Τεράστια νίκη για τον ιδρυτή και μεγαλομέτοχο της αεροπορικής εταιρίας easyJet Στέλιο Χατζηιωάννου αποτελεί η απόφαση της διοίκησης να αλλάξει την επιζήμια για την εταιρία συμφωνία με την Airbus, η οποία αρχικώς προέβλεπε την παράδοση 107 αεροσκαφών με κόστος που θα άγγιζε τις 4,5 δισ. στερλίνες (περίπου 5 δισ. ευρώ!).
Η αναθεωρημένη συμφωνία δίνει τη δυνατότητα ακύρωσης έως και επτά αεροσκαφών που είχαν προγραμματιστεί για παράδοση μεταξύ 2022 και 2026. Επίσης, η παράδοση 24 αεροσκαφών που αρχικά είχε αναβληθεί για το διάστημα μετά τον Δεκέμβριο του 2022 οριστικοποιήθηκε για τα έτη 2025 έως 2026. Ο αγώνας του κ. Χατζηιωάννου να διασώσει την εταιρία από τη ζημιογόνα συμφωνία, η οποία, σε συνδυασμό με τα μέτρα που εφαρμόστηκαν για τον περιορισμό του Covid-19, θα μπορούσε να την οδηγήσει ακόμα και στην πτώχευση άρχισε στα μέσα Μαΐου.
Η «επικήρυξη»
Ο ιδρυτής της easyJet είχε προσφέρει 5.000.000 στερλίνες (γύρω στα 5.700.000 ευρώ) σε όποιον του παρείχε πληροφορίες για τη συμφωνία με την Airbus.
Στη συνέχεια o κ. Χατζηιωάννου είχε αποκαλύψει πως «τουλάχιστον το 15% των μετοχών της easyJet βρίσκεται στην κατοχή τριών “αχυρανθρώπων” που ελέγχονται από την Airbus», αλλά και πως μεγαλοστελέχη της easyJet παρευρέθησαν σε κρυφό δείπνο με τον αμφιλεγόμενο Ελβετό δικηγόρο Μαρκ Μπόναντ, ο οποίος έγινε γνωστός μέσα από τα Panama Papers, στο ξενοδοχείο «Schweizerhof» στη Λουκέρνη στις 16 Νοεμβρίου 2016. Στο δείπνο, μάλιστα, ήταν παρών και ο ελληνικής καταγωγής Κίμων Σωτηρόπουλος, μεγαλοστέλεχος της Airbus.
Μετά τις αποκαλύψεις έγινε η παραίτηση του οικονομικού διευθυντή Αντριου Φίντλεϊ, του οποίου η αμοιβή στην easyJet άγγιζε το δυσθεώρητο ποσό των 1.403.000 λιρών τον χρόνο, αλλά και αυτές του αναπληρωτή προέδρου Τσαρλς Γκουρέσα και του διευθυντή Αντι Μάρτιν.
Η οργή του κ. Χατζηιωάννου είχε δικαίως κορυφωθεί, όταν ανακοινώθηκε πως η διοίκηση της easyJet ετοιμάζεται να απολύσει το 30% του προσωπικού της, δηλαδή 4.500 ανθρώπους, με τη δικαιολογία πως πρέπει να αντεπεξέλθει στη δύσκολη συγκυρία που έχει διαμορφωθεί, αλλά δεν σκεφτόταν να «σπάσει» το συμβόλαιο με την Airbus. Η ίδια η easyJet, εξάλλου, ανακοίνωσε χθες πως η ταξιδιωτική ζήτηση δεν αναμένεται να ανακάμψει στα προ-κορονοϊού επίπεδα έως το 2023, δικαιώνοντας τον κ. Χατζηιωάννου, που είχε εκφράσει τη θέση πως «εάν η αεροπορική εταιρία πρέπει να είναι μικρότερη σε αριθμό προσωπικού κατά 30%, τότε χρειάζεται να έχει και 30% λιγότερα αεροσκάφη (σε σχέση με το πλήθος των 337 αεροσκαφών που ήταν ο στόλος τον Μάρτιο του 2020) και όχι 107 περισσότερα».
Όπως ήταν αναμενόμενο, η είδηση της αναβολής παράδοσης των αεροσκαφών εκτόξευσε τη μετοχή της εταιρίας κατά 7%. Πάντως, ο αγώνας του κ. Χατζηιωάννου για τη διάσωση της εταιρίας, όπως όλα δείχνουν, θα συνεχιστεί. Κι αυτό, όπως φαίνεται, μπορεί να γίνει μόνο με την ολοκληρωτική ακύρωση του επιζήμιου συμβολαίου με την Airbus.