Ενα πρωτότυπο θεατρικό πρότζεκτ, η «Αποκέντρουσα» των Estera Momes, που πραγματεύεται τις εμπειρίες των γυναικών στην κοινωνία, καθώς και τις μεταβάσεις τους στους διάφορους ρόλους στη ζωή τους -από κόρη σε σύζυγο, μητέρα και πεθερά-, έρχεται από τις 30 Οκτωβρίου (και κάθε Τετάρτη και Παρασκευή, στις 21.00,) στο Θέατρο Καλλιρρόης, για έξι μόνο παραστάσεις.
Κεντρική εμπειρία-σταθμός της μετάβασης αυτών των γυναικών στη νέα τους ταυτότητα αποτελεί ο γάμος, όπου τα τρία στάδια της τελετής, ο αποχωρισμός, η μετάβαση και η ενσωμάτωση, πραγματώνονται σκηνικά μέσα από τέσσερα γυναικεία σώματα. Ο μαγικός και συμβολικός χαρακτήρας της τελετής συνυπάρχει με ιστορίες καθημερινών γυναικών στην «Αποκέντρουσα», όπου το κέντρο της ελεύθερης γυναικείας βούλησης και η «επιλογή της γυναίκας» έρχονται σε συνδιαλλαγή με το σήμερα και διερευνώνται ως επίκαιρα ζητήματα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το υλικό της παράστασης αντλήθηκε από συνεντεύξεις και μαρτυρίες γυναικών της δυτικής Μακεδονίας. Με «όχημα» τη ζωντανή παραδοσιακή μουσική, το σύγχρονο δυστοπικό ηχοτοπίο, τον χορό και την παραδοσιακή φορεσιά, αναβιώνουν επί σκηνής οι γυναικείες ιστορίες προηγούμενων γενιών σε μια παράλληλη αφήγηση των σταδίων της τελετουργίας του γάμου. Η φορεσιά ως σύμβολο ανακλά την ιστορία και τον πολιτισμό του τόπου από τον οποίο προέρχεται, καθώς έχει μια έντονη σύνδεση με τη γυναικεία ταυτότητα, την ιστορία και τη θέση των γυναικών στο κοινωνικό σύνολο.
Αποτελεί δε ένα σύνθετο σημειολογικό πορτρέτο, καθοριστικό για την υπόστασή της, στα μέλη της τοπικής κοινότητας. Μέσα από το τελετουργικό ντύσιμο της νύφης, η παράσταση εξετάζει τον ρόλο του γυναικείου φύλου και τη σχέση του με την κοινωνία. Η έρευνα και η σύλληψη της ιδέας για την παράσταση ανήκει στις Μαντώ Κατσούγκρη και Πολυξένη Κωνσταντίνου, οι οποίες ερμηνεύουν κιόλας, μαζί με τις Μελίνα Κόφφα, Μυρτώ Κόφφα, Πολυξένη Κωνσταντίνου. Τη μουσική υπογράφει ο Hydrama (Αλέξης Εφραιμίδης), ενώ οι φορεσιές είναι από το βεστιάριο του σωματείου ελληνικών παραδοσιακών χορών «Λυγκηστές». Μουσικοί επί σκηνής, οι Θοδωρής Τασούλας, Πέτρος Παπαγεωργίου.