Την ώρα που το πανελλήνιο προσπαθεί να συνέλθει από το σοκ της ασύλληπτης σιδηροδρομικής τραγωδίας στη «ματωμένη» Κοιλάδα των Τεμπών, εντύπωση προκαλούν όσα ισχυρίστηκε στη μαραθώνια απολογία του ο κατηγορούμενος σταθμάρχης Λάρισας, ο οποίος επιχείρησε να πετάξει το μπαλάκι των ευθυνών όχι μόνο στους συναδέλφους του, που έφυγαν πριν από τη λήξη της βάρδιας τους, αλλά και στον… νεκρό μηχανοδηγό της μοιραίας επιβατικής αμαξοστοιχίας!
Στην ερώτηση της ανακρίτριας Λάρισας αν θα μπορούσε να έχει διαπιστώσει σε ποια γραμμή κινούνταν η αμαξοστοιχία πριν από τη φονική σύγκρουση, ο κατηγορούμενος σταθμάρχης Βασίλης Σαμαράς απέφυγε μια ευθεία απάντηση και προσπάθησε να αποποιηθεί τις ευθύνες του λέγοντας: «Ο μηχανοδηγός σίγουρα είχε αντιληφθεί ότι κινείται στη γραμμή καθόδου. Επρεπε να με φωνάξει και να με ρωτήσει γιατί κινείται εκεί και αν θα συνεχιστεί ή όχι. Απ’ τη στιγμή που δεν του ανέφερα ότι κινείται μέσω διαγωνίου στην κάθοδο, έπρεπε να σταματήσει και να φωνάξει γιατί το κλειδί είναι ανάποδα»! Ωστόσο, νωρίτερα ο ίδιος είχε παραδεχτεί στη δικαστική λειτουργό ότι έπρεπε να αναφέρει στον αδικοχαμένο μηχανοδηγό σε ποια γραμμή θα κινούνταν το τρένο:
«Επρεπε να του το αναφέρω… Ο ένας τρόπος ήταν με το ραδιοτηλέφωνο, δηλαδή όταν του έδωσα το τηλεγράφημα 47, να αναφέρω ταυτόχρονα ότι κινείται σε διπλή γραμμή ανόδου. Ο άλλος τρόπος ήταν να του δώσω υπόδειγμα 1001 όπου θα έγραφα: “κυκλοφορείτε σε διπλή γραμμή ανόδου έως φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων”. Αν του έδινα το υπόδειγμα 1001, θα του έλεγα στο τηλεγράφημα 47 ότι “περνάτε κόκκινο φωτόσημο εξόδου και σύμφωνα με το υπόδειγμα 1001 πάτε μέχρι το φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων”». Στη συνέχεια ο προφυλακισμένος -πλέον- 59χρονος επιχείρησε να εξηγήσει για ποιο λόγο δεν προέβη σε καμιά από τις προαναφερόμενες ενέργειες, τονίζοντας, μεταξύ άλλων, πως… ξεχάστηκε, επειδή εκείνη την ώρα είχε φόρτο εργασίας!
Απειρος
«Λόγω του φόρτου εργασίας εκείνη την ώρα δεν πρόλαβα να κόψω το 1001 και ξέχασα να του το διαβιβάσω (ενν. στον μηχανοδηγό) και με το ραδιοτηλέφωνο. Η αμαξοστοιχία αναχώρησε στις 23.04 προς Νέους Πόρους. Ο μηχανοδηγός μού είπε “εντάξει” και πρέπει να επανέλαβε το τηλεγράφημα 47. Είμαι σχεδόν σίγουρος ότι το άκουσα. Ομως δεν μου έδωσε δικό του νούμερο τηλεγραφήματος, ως όφειλε. Η αμαξοστοιχία έφυγε και με το DSMR ενημέρωσα τον σταθμό Νέων Πόρων ότι η αμαξοστοιχία 62 αναχώρησε στις 23.04 και η αμαξοστοιχία 2597 αφίχθη. Στις 23.10 έδιωξα την 2576 με κατεύθυνση από Λάρισα για Βόλο από την 6η γραμμή και μέσω διαγωνίου στη γραμμή Βόλου μέσω των κλειδιών 115 και 116» ισχυρίστηκε. Ακόμη, αναφερόμενος στον μηχανοδηγό της επιβατικής αμαξοστοιχίας, ο άπειρος σταθμάρχης Λάρισας, ο οποίος προκάλεσε τον θάνατο 57 ανθρώπων, είπε ότι όφειλε να ακινητοποιήσει την αμαξοστοιχία στην περίπτωση που διαπίστωσε ότι το τρένο ακολουθούσε διαφορετική πορεία:
«Το άρθρο 1204 του γενικού κανονισμού κυκλοφορίας ΟΣΕ ορίζει ότι, όταν ο μηχανοδηγός διαπιστώσει σε περιοχές σταθμών ή κόμβων πως τελικά η αμαξοστοιχία ακολουθεί λόγω του τρόπου διευθέτησης των αλλαγών από το προσωπικό της υποδομής διαφορετική πορεία από αυτή που υποδείχθηκε, μέσω σημάτων ή δελτίων ή διαφορετική από αυτή που αντιστοιχεί στο δρομολόγιο της αμαξοστοιχίας, τότε οφείλει να προβεί σε άμεση στάθμευση της αμαξοστοιχίας και στη συνέχεια συνεννοείται με τον σταθμάρχη ή τον κεντρικό χειριστή». Στην ερώτηση της δικαστικής λειτουργού ποια πορεία υπέδειξε στον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας 62 και μέσω ποιων σημάτων, ο ίδιος απάντησε: «Εγώ του είπα ότι περνάει με κόκκινο φωτόσημο εξόδου και συνεχίζει μέχρι και φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων. Επρεπε να μου πει γιατί τα κλειδιά είναι σε διαγώνιο και όχι σε ευθεία».
Σε άλλο σημείο της απολογίας του, που διήρκεσε επτάμισι ώρες, ο 59χρονος ισχυρίστηκε ότι γύρισε τα κλειδιά, αλλά κατόπιν, για αδιευκρίνιστους λόγους, το κλειδί «ξεκούμπωσε». «Δεν μπορώ να συνειδητοποιήσω πώς έχει γίνει το συμβάν. Δεν θυμάμαι τι έγινε. Εγώ είχα δει στον πίνακα ότι, όταν γύρισα τα κλειδιά, αφού μπήκε το 2597, οι λυχνίες ήταν λευκές σταθερά. Αυτό που μπορώ να εικάσω είναι ότι το κλειδί κούμπωσε στιγμιαία και στη συνέχεια ξεκούμπωσε και γύρισα στην παρακαμπτήριο, δίχως όμως να αλλάξουν οι λυχνίες στον πίνακα» είπε ο κατηγορούμενος. Στην ερώτηση, πάντως, αν διαπίστωσε βλάβη στον πίνακα ελέγχου, που να αφορά το μοιραίο κλειδί 118 της σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Κατερίνης, απάντησε αρνητικά, συμπληρώνοντας, ωστόσο, ότι μια ημέρα πριν από το δυστύχημα είχε διαπιστώσει πως το σύστημα κλειδιών δεν λειτουργούσε σωστά.
«Θέλω να αναφέρω ότι την προηγούμενη μέρα, την 5η πρωινή, τα κλειδιά 116 και 115 δεν κλείδωναν και αναβόσβηναν στον πίνακα και προσπάθησα να τα σταθεροποιήσω, αλλά δεν τα κατάφερα και έστειλα τον κλειδούχο να το κάνει χειροκίνητα. Μέχρι, όμως, να φτάσει στο σημείο, δούλεψαν τα κλειδιά από τον πίνακα και τον γύρισα πίσω» είπε.
Τέλος, σε ακόμη μία προσπάθεια να ελαφρύνει τη θέση του, ο άπειρος σταθμάρχης Λάρισας επέρριψε ευθύνες στους συναδέλφους του στον σταθμό, λέγοντας πως από τις 22.15 της 28ης Φεβρουαρίου και μετά ήταν μόνος του στη βάρδια. «Δεν πρόλαβα να ενημερώσω τον προϊστάμενό μου τον (σ.σ.: ανέφερε όνομα) ή την επιθεώρηση ότι οι κύριοι Π. και Χ. είχαν αποχωρήσει στις 22.15 ο πρώτος και 22.05 με 22.10 ο δεύτερος, αντιστοίχως, λόγω του φόρτου εργασίας…» ανέφερε, ενώ λίγο νωρίτερα είχε πει: «Δεν ξέρω αν κάθονταν και οι άλλοι σταθμάρχες ως τις 23.00, ίσως να μη γινόταν ό,τι έγινε, εάν αποδειχθεί η δική μου αμέλεια».
Μακελάρης με απολυτήριο λυκείου…
Τροφή για σκέψη και προβληματισμό προκαλεί η παραδοχή του 59χρονου σταθμάρχη Λάρισας, που κρίθηκε προσωρινά κρατούμενος μετά την απολογία του στην ανακρίτρια Λάρισας, ότι αρκεί να έχει κάποιος απολυτήριο λυκείου για να γίνει σταθμάρχης!
Αναφερόμενος στα κριτήρια που πρέπει να πληροί κάποιος προκειμένου να υποβάλει αίτηση στο πλαίσιο της κινητικότητας για να τοποθετηθεί ως σταθμάρχης, ο Βασίλης Σαμαράς είπε ότι θα πρέπει κάποιος «να έχει απολυτήριο λυκείου και δεν θυμάμαι αν υφίσταται και κάποιο ηλικιακό κριτήριο»! Περιγράφοντας ο ίδιος την επαγγελματική πορεία του, είπε ότι προσλήφθηκε στον ΟΣΕ τον Φεβρουάριο του 1989, αρχικά ως εργάτης στο… τρενάκι του Πηλίου!
«Μετά το έτος 1990 ήρθα στον ΟΣΕ Λάρισας, στο τμήμα αποσκευών και εμπορευμάτων, μέχρι και 30/4/2011 που καταργήθηκε το συγκεκριμένο τμήμα. Ξεκίνησα ως φορτωτής, εν συνεχεία ζυγιστής και επί 6-7 χρόνια ήμουν επιστάτης. Το έτος 2011, την 1η Μαΐου, μετακινήθηκα με μετάταξη στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Λάρισας. Στις 6/7/2022 με κινητικότητα του 1ου κύκλου του έτους 2022 επέστρεψα στον ΟΣΕ, προκειμένου να εργαστώ ως σταθμάρχης με βάση τις θέσεις της κινητικότητας που υπήρχαν στη Λάρισα» εξήγησε ο 59χρονος.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η πρακτική εκπαίδευσή του άρχισε στις 22 Οκτωβρίου του 2022 και ολοκληρώθηκε στις 21 Ιανουαρίου φέτος. Μετά το τέλος της τρίμηνης πρακτικής εκπαίδευσης, στις 23/1/2023, εξετάστηκα γραπτά και στις 24/1/2023 προφορικά στη Θεσσαλονίκη, ενώπιον της επιτροπής που έχει ορίσει η διοίκηση του ΟΣΕ» ανέφερε, τέλος, για την εκπαίδευση που είχε λάβει.
Σε υπηρεσία για πέμπτη σερί νύχτα
Στην απολογία του ενώπιον της ανακρίτριας Λάρισας ο 59χρονος σταθμάρχης αναφέρθηκε εκτενώς και στα όσα προηγήθηκαν των μοιραίων αποφάσεων που πήρε, εξαιτίας των οποίων έχασαν τις ζωές τους 57 άνθρωποι! Οπως εξήγησε, αρχικά ενημερώθηκε από συνάδελφό του πως στα Παλαιοφάρσαλα είχαν πέσει ηλεκτροφόρα καλώδια στην αμαξοστοιχία 56, η οποία εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, με αποτέλεσμα να αποκοπεί η γραμμή ανόδου από το Παλαιοφάρσαλο μέχρι τη Λάρισα.
«Για τον λόγο αυτό, λοιπόν, η κυκλοφορία μέχρι τον σταθμό της Λάρισας θα έπρεπε να γίνει σε μονή γραμμή και συγκεκριμένα στη γραμμή καθόδου Παλαιοφάρσαλων – Λάρισας, με αποτέλεσμα η συγκεκριμένη αμαξοστοιχία να μπει στον σταθμό Λάρισας ανάποδα. Εάν η αμαξοστοιχία ερχόταν κανονικά, θα έπρεπε να κινηθεί στη δεύτερη γραμμή, η οποία είναι γραμμή ανόδου, λόγω όμως της ανωτέρω βλάβης για να κινηθεί από Παλαιοφάρσαλο προς Λάρισα θα έπρεπε να κινηθεί στην πρώτη γραμμή, που είναι η γραμμή καθόδου, και μέσω παρακαμπτήριας στη Λάρισα να μπει στη γραμμή ανόδου. Ετσι, θα έπρεπε να κινηθούν όλες οι αμαξοστοιχίες από Παλαιοφάρσαλο προς Λάρισα μέχρι να αποκατασταθούν οι βλάβες» είπε ο προφυλακισμένος σταθμάρχης και εν συνεχεία περιέγραψε τα λάθη που οδήγησαν στο πολύνεκρο δυστύχημα. Ακόμη πιο σοκαριστική, όμως, είναι η παραδοχή του ότι συνειδητοποίησε τι είχε συμβεί μόλις ενημερώθηκε από την Πυροσβεστική! Τέλος, εγείρει ερωτήματα η πληροφορία ότι ο 59χρονος βρισκόταν σε υπηρεσία για πέμπτη συνεχή νύχτα, παρόλο που είχε μετακινηθεί στη νέα θέση του πριν από πέντε ημέρες!