Κωστής Χατζηδάκης και Κώστας Καραμανλής, οι δύο υπουργοί Περιβάλλοντος και Υποδομών, αντιστοίχως, εάν δεν πάρουν πίσω τη νέα μελέτη για τα διόδια στη Βαρυμπόμπη και στον Αγιο Στέφανο θα καταφέρουν κάτι πρωτόγνωρο και αδιανόητο. Να βγάλουν την… Εκάλη στον δρόμο.
Γιατί αυτό θα συμβεί εάν προχωρήσει ο καινούργιος σχεδιασμός, τον οποίο περιγράφουν σήμερα οι δύο ενωμένοι στον αγώνα κατά των διοδίων δήμαρχοι Γιώργος Θωμάκος (Κηφισιάς) και Γιάννης Καλαφατέλης (Διονύσου). Ως γνωστόν, τα διόδια σε Βαρυμπόμπη και Αγιο Στέφανο είναι σαν το «γεφύρι της Αρτας».
Χτίζονται επί χάρτου και γκρεμίζονται την επομένη επί 13 χρόνια τώρα. Όμως, σε αυτό έρχεται τώρα να προστεθεί και νέα φαεινή ιδέα, δηλαδή το γκρέμισμα της γέφυρας και των πλαϊνών εισόδων και εξόδων στη Βαρυμπόμπη, και η δημιουργία ανισόπεδου κυκλικού κόμβου μέσα στις Αδάμες, έργο που θα καταστρέψει την Κηφισιά και θα μπλοκάρει στο σημείο αυτό την εθνική οδό Αθηνών – Λαμίας μόνιμα.
Σύμβαση
Οι δήμαρχοι, μαζί με τους κατοίκους της Κηφισιάς, του Διονύσου, της Ερυθραίας και της Εκάλης, έχοντας στο πλευρό τους όλη τη βόρεια Αττική αλλά και τον Γιώργο Πατούλη, λένε «όχι» στα σχέδια Χατζηδάκη – Καραμανλή και ζητούν τροποποίηση της σύμβασης που υπάρχει μεταξύ του Δημοσίου και της εταιρίας Νέα Οδός, που προβλέπει τα διόδια.
«Δεν θα πληρώσουν οι κάτοικοι της βόρειας Αττικής τα έργα που έκανε η εταιρία ανά την Ελλάδα» δηλώνει ξεκάθαρα ο δήμαρχος Κηφισιάς Γιώργος Θωμάκος, που είναι έτοιμος με τον δήμαρχο Διονύσου Γιάννη Καλαφατέλη να κατεβούν στον δρόμο εάν η κυβέρνηση δεν πάρει πίσω τα σχέδιά της.
Πότε ανακινήθηκε ξανά το θέμα των διοδίων και ποια σύμβαση το προβλέπει;
Γιώργος Θωμάκος: «Είναι ένας αγώνας 13 ετών που το σενάριο παγώνει και ξεπαγώνει κάθε τρία χρόνια. Το καλοκαίρι που μας πέρασε εκπονήθηκε μια νέα μελέτη που τροποποιεί τις παλαιότερες. Η σύμβαση είναι από το 2007 και προβλέπει πλευρικά διόδια τόσο στο ύψος της γέφυρας της Βαρυμπόμπης, που ανήκει στον Δήμο Κηφισιάς, όσο και πιο βόρεια, στο ύψος του Αγίου Στεφάνου, που ανήκει στον Δήμο Διονύσου. Η σύμβαση, όμως, αυτή υπόκειται σε μελέτες οι οποίες αναθεωρούνται κατά καιρούς και κάθε τόσο οι δήμοι μας αντιμετωπίζουν ένα καινούργιο σενάριο.
Πριν από δύο χρόνια ο τότε υπουργός Χρήστος Σπίρτζης είχε κάνει μια μεταστροφή από τα πλευρικά διόδια στα αναλογικά, που φυσικά πάλι μας έβρισκε αντίθετους. Τώρα, όμως, επανέρχονται και εκτός από τα διόδια τα οποία επαναφέρει με τις μπάρες κανονικά, προβλέπει και τα εξής: κατεδάφιση της γέφυρας Βαρυμπόμπης και ανέγερσή της με διαπλάτυνση λωρίδων τρεις ανά ρεύμα κυκλοφορίας, το ίδιο και στις ράμπες ανόδου και καθόδου στη γέφυρα. Προβλέπει δύο μικρούς κυκλικούς κόμβους, ο ένας προς Αχαρνές στο ύψος της Βαρυμπόμπης και ο άλλος προς Ν. Ερυθραία, στη συμβολή των οδών Αγίων Σαράντα και Τατοΐου, και το χειρότερο απ’ όλα, το αδιανόητο για εμάς, το ασύλληπτο, είναι ότι όλη αυτή την αναστάτωση σκοπεύουν να την περάσουν μέσα από τη δυτική πλευρά του δήμου, τις Αδάμες, με τη δημιουργία ενός κυκλικού κόμβου σε βάθος 600 μέτρων, μέσα σε μια συνοικία, καταστρέφοντας κοινόχρηστους χώρους και πράσινο.
Καταστρέφοντας το χείλος του ρέματος του Κηφισού, που στην περιοχή αυτή διατηρείται στη φυσική μορφή του. Ταυτόχρονα θα υπάρξουν άνευ προηγουμένου μποτιλιάρισμα και ακινητοποίηση σε αυτόν τον κόμβο που θα μπαίνουν όσοι κατεβαίνουν για να κάνουν αναστροφή και να ξαναβγούν στην εθνική μέσα στις Αδάμες. Ολα τα έργα δε, και κυρίως ο κόμβος στις Αδάμες, γίνονται για να διευκολύνουν τα διόδια… Εδώ, λοιπόν, αντιδρούμε πλήρως γιατί πρόκειται για μια καταστροφή, κυκλοφοριακή και περιβαλλοντική».
Γιάννης Καλαφατέλης: «Το ζήτημα των διοδίων για εμάς είναι πάντα στην επικαιρότητα και δεν πρόκειται να φύγει ποτέ, ειδικά όσο δεν τροποποιείται η σύμβαση που προβλέπεται από τον καταστροφικό νόμο 3555/2007 (ΦΕΚ Α81/16.04.2007) με τον οποίο κυρώθηκε η Σύμβαση Παραχώρησης. Σήμερα το ζήτημα ανακινήθηκε και πάλι λόγω της Μελέτης Κυκλοφοριακών Επιπτώσεων που ήρθε προς ψήφιση στο Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής, η οποία με το πρόσχημα δήθεν κυκλοφοριακών βελτιώσεων στον κόμβο Βαρυμπόμπης για την εξυπηρέτηση, υποτίθεται, των κατοίκων των βόρειων περιοχών της Αττικής (Ν. Ερυθραία, Πεντέλη, Βαρυμπόμπη) στην προβληματική σύνδεσή τους με την εθνική οδό, ουσιαστικά καταστρέφει την κυκλοφοριακή ισορροπία όχι μόνο στο οδικό δίκτυο του Δήμου Κηφισιάς αλλά και σε αυτό των υπόλοιπων όμορων δήμων. Και βέβαια επαναφέρει το ζήτημα της εγκατάστασης διοδίων στους ανισόπεδους κόμβους Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου».
Ποιος υπουργός το χειρίζεται;
Γιάννης Καλαφατέλης: «Στη φάση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων εμπλέκεται ο υπουργός Περιβάλλοντος Κωστής Χατζηδάκης, η κύρια αρμοδιότητα όμως από εκεί και ύστερα ανήκει στον υπουργό Υποδομών Κώστα Καραμανλή. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι κανένας υπουργός δεν πρόκειται να βάλει την υπογραφή του στην καταδίκη δύο δήμων».
Γιώργος Θωμάκος: «Το υπουργείο που καλείται να κυρώσει ή μη τη μελέτη των περιβαλλοντικών επιπτώσεων είναι το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Το υπουργείο που υλοποιεί, όμως, είναι το Μεταφορών και Υποδομών».
Ποιοι ωφελούνται από την ύπαρξη διοδίων εκεί;
Γιάννης Καλαφατέλης: «Αυτό είναι ξεκάθαρο. Μόνο ο παραχωρησιούχος, η εταιρία Νέα Οδός. Εδώ λοιπόν ζητάμε από την πολιτεία να παρέμβει δυναμικά και να δώσει μόνιμη λύση σε αυτό το περίπλοκο πρόβλημα».
Γιώργος Θωμάκος: «Ασφαλώς μόνο η παραχωρησιούχος εταιρία, η οποία βέβαια έχει στα χέρια της μια σύμβαση που της δίνει αυτό το δικαίωμα. Όλοι οι υπόλοιποι βλάπτονται ανεπανόρθωτα όχι μόνο διότι επιχειρείται χρέωση αστικών μετακινήσεων, μετακινήσεων ενδοδημοτικών και όχι μετακινήσεων ενός κλειστού αυτοκινητοδρόμου που δεν είναι η Αθηνών – Λαμίας, αλλά κυρίως διότι θα φορτωθούν οι δρόμοι μας από κύματα αυτοκινήτων που θα προσπαθούν να αποφύγουν τα διόδια. Και έτσι δρόμοι πιο στενοί θα κληθούν να εξυπηρετήσουν τεράστιο όγκο οχημάτων σε Κηφισιά, Νέα Ερυθραία, Εκάλη και Διόνυσο».
Προεκλογικά οι βουλευτές της Ν.Δ. τι θέση είχαν; Εξακολουθούν να έχουν την ίδια;
Γιάννης Καλαφατέλης: «Εκτιμώ ότι ούτε οι βουλευτές θέλουν τα διόδια και όταν χρειαστεί θα είναι δίπλα μας. Ηδη υπάρχουν βουλευτές, σε πρώτη φάση από την αντιπολίτευση, οι οποίοι έχουν υποβάλει ερωτήσεις στη Βουλή για το ζήτημα. Είμαι βέβαιος ότι θα ακολουθήσουν κι άλλοι. Με τον συνάδελφο κ. Θωμάκο και τη Διαδημοτική Διαπαραταξιακή Επιτροπή Κατά των Διοδίων έχουμε συμφωνήσει ότι θα προσπαθήσουμε να δούμε όλους τους βουλευτές τόσο του Βόρειου Τομέα όσο και της Ανατολικής Αττικής, προκειμένου να τους ενημερώσουμε από πρώτο χέρι για το πρόβλημα».
Γιώργος Θωμάκος: «Θα γίνουν και γίνονται συναντήσεις με τους βουλευτές της Ν.Δ., κάποιοι από τους οποίους έχουν δηλώσει την πρόθεση να κάνουν και ερωτήσεις στη Βουλή. Σε ιδιωτικές συναντήσεις που έχουμε μας εκφράζουν συμπαράσταση και απευθύνονται στα αρμόδια υπουργεία προκειμένου αυτά τα σχέδια να μην υλοποιηθούν».
Πότε αρχίζετε κινητοποιήσεις και με ποιον τρόπο θα γίνουν; Θα κλείσει η εθνική;
Γιάννης Καλαφατέλης: «Θα ήταν λάθος να προαναγγείλω τις επόμενες ενέργειές μας όσο είναι στο τραπέζι οι επικείμενες συναντήσεις μας με τους δύο υπουργούς. Σας λέω, όμως, ότι είμαστε αποφασισμένοι να μην επιτρέψουμε την εγκατάσταση διοδίων στην περιοχή μας. Θα αγωνιστούμε έως την τελική νίκη».
Γιώργος Θωμάκος: «Θα κατέβουμε με πούλμαν στα υπουργεία με περιορισμένο αριθμό ανθρώπων λόγω κορονοϊού. Η εκδήλωση στη γέφυρα της Βαρυμπόμπης ή ενδεχομένως και το κλείσιμο της Εθνικής θα πρέπει να γίνει με πολλή προσοχή και πολύ καλή προετοιμασία. Ευελπιστώ, όμως, ότι αυτά δεν θα χρειαστεί να γίνουν».
Η τοποθέτηση διοδίων στο συγκεκριμένο σημείο τι επιπτώσεις θα έχει στην κυκλοφορία της πόλης σας από την παράκαμψη των αυτοκινήτων; Το έχετε μετρήσει;
Γιώργος Θωμάκος: «Θα πρόκειται για μια κυκλοφοριακή και περιβαλλοντική καταστροφή. Με τον κόμβο δε στις Αδάμες θα ακυρωθούν και θα καταστραφούν κοινόχρηστοι χώροι πρασίνου και ο τεράστιος όγκος των αυτοκινήτων θα περνάει μπροστά από τις αυλές των σπιτιών, υποβαθμίζοντας τρομερά την περιοχή, δημιουργώντας και ασφυκτικές κυκλοφοριακές συνθήκες».
Γιάννης Καλαφατέλης: «Αν τυχόν μπουν διόδια, οι Δήμοι Διονύσου και Κηφισιάς θα τελειώσουν από κυκλοφοριακής άποψης, αλλά όχι μόνο αυτό… Θα απαξιωθούν οι πόλεις μας και οι περιουσίες των κατοίκων. Δεν πρέπει να υπάρχει καμία αμφιβολία γι’ αυτό. Ηδη οι δήμοι μας σήμερα έχουν σημαντικό κυκλοφοριακό πρόβλημα. Φανταστείτε τι θα γίνει μετά. Θα μιλάμε στην κυριολεξία για εποχή προ και μετά διοδίων».
Θα προσφύγετε δικαστικά κάπου;
Γιώργος Θωμάκος: «Αυτονόητο. Πάντα το κάναμε. Περιμένουμε ακόμη να εκδοθεί η απόφαση στο ΣτΕ για την προσφυγή που κάναμε το 2018 και αφορούσε προηγούμενη μελέτη, αλλά το ίδιο θα κάνουμε και τώρα, αν χρειαστεί. Οι προσφυγές, όμως, γίνονται όταν οι μελέτες κυρωθούν. Αν δεν κυρωθούν από τον αρμόδιο υπουργό δεν υπάρχει λόγος. Εγώ, λοιπόν, αισιοδοξώ ότι ο αρμόδιος υπουργός θα αποφύγει την κύρωση».
Γιάννης Καλαφατέλης: «Θα κάνουμε ό,τι χρειαστεί για να μην μπουν διόδια στις πόλεις μας. Να είναι βέβαιοι οι πολίτες. Αυτό είναι αδιαπραγμάτευτο».
Θα ζητήσετε να δείτε τον πρωθυπουργό;
Γιώργος Θωμάκος: «Ασφαλώς είναι μέσα στο σχέδιό μας να φθάσουμε έως τον πρωθυπουργό. Θα κλιμακώσουμε δράσεις και κινητοποιήσεις. Να ξέρετε ότι η Νέα Οδός αποζημιώνεται από το ελληνικό κράτος κάθε χρόνο με ποσά, τα ύψη των οποίων δεν είναι πολύ σαφή σε εμένα. Ακουσα για 8.500.000 για το προηγούμενο έτος. Ισως αυτός είναι ένας λόγος που όταν τα σχέδια της Νέας Οδού προσκρούουν στις αντιδράσεις μας αναβάλλονται κάθε τόσο.
Είμαι συγκρατημένα αισιόδοξος ότι και πάλι το ίδιο θα συμβεί. Ανεξάρτητα από αυτό, όμως, η εν λόγω σύμβαση θα πρέπει να τροποποιηθεί, διότι είναι άδικο και ανώμαλο, θα έλεγα, να τοποθετηθούν εδώ διόδια για έργα οδικά που έχουν γίνει εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά. Μπορεί τα έργα της Νέας Οδού, που έγιναν, π.χ., στον Μαλιακό, στο Ρίο, στα Γιάννενα και αλλού, να εκσυγχρόνισαν και καλώς το οδικό δίκτυο, αλλά δεν θα τα πληρώσουν οι κάτοικοι της βόρειας Αττικής ούτε οικονομικά ούτε περιβαλλοντικά. Ο αγώνας μας είναι δίκαιος και ανυποχώρητος».
Αρκετοί δημότες σας είναι άνθρωποι κύρους και επιρροής. Είναι μαζί σας; Απευθυνθήκατε σε αυτούς;
Γιώργος Θωμάκος: «Οντως εδώ κατοικούν άνθρωποι που κρατούν κομβικές θέσεις, αλλά επειδή θεωρούμε ότι βρισκόμαστε στα πρώτα στάδια του αγώνα μας ακόμη δεν ζητήσαμε τέτοιες συνεργασίες. Θα υπάρξουν αργότερα εάν προχωρήσουν όλα αυτά.Αλλωστε, αυτά τα έργα είναι φαραωνικά, είναι μεγάλα. Δεν γίνεται από τη μια μέρα στην άλλη να κατεδαφιστεί η γέφυρα, να κατασκευαστούν οι κόμβοι και να μπουν διόδια».
Ποιοι σας στηρίζουν; Η Περιφέρεια τι λέει;
Γιάννης Καλαφατέλης: «Ο κ. Πατούλης μας στήριξε στο περιφερειακό συμβούλιο ενώ και σε συνάντηση που είχαμε πρόσφατα επανέλαβε ότι θα είναι δίπλα μας. Οσο για τους βουλευτές, το συμφέρον τους ταυτίζεται με το συμφέρον των δημοτικών Αρχών και των κατοίκων».
Γιώργος Θωμάκος: «Η Περιφέρεια Αττικής, με ομόφωνη απόφασή της, απέρριψε τη σχετική μελέτη. Τάχθηκε στο πλευρό μας, το ίδιο και οι Δήμοι Αμαρουσίου, Πεύκης, Χαλανδρίου, Λυκόβρυσης, Μεταμόρφωσης, Αχαρνών και Μελισσίων, που αν και δεν πλήττονται, εντούτοις μας συμπαραστέκονται».
Κι αν αποτύχετε, τι θα γίνει;
Γιάννης Καλαφατέλης: «Πείτε με αισιόδοξο, αλλά εγώ πιστεύω ότι δεν πρόκειται να αποτύχουμε. Στο τέλος θα κερδίσουμε».
Γιώργος Θωμάκος: «Εμείς δεν θα επιτρέψουμε να γίνουν τα διόδια. Δεν θα επιτρέψουμε ποτέ αυτό το ασύλληπτο έργο μέσα στις Αδάμες».
Τι δήμαρχος είστε; Γιατί σας αγαπούν οι συμπολίτες σας και γιατί σας γκρινιάζουν;
Γιάννης Καλαφατέλης: «Είμαι ένας δήμαρχος που αγωνίζεται για τον τόπο του. Δεν είμαι χθεσινός στην περιοχή. Ζω πολλά χρόνια στον Δήμο Διονύσου και τον πονάω, όπως και οι πολίτες. Προσπαθώ, λοιπόν, να είμαι όσο μπορώ ουσιαστικός. Να είμαι δήμαρχος των έργων και όχι των λόγων. Οι πολίτες πράγματι με αγαπούν, δεν έχω παράπονο, γιατί είμαι παρών καθημερινά όχι μόνο για τα εύκολα, αλλά κυρίως για τα δύσκολα… Γκρινιάζουν, με το δίκιο τους, όταν καθυστερούμε να πιάσουμε τους στόχους μας. Επίσης, για τις πολλές λακκούβες και τις ελλείψεις υποδομών. Δεν μπορεί, όμως, να γίνει διαφορετικά, καθώς αρκετά έργα είναι σε εξέλιξη και ο δήμος είναι ένα απέραντο εργοτάξιο».