Η περιγραφή της αρπαγής του πίνακα του Πικάσο από την Εθνική Πινακοθήκη θυμίζει σενάριο ταινίας «Ροζ Πάνθηρα» με τον επιθεωρητή Κλουζό! Ο «φαντομάς» που κρυβόταν πίσω από την «κλοπή του αιώνα» στην Εθνική Πινακοθήκη είναι ένας 49χρονος ελαιοχρωματιστής, χωρισμένος και πατέρας δύο παιδιών, ο οποίος διατηρούσε λογαριασμό με το όνομα «Artfreak» στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, κάνοντας αναρτήσεις και αναδημοσιεύσεις από μεγάλα μουσεία τέχνης και από το Μουσείο Πικάσο, καθώς τρέφει αδυναμία στα έργα τέχνης!
Τα ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου 2012 κρύφτηκε πίσω από τη γυψοσανίδα στην οποία βρίσκονταν τοποθετημένοι οι πίνακες του Πικάσο και του Μοντριάν, καθώς και ένα σχέδιο θρησκευτικής απεικόνισης του Ιταλού Γκουλιέλμο Κάτσια από τον 17ο αιώνα, και μόλις βρήκε ευκαιρία «βούτηξε» τα τρία αμύθητης αξίας αριστουργήματα!
Ο ελαιοχρωματιστής Γιώργος Σ. είχε απασχολήσει στο παρελθόν τις Αρχές για κλοπές σε καταστήματα. Ωστόσο, διατηρούσε φιλικές σχέσεις με ανθρώπους που κινούνται στον χώρο του πολιτισμού και έτρεφε πάθος για τα έργα τέχνης, τα οποία, όπως υποστήριξε, ήθελε απλώς να τα έχει στο… σπίτι του! Οπως ισχυρίστηκε, δεν είχε σκοπό να πουλήσει τους δύο πίνακες, τους οποίους επέλεξε τυχαία να κλέψει από την Εθνική Πινακοθήκη. Ομως, ο ισχυρισμός του δεν έπεισε τους αστυνομικούς, οι οποίοι τον συνέλαβαν λίγο πριν φύγει για την Ολλανδία. Και αυτό, γιατί οι έμπειροι αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ. έχουν λόγους να πιστεύουν ότι περίμενε να συμπληρωθεί μία δεκαετία και μετά θα τους πουλούσε.
Ο 49χρονος φέρεται ότι παρακολουθούσε επί έξι μήνες το προσωπικό της Εθνικής Πινακοθήκης, γνωρίζοντας ακόμη και τις αλλαγές στις βάρδιες των φυλάκων ή κάθε πότε έβγαιναν για τσιγάρο (!), ενώ είχε μελετήσει τις θέσεις όπου ήταν τοποθετημένες κάμερες και τη διαμόρφωση του χώρου! Ετσι, την ημέρα της κλοπής, αφού έφτασε με το μετρό, εισέβαλε στην πινακοθήκη από μια… ανασφάλιστη (;) μπαλκονόπορτα, ενεργοποιώντας σκόπιμα κάθε τόσο τον συναγερμό για να παραπλανήσει τον φύλακα! Αφού έβαλε σε έναν σάκο τους πίνακες, που είχε αφαιρέσει στο μεταξύ από τις κορνίζες, μπήκε σε ένα… ταξί και έφυγε σαν κύριος! Μάλιστα, όπως ανέφερε στην προανακριτική απολογία του, στο ενδιάμεσο διάστημα έκανε και… διάλειμμα για τσιγάρο!
Τα εννέα χρόνια που μεσολάβησαν ως την εξιχνίαση της υπόθεσης, ο τετραπέρατος ελαιοχρωματιστής, που θα μπορούσε να πρωταγωνιστεί σε σειρά του Netflix, πίστευε ότι είχε διαπράξει την τέλεια κλοπή. Ωσπου, προχθές το μεσημέρι εντοπίστηκε από αστυνομικούς του Τμήματος Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας σε περιοχή της Αττικής και προσήχθη στην Ασφάλεια. Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά, καθοριστικό ρόλο στη σύλληψή του έπαιξε μια πληροφορία που έφτασε μόλις τον περασμένο Φεβρουάριο στην Αστυνομία.
Κατά την εξέτασή του, ο 49χρονος ομολόγησε την κλοπή και οδήγησε τους αστυνομικούς σε δασική περιοχή στο Πόρτο Ράφτη, όπου είχε κρύψει κάτω από βάτα τους δύο συσκευασμένους πίνακες, που ισχυρίστηκε ότι είχε σκοπό να επιστρέψει! Για το σχέδιο του Κάτσια που απεικονίζει τον Αγιο Diego de Alcala σε έκσταση είπε ότι καταστράφηκε την ημέρα της διάρρηξης και αναγκάστηκε να το πετάξει στην… τουαλέτα! Οι τεράστιας αξίας πίνακες αναγνωρίστηκαν από τον τότε διευθυντή του Τμήματος Καλλιτεχνικής Συντήρησης και Ερευνας της πινακοθήκης, ο οποίος πιστοποίησε τη γνησιότητά τους.
«Οταν άκουσα τον αστυνομικό να λέει ότι βρήκαν το δέμα κατάλαβα ότι βρέθηκαν. Ξέσπασα σε κλάματα και έπεσα στο έδαφος ευχαριστώντας τους. Τόσο μεγάλος ήταν ο καημός μου να τους επιστρέψω. Εχω μετανιώσει σκληρά. Δηλώνω την πλήρη μεταμέλειά μου. Ξέρω ότι θα τιμωρηθώ, αλλά ζητώ επιείκεια» φέρεται ότι είπε ακόμη στην προανακριτική απολογία του.
Σε έρευνες που έγιναν σε σπίτια, βρέθηκαν τρία μαχαίρια και ένα αεροβόλο πιστόλι, τα οποία κατασχέθηκαν. Σε βάρος του 49χρονου ασκήθηκε δίωξη για διακεκριμένη κλοπή κατά συναυτουργία, τετελεσμένη και σε απόπειρα, πραγμάτων καλλιτεχνικής σημασίας που βρίσκονταν σε συλλογή εκτεθειμένα σε κοινή θέα και σε δημόσιο κτίριο. Στη συνέχεια, παραπέμφθηκε στον ανακριτή, από τον οποίο ζήτησε και έλαβε προθεσμία για να απολογηθεί σήμερα.
«Είχαμε μια πολύ μεγάλη επιτυχία με την ανάκτηση των πινάκων του Πικάσο και του Μοντριάν. Στη νέα μας πινακοθήκη θα έχουν τη θέση που τους πρέπει. Ο Πικάσο είχε αφιερώσει τον πίνακα στον ελληνικό λαό ως αναγνώριση της Εθνικής Αντίστασης. Βρέθηκε Ελληνας να το στερήσει. Βρέθηκαν Ελληνες να το φέρουν πίσω. Εύχομαι όλα τα έργα τέχνης της ελληνικής μας πατρίδας να βρουν τη φυσική τους θέση, να επιστρέψουν εκεί που ανήκουν» δήλωσε ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, κατά τη χθεσινή κοινή συνέντευξη Τύπου με την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, η οποία ανέφερε:
«Είναι πραγματικά σήμερα μια ξεχωριστή μέρα, μια μεγάλη χαρά, αλλά και μια μεγάλη συγκίνηση. Η ανάκτηση του πίνακα του Πικάσο με τίτλο “Γυναικείο κεφάλι”, ο οποίος εκλάπη στις 9 Ιανουαρίου 2012 μαζί με το έργο του Μοντριάν “Ανεμόμυλος Στάμερ”, έρχεται σε μια πραγματικά ξεχωριστή στιγμή για τη χώρα μας: Γιορτάζουμε τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821».
Τα περίεργα δημοσιεύματα για «αιφνίδια» επανεμφάνιση των κλεμμένων έργων
Εύλογες απορίες και ερωτήματα γεννά η ξαφνική «επανεμφάνιση» της υπόθεσης του κλεμμένου Πικάσο σε μεμονωμένα μέσα ενημέρωσης, μόλις λίγους μήνες πριν βρεθεί σε δασική περιοχή στο Πόρτο Ράφτη ο πίνακας που είχε κάνει φτερά πριν από εννέα ολόκληρα χρόνια από την Εθνική Πινακοθήκη!
Στις 10 Φεβρουαρίου δημοσιεύτηκε στο «Πρώτο Θέμα» ένα κείμενο που χαρακτηρίστηκε τουλάχιστον παράξενο από τους καλά γνωρίζοντες την υπόθεση. Ούτε λίγο ούτε πολύ, το δημοσίευμα προανήγγειλε την… αιφνίδια επανεμφάνιση του κλεμμένου πίνακα, εν όψει των εγκαινίων του ανακαινισμένου κτιρίου της Εθνικής Πινακοθήκης στις 25 Μαρτίου! Υπήρχε, μάλιστα, δήλωση δικηγόρου συλλέκτη έργων τέχνης, ο οποίος απηύθυνε έκκληση στους δράστες της κλοπής να τον επιστρέψουν!
Ομως, το παράξενο δημοσίευμα δεν έμεινε χωρίς συνέχεια. Τη σκυτάλη πήραν στις 12 Φεβρουαρίου τόσο η κρατική ΕΡΤ όσο και το συγκρότημα Μαρινάκη. Αμφότερα τα ρεπορτάζ είχαν όλα τα στοιχεία που συγκροτούν ένα περιπετειώδες και ευπώλητο αφήγημα:
Αλλοδαπούς κακοποιούς του κοινού ποινικού δικαίου, μυστηριώδεις ιδιώτες εμπόρους έργων τέχνης, έρευνες των αστυνομικών και της ΕΥΠ, αδιέξοδα, ανατροπές και, στο βάθος, επανεμφάνιση του πίνακα πριν από τα εγκαίνια της Εθνικής Πινακοθήκης! Για λόγους που τώρα μπορεί να γίνουν περισσότερο κατανοητοί, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη φρόντισε να προστεθούν δύο ενδιαφέρουσες νέες διατάξεις στον νόμο που ψηφίστηκε πρόσφατα για την αναδιοργάνωση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων.
Η πρώτη (άρθρο 54) προβλέπει τη χορήγηση χρηματικής αμοιβής σε όποιον συμβάλλει στην ανάκτηση μνημείων τα οποία κατέχονται παρανόμως, με μια διαδικασία που ορίζεται ως «απόρρητη και εξαιρείται από κάθε υποχρέωση δημοσιότητας, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης». Η δεύτερη διάταξη (άρθρο 55) προβλέπει τα εξής: «Οι συμβάσεις που αφορούν την παροχή υπηρεσιών μεταφοράς, συσκευασίας και ασφάλισης ανακτηθέντων, ύστερα από παράνομη διακίνηση, πολιτιστικών αγαθών στο πλαίσιο δικαστικού ή εξωδικαστικού συμβιβασμού, στο οποίο τίθεται όρος εμπιστευτικότητας μεταξύ των πλευρών, είναι απόρρητες και εξαιρούνται όλων των προβλέψεων δημοσιότητας (Δι@ύγεια, ΚΗΜΔΗΣ, ΕΣΗΔΗΣ), ανεξαρτήτως της αξίας τους».
Κάποιοι ευφάνταστοι έφτιαξαν, τότε, το σενάριο: Οι έρευνες για τον εντοπισμό του κλεμμένου πίνακα του Πικάσο θα έδιναν ξαφνικά καρπούς, έπειτα από «συντονισμένες» κινήσεις των διωκτικών Αρχών, της υπουργού Πολιτισμού, της μόνιμης διευθύντριας της Πινακοθήκης και άλλων υπηρεσιακών παραγόντων, αλλά και ιδιωτών, που όλοι μαζί θα αλληλοσυγχαίρονταν για τη μεγάλη «εθνική επιτυχία»!