«Απευθείας αναθέσεις, διαγωνισμοί για “ημετέρους”, ιδιώτες που αντί να επενδύουν καρπώνονται κρατικό χρήμα εκατοντάδων εκατομμυρίων, υποβάθμιση και εγκατάλειψη του ελληνικού σιδηροδρόμου, περικοπή δρομολογίων κ.ά. συνθέτουν το σκηνικό γύρω από τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ)».
Με αυτά τα λόγια ξεκινούσε το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ της εφημερίδας «δημοκρατία» για το χάλι που επικρατεί στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας ήδη από τις 7 Αυγούστου 2022. Φυσικά, οι αποκαλύψεις για το πάρτι αναθέσεων, τους κινδύνους που εγκυμονούν για πολίτες και εργαζομένους όπως φυσικά και για τα απίστευτα προβλήματα που προέκυπταν κάθε λίγο και λιγάκι άφηναν ασυγκίνητο τον τέως υπουργό Κώστα Α. Καραμανλή. Επαρση και αλαζονεία ή στοχευμένη προσπάθεια αποσιώπησης της αλήθειας; Στο ερώτημα αυτό δύσκολα μπορεί κάποιος να απαντήσει, όμως τα ντοκουμέντα μιλούν.
Στο αποκαλυπτικό του ρεπορτάζ ο Νίκος Τσακανίκας μιλά για το μωσαϊκό του ΕΣΥ. «Σήμερα έχει σπάσει σε τρία κομμάτια (ΟΣΕ, ΓΑΙΑ ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ), που παραμένουν δημόσια και έχουν δημιουργηθεί τέσσερις ιδιωτικές εταιρίες που διαθέτουν τα τρένα για τα δρομολόγια. Κάποτε ο ΟΣΕ είχε 13.000 εργαζομένους. Σήμερα έχει 770, όταν στο ΦΕΚ που υπογράφει το αρμόδιο υπουργείο και αναφέρεται στο οργανόγραμμα της επιχείρησης γίνεται λόγος για 2.300 εργαζομένους. Κάποτε είχε δρομολόγια σχεδόν σε όλη την ηπειρωτική χώρα. Τώρα είναι λιγότερα και… αραιότερα.
Για παράδειγμα, κάποτε η Πελοπόννησος καλυπτόταν σιδηροδρομικά σε όλη της την περίμετρο. Σήμερα καλύπτεται μόνο το βόρειο τμήμα, και αυτό μέχρι το Αίγιο» ανέφερε χαρακτηριστικά. Στο δημοσίευμα όμως του 2022 αναφέρεται και η σκανδαλώδης απόφαση ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που έγινε το 2016 από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με τη δικαιολογία πως το Δημόσιο πρέπει να πάψει να φορτώνεται τις ζημιές των σιδηροδρόμων.
«Επιβαρύνει το κράτος»
«Η εταιρία είναι πλέον ιδιωτική, ανήκει στον όμιλο των ιταλικών σιδηροδρόμων (FSI Trenitalia), αλλά συνεχίζει να επιβαρύνει το ελληνικό κράτος, αντί να επενδύει για την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρόμου. Στη νέα συμφωνία, που υπεγράφη τον περασμένο Απρίλιο μεταξύ Δημοσίου – FSI Trenitalia, προβλέπεται ότι το ελληνικό κράτος θα δώσει στον ιταλικό όμιλο επιχορήγηση 750.000.000. ευρώ για να εκτελεί σιδηροδρομικά δρομολόγια που ανήκουν στην “άγονη γραμμή” την επόμενη 15ετία, καθώς και για ανανέωση – εκσυγχρονισμό των επιβατικών συρμών». Ιδιαίτερη αναφορά όμως γίνεται και για τη διαδρομή Αθήνας – Θεσσαλονίκης με το «Λευκό Βέλος» και το «Ασημένιο Βέλος».
Είναι χαρακτηριστικό ότι το πρώτο πρόβλημα του «Ασημένιου Βέλους» καταγράφηκε λίγες ημέρες μετά τα εγκαίνια (15 Μαΐου 2022) της πρώτης διαδρομής του ETR (Elettro Treno Rapido) στον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας. Το αποτέλεσμα ήταν λίγο έξω από τη Θεσσαλονίκη, στο Πλατύ, ο συρμός που εκτελούσε το βραδινό δρομολόγιο από τη Θεσσαλονίκη προς την Αθήνα να συνεχίσει το ταξίδι με πολύ χαμηλές ταχύτητες για λόγους ασφαλείας, καθώς παρουσίασε αστοχία στα ηλεκτρικά συστήματα. Ολα τα παραπάνω έρχονται να επιβεβαιώσουν πως ο υπουργός Μεταφορών και η κυβέρνηση γνώριζαν πολύ καλά τα προβλήματα που αντιμετώπιζε το σιδηροδρομικό δίκτυο.