τόπος της τελικής του ανάπαυσης.
Ο κάτοικος του Κολωνού καλεί τους γέροντες του τόπου να αποφασίσουν. Εκείνοι συμπονούν τον γέροντα ικέτη, αλλά, μόλις μαθαίνουν το όνομά του, τρομοκρατούνται και τον διατάζουν να φύγει αμέσως από τη χώρα τους. Ο Οιδίποδας επικαλείται την αθηναϊκή φιλοξενία και ζητά να δει τον Θησέα, τον βασιλιά της Αθήνας, διότι έχει να του προσφέρει μεγάλο δώρο για την πόλη του. Καταφτάνει ο Θησέας και ο Οιδίποδας του ζητά προστασία για όσο ζει, καθώς και να ταφεί στο χώμα της Αθήνας, όταν έρθει το τέλος της ζωής του. Ο Θησέας, τιμώντας τον Οιδίποδα, δεσμεύεται και για τα δύο και τον διαβεβαιώνει ότι είναι ασφαλής.
«ΒΑΚΧΕΣ»
Η αρχαία τραγωδία κάθε καλοκαίρι έχει την τιμητική της. Τη Δευτέρα 26 Ιουνίου στο Κηποθέατρο Παπάγου θα γίνει η πρεμιέρα των «Βακχών» του Ευριπίδη σε συνεργασία της Πέμπτης Εποχής και του Θεάτρου του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Ελενας Μαυρίδου. Τους κύριους ρόλους της τραγωδίας ερμηνεύουν δύο σημαντικοί ηθοποιοί, ο Δημήτρης Λάλος στον ρόλο του Διόνυσου και ο Γιώργος Χριστοδούλου στον ρόλο του Πενθέα, ενώ τον ρόλο της Αγαύης ερμηνεύει η σκηνοθέτρια. Μαζί τους οι ηθοποιοί Βίκυ Βολιώτη, Θανάσης Δόβρης, Γιώργος Τριανταφυλλίδης, Στέργιος Κοντακιώτης και Δήμητρα Κούζα. Η παράσταση θα κάνει περιοδεία σε όλη την Ελλάδα.
Το έργο προσεγγίζει ερμηνευτικά τη διονυσιακή μανία -βακχεία- με βασικά εργαλεία τον λόγο του Ευριπίδη, τον συνδυασμό της σύγχρονης με την παραδοσιακή μουσική, και κινησιολογία βασισμένη στην τελετουργία των Αναστεναριών, που πιθανότατα αποτελεί επιβίωση θρησκευτικών πρακτικών από τη λατρεία του Διονύσου. Αντλώντας από την προσωπική τους εμπειρία και τη συμμετοχή στα δρώμενα των Αναστεναριών, ο μουσικός Γιώργος Μαυρίδης και η σκηνοθέτρια Ελενα Μαυρίδου συνδυάζουν στοιχεία του δρώμενου, που έχει συγγένεια με τη βακχεία, με σύγχρονη μουσική. Μια δυναμική εκδοχή των «Βακχών» με τις ρίζες της βαθιά στην παράδοση.
Ο Διόνυσος, καρπός της ένωσης του Δία με τη Σεμέλη, κόρη του βασιλιά της Θήβας Κάδμου, δεν αναγνωρίστηκε ποτέ ως θεός και δεν τιμήθηκε ποτέ στην πατρίδα της μητέρας του. Εχοντας ήδη κατακτήσει την Ασία, ο Διόνυσος καταφθάνει τώρα στη Θήβα, συνοδευόμενος από μια ομάδα γυναικών από τη Λυδία -των Βακχών- που τον ακολουθούν πιστά. Σκοπός του, να διαδώσει τη λατρεία του στη Θήβα και σε όλη την Ελλάδα, αλλά και να δώσει ένα μάθημα στους ασεβείς που τον αρνούνται.
«ΗΛΕΚΤΡΑ»
Δυνατό καστ έχει όμως και η «Ηλέκτρα»! Τη Δευτέρα 3 Ιουλίου στο Κηποθέατρο Παπάγου κάνει πρεμιέρα η τραγωδία του Σοφοκλή «Ηλέκτρα». Πρόκειται για μια συνεργασία της Εταιρείας Τέχνης Ars Aeterna με το Θέατρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία της Λίλλυς
Μελεμέ, με τη Λένα Παπαληγούρα στον ομώνυμο ρόλο. Τους πρωταγωνιστικούς ρόλους ερμηνεύουν οι Ελισάβετ Μουτάφη, Ιωάννης Παπαζήσης, Στρατής Χατζησταματίου, Εριέττα Μανούρη, Δαυίδ Μαλτέζε Πάρης Λεόντιος. Η παράσταση θα κάνει μεγάλη περιοδεία σε όλη την Ελλάδα. Στην «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή η Ηλέκτρα και ο Ορέστης εκδικούνται για τον φόνο του Αγαμέμνονα από την Κλυταιμνήστρα και τον Αίγισθο, πληρώνοντας το αίμα με αίμα. Βαθιά επηρεασμένος από την εποχή του (τέλη του 5ου αιώνα), που διακατέχεται από πνεύμα αμφισβήτησης, διερεύνησης και αποδόμησης, ο Σοφοκλής επιλέγει να αφηγηθεί τον μύθο των Ατρειδών μέσα από το υποκειμενικό βλέμμα της Ηλέκτρας. Ενα βλέμμα θρυμματισμένο από τον πόνο και το πένθος, που αντανακλά, μεγεθύνει και ενίοτε παραμορφώνει την πραγματικότητα που την περιβάλλει.
Η Ηλέκτρα διαδηλώνει τον πόνο της στα πρόθυρα του παλατιού, μεταμορφώνεται σε ζωντανή Ερινύα για τους εγκληματίες και προσδοκά ανυπόμονα την έλευση του σωτήρα αδελφού. Ο Σοφοκλής δεν παίρνει θέση για το θέμα της μητροκτονίας που απασχόλησε τόσο τον Αισχύλο όσο και τον Ευριπίδη. Ως κινηματογραφιστής, εστιάζει τον φακό του στο πρόσωπο της Ηλέκτρας, που μετά τους άγριους πανηγυρισμούς για την ευόδωση του σχεδίου της εκδίκησης παραμένει παράξενα σιωπηλή, μια κούφια μάσκα, που νιώθει κανείς πως δεν θα ξαναμιλήσει ποτέ πια.
«ΜΗΔΕΙΑ»
Με έξι παραστάσεις σε ανοιχτά θέατρα της Αττικής αρχίζει την πανελλήνια καλοκαιρινή της περιοδεία η παράσταση «Μήδεια» του Ευριπίδη, που σκηνοθετεί η Κύπρια Λέα Μαλένη, με τη Μαρία Κίτσου στον ομώνυμο ρόλο και τον Φάνη Μουρατίδη στον ρόλο του Ιάσονα, σε μετάφραση Μίνωα Βολανάκη και μουσική Θέμη Καραμουρατίδη. Η πρεμιέρα θα δοθεί στις 8 Ιουλίου στο Κατράκειο Θέατρο της Νίκαιας.
«Θεϊκή καταγωγή, απόγονος του Ηλιου. Ξένη. Προδομένη. Πρόσφυγας. Γυναίκα. Πιστή στην αιώνια τιμή των όρκων. Πέρα από κάθε λογική και νόμο»: Οι λέξεις που περιγράφουν την ηρωίδα-σύμβολο της αιώνιας μάχης ανάμεσα στα δύο φύλα στην τραγωδία πάθους με άξονα τον έρωτα, όπου οι ισορροπίες εναλλάσσονται μεταξύ ζωής και θανάτου. Ο Ευριπίδης, μάρτυρας της προσφυγιάς, της απώλειας και του πολέμου και διαχρονικός προφήτης της αλήθειας, γράφει για τις καταστρεπτικές συνέπειες του ανεξέλεγκτου ανθρώπινου πάθους, της περιθωριοποίησης και του αποκλεισμού.
Συμπρωταγωνιστούν οι Ελένη Καστάνη (Τροφός), Θοδωρής Κατσαφάδος (Παιδαγωγός), Βαγγέλης Αλεξανδρής (Αιγέας), Λαέρτης Μαλκότσης (Κρέοντας), Αλμπέρτο Φάις (Αγγελος).
«ΒΑΤΡΑΧΙΑ»
Γνωστοί για τις ατμοσφαιρικές, σχεδόν ονειρικές τους παραστάσεις, η Εφη Μπίρμπα και ο Αρης Σερβετάλης παρουσιάζουν στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου τη νέα τους παράσταση «Βατράχια» του Αριστοφάνη. Πρόκειται για μία σύγχρονη διασκευή της αγαπημένης αριστοφανικής κωμωδίας, η οποία πραγματεύεται την αξία της ποίησης και της τέχνης στην κοινωνία μας.
Τα «Βατράχια» (28 και 29/7) πρόκειται να μας μεταφέρουν στην αρχαία Αθήνα, που διανύει μια βαθιά πολιτική και πνευματική κρίση, κρίση θεσμών και αξιών. Στην άνυδρη και δυσοίωνη πραγματικότητα της πόλης ο Διόνυσος, πατέρας και εμπνευστής του θεάτρου, ξεκινά το ταξίδι στον Κάτω Κόσμο για να φέρει πίσω τον σπόρο της αναγέννησης, την ποίηση, ώστε να σώσει τον κόσμο που καταρρέει. Στο επιδαύριο σκηνοθετικό της βάπτισμα, η Εφη Μπίρμπα παραδίδει μια κωμωδία με DNA τραγωδίας. Τη διανομή συμπληρώνει μια εξαιρετική ομάδα ερμηνευτών: Αρης Σερβετάλης, Μιχάλης Σαράντης, Αργύρης Ξάφης, Ηλέκτρα Νικολούζου, Μαίρη Μηνά, Εκτορας Λιάτσος, Μιχάλης Θεοφάνους, Αλεξάνδρα Καζάζου, Νάνσυ Μπούκλη και Κυριάκος Σαλής.
«ΔΩΔΕΚΑΤΗ ΝΥΧΤΑ»
Η καλοκαιρινή περιοδεία της απολαυστικής «Δωδέκατης νύχτας», σε σκηνοθεσία και μετάφραση Γιώργου Κιμούλη, έχει ήδη κάνει την πρεμιέρα της στη Σαλαμίνα. Η «Δωδέκατη νύχτα» είναι μία ξεκαρδιστική κωμωδία ανεκπλήρωτου έρωτα. Δύο δίδυμα αδέλφια κατορθώνουν να επιβιώσουν έπειτα από ένα ναυάγιο και αναγκάζονται να ζήσουν στην ίδια παράξενη χώρα. Οι διαρκείς παρεξηγήσεις λόγω της απόλυτης ομοιότητας των δύο αδελφών καθιστούν το διασκεδαστικό αυτό έργο μία από τις πιο δημοφιλείς κωμωδίες του Σαίξπηρ.
Ο θίασος αποτελείται από τους Γιώργο Κιμούλη, Σοφία Βογιατζάκη, Αννα Μονογιού, Λίλη Τσεζματζόγλου, Σταύρο Καραγιάννη, Χρήστο Μουστάκα, Αρη Τρουπάκη, Γιώργο Ζιόβα, Κώστα Κοράκη, Τζώρτζη Παπαδόπουλο και Γιώργο Τσουρουνάκη.
«ΟΠΟΙΟΣ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΧΩΡΙΣΕΙ… ΝΑ ΣΗΚΩΣΕΙ ΤΟ ΧΕΡΙ ΤΟΥ!»
Το «Οποιος θέλει να χωρίσει… να σηκώσει το χέρι του!» σε κείμενο και σκηνοθεσία Γιώργου Καπουτζίδη, έπειτα από διθυραμβικές κριτικές και έχοντας κερδίσει την αγάπη του κόσμου από την πρώτη κιόλας παράσταση, συνεχίζει την επιτυχημένη πορεία του αυτό το καλοκαίρι.
Τι μας οδηγεί στις επιλογές μας; Υπάρχει το άλλο μας μισό; Πώς έχουν επιδράσει στις ερωτικές γνωριμίες τα social media; Πόσο ανοιχτόμυαλη είναι η ελληνική κοινωνία; Ολα αυτά με το ένδυμα μιας κωμωδίας έρχονται φέτος στη θερινή περιοδεία του «Οποιος θέλει να χωρίσει… να σηκώσει το χέρι του!» σε διάφορους σταθμούς. Η αγαπημένη του κοινού Κατιάνα Μπαλανίκα συναντά πάλι τους Μαριλού Κατσαφάδου, Ανθή Σαββάκη, Ευθύμη Γεωργόπουλο και Αποστόλη Ψαρρό -μέλη του θιάσου της πρώτης παράστασης- και μαζί με τις νέες προσθήκες στην ομάδα, Ηρώ Πεκτέση, Γιώργο Ξούλο, Μάριο Δερβιτσιώτη, έρχονται για να μεταδώσουν γέλιο, ζωντάνια και ευαισθησία.
«ΤΙ ΦΑΣΗ ΠΑΛΙ, ΡΕ»
Η επιθεώρηση της Δήμητρας Παπαδοπούλου στο Θέατρο Αλσος με τίτλο «Τι φάση πάλι, ρε;» κάνει πρεμιέρα την Παρασκευή 9 Ιουνίου. Με το μοναδικό της χιούμορ, καυστικούς διαλόγους και τρελά νούμερα, η Δήμητρα Παπαδοπούλου θα περιγράψει την καθημερινότητα που ζούμε, όπου πολλές φορές η πραγματικότητα ξεπερνά τη φαντασία!
Τι γίνεται όταν ένας πολιτικός συναντά έναν ψυχίατρο, θα πιάσει η Τεχνητή Νοημοσύνη στον Νεοέλληνα, τι προφητείες θα πει φέτος ο Γέροντας, πόσα realities να αντέξει αυτή η χώρα, θα κλείσει η τρύπα του όζοντος, είναι τελικά ωραία η ζωή στην Ελλάδα; Ολες οι απαντήσεις στην πιο τρελή επιθεώρηση του καλοκαιριού θα δοθούν επί σκηνής από ένα επιτελείο εξαιρετικών ηθοποιών. Με τους Βίκυ Σταυροπούλου, Δήμητρα Ματσούκα, Ματίνα Νικολάου, Γιάννη Ζουγανέλη, Ιεροκλή Μιχαηλίδη, Θανάση Αλευρά, Γιάννη Τσιμιτσέλη, Θοδωρή Αθερίδη, Λευτέρη Ελευθερίου, Πάνο Μουζουράκη.
«ΕΚΕΙΝΟΣ ΚΙ ΕΚΕΙΝΟΣ»
Ο Γιώργος Κωνσταντίνου και ο Αλέξανδρος Ρήγας θα πρωταγωνιστήσουν στο φημισμένο σατιρικό έργο «Εκείνος κι Εκείνος» του Κώστα Μουρσελά και θα ταξιδέψουν το καλοκαίρι σε όλη την Ελλάδα. Πρόκειται για μια κωμωδία που συγγενεύει με το θέατρο του παραλόγου και με την επιθεώρηση, μα πάνω απ’ όλα με τη -σκεπτόμενη- κωμωδία.
Πρωταγωνιστές είναι ο Λουκάς και ο Σόλων, που δεν έχουν καμία σχέση με την αστική κανονικότητα και το political correct. Είναι δύο αντισυμβατικοί αλήτες, που θέτουν ερωτήματα και προβληματισμούς που κανείς δεν μπορεί να φανταστεί, και προτείνουν απαντήσεις που κανείς δεν μπορεί να φανταστεί επίσης. Δύο άνθρωποι που θέλουν να είναι ελεύθεροι και τίποτα να μην τους εμποδίζει σε αυτό το ταξίδι της ελευθερίας τους.
«ΜΑΛΛΙΑ ΚΟΥΒΑΡΙΑ»
Το ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης το φετινό καλοκαίρι παρουσιάζει μια ξεκαρδιστική κωμωδία του 19ου αιώνα, που αποπνέει όλη την ατμόσφαιρα της παλιάς αστικής Αθήνας, με τον Νίκο Ορφανό, τη Σοφία Μανωλίδου και μια πλειάδα καλλιτεχνών.
Το «Μαλλιά κουβάρια», έργο του Νικολάου Λάσκαρη, παρουσιάστηκε πρώτη φορά στο αθηναϊκό κοινό το 1899. Μια φάρσα που δεν έχει να ζηλέψει τίποτε από τα καλύτερα γαλλικά μπουλβάρ της εποχής. Το έργο θα παρουσιαστεί στην κεντρική Ελλάδα και στις περιφέρειες Αθηνών και Θεσσαλονίκης. Πρώτος σταθμός, το Θερινό Δημοτικό Θέατρο Λαμίας στις 5 και 6 Ιουλίου.
«ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΣΑΛΟΝΙΟΥ»
Η παλιά «αστική» θεατρική γλώσσα και η «υποκριτική του σαλονιού» ξαναζωντανεύουν σε μια παράσταση vintage, «καθωσπρέπει», αλλοτινή, σαν δροσερή γρανίτα. Καταιγιστικοί διάλογοι, απανωτές παρεξηγήσεις, συζυγικές ζηλοτυπίες, σε ένα έργο αντάξιο με τα περίτεχνα μπουλβάρ της γαλλικής δραματουργίας. Τοποθετημένη στην εποχή της Belle Époque, η παράσταση μας μεταφέρει σε μια άλλη εποχή της Αθήνας, όπου οι άνθρωποι εκδήλωναν τη δίψα τους για «γλυκιά ζωή» λίγο πριν από την έναρξη των Βαλκανικών Πολέμων.
«40+ΒΓΑΙΝΩ… ΠΕΡΙΟΔΕΙΑ»
«40+Βγαίνω» σε καλοκαιρινή περιοδεία! Ενα μεγάλο γενέθλιο πάρτι ετοίμασε ο Θανάσης Αλευράς για τα 40 του χρόνια, αλλά, λόγω του ιού, κάθε χρόνο αναβαλλόταν! Φέτος όμως έφτασε η στιγμή να πραγματοποιήσει το όνειρό του. Βέβαια, είναι πια 43, αλλά δεν του πήγαινε η καρδιά να αλλάξει τον τίτλο. Μια ομάδα από ταλαντούχους συγγραφείς, που έχουν γράψει τα κείμενα της παράστασης, έχουν φτιάξει μια παράσταση να την πιεις στο ποτήρι. Η παλιά αγαπημένη του συνεργάτρια Ελένη Γκασούκα, ο soul mate Φοίβος Δεληβοριάς και ο απροσδόκητος Γιώργος Παυριανός, που ξαφνικά εμφανίστηκε και έδωσε κείμενα και στίχους, δημιούργησαν μια ξεχωριστή, πολύπλευρη και ευφορική μουσικοθεατρική παράσταση, με το μεγάλο ταλέντο του Θανάση Αλευρά.
«Η ΤΟΥΡΚΟΜΕΡΙΤΙΣΣΑ»
Ο Πολυχώρος VAULT παρουσιάζει την παράσταση «Η Τουρκομερίτισσα» (βασισμένη στη ζωή της Μαρίκας Νίνου), σε κείμενο και σκηνοθεσία Δημήτρη Καρατζιά, με την Ελένη Ουζουνίδου στον ομώνυμο ρόλο, για μόνο λίγες παραστάσεις. Η «Τουρκομερίτισσα» διακρίθηκε στον 41ο Λογοτεχνικό Διαγωνισμό της ΠΕΛ και βρέθηκε στα οκτώ καλύτερα θεατρικά έργα της χρονιάς, παίρνοντας έπαινο από την Πανελλήνια Ενωση Λογοτεχνών. H Μαρίκα Νίνου και ο Τζίμης Μάρκου συναντιούνται ξανά στη θρυλική ταβέρνα «Τζίμης ο Χονδρός» και μαζί ξεδιπλώνουν τη μυθιστορηματική ζωή της Τουρκομερίτισσας που έγραψε ιστορία στο ελληνικό τραγούδι. Η σκηνή μετατρέπεται σε ταβέρνα και οι θεατές σε θαμώνες και μάρτυρες των σημαντικότερων γεγονότων και των άγνωστων πτυχών της τραγικής ζωής της τραγουδίστριας.
Ολα αυτά με φόντο μια Ελλάδα που προσπαθεί να γιατρέψει τις πληγές της από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και τη Μικρασιατική Καταστροφή. Πριν τη διαλύσει ο Δεύτερος Παγκόσμιος, με την Κατοχή, τον λιμό, τον εθνικό διχασμό, τον Εμφύλιο. Μια Ελλάδα όμως που ποτέ δεν σταματά να διασκεδάζει. Και να τραγουδάει. Γιατί η ζωή της Νίνου είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την πορεία του λαϊκού τραγουδιού, με τη νυχτερινή ζωή της Αθήνας, το ρεμπέτικο και τα τραγούδια με τα οποία διασκεδάζουμε μέχρι σήμερα. Η Μαρίκα Νίνου έζησε μια σύντομη αλλά ταραχώδη ζωή. Ερωτεύτηκε πολύ, αγάπησε πολύ, πόνεσε πολύ. Ηταν μια γυναίκα ξεχωριστή, που η ζωή τη σμίλεψε.
Μια γλυκόπικρη παράσταση που αποτελεί φόρο τιμής στους πρόσφυγες της Μικρασιατικής Καταστροφής και ειδικότερα στην Αρμένισσα τραγουδίστρια Ευαγγελία Αταμιάν, που ξεριζώθηκε από την πατρίδα της στη Μικρά Ασία, μεγάλωσε στην προσφυγούπολη της Κοκκινιάς, ξαναβαφτίστηκε Μαρίκα Νίνου και δοξάστηκε όσο καμία άλλη στην εποχή της.