Δύο ανώτερα στελέχη του Οργανισμού Συγκοινωνιών Ελλάδας που υπέγραψαν τις μοιραίες βάρδιες βρίσκονται στο στόχαστρο των ερευνών για τις ευθύνες που οδήγησαν στη σύγκρουση των τρένων και στους 57 νεκρούς.
Πρόκειται για δύο υπηρεσιακούς παράγοντες του ΟΣΕ, οι οποίοι φέρεται ότι έχουν εγκρίνει το πρόγραμμα βαρδιών και την τοποθέτηση του άπειρου σταθμάρχη Βασίλη Σαμαρά, που προκάλεσε την τραγωδία στα Τέμπη. Οι δύο νέοι εμπλεκόμενοι έλαβαν την πρόταση του -επίσης κατηγορούμενου- επιθεωρητή του ΟΣΕ ως προς τις βάρδιες και τις ενέκριναν «στα χαρτιά».
Σύμφωνα με σιδηροδρομικούς, οι υπογραφές μπαίνουν τυπικά, χωρίς ουσιαστική έρευνα, καθώς αρκούνται στις βάρδιες που προτείνει ο επιθεωρητής. Το έγγραφο του επιθεωρητή εστάλη στους δύο ανωτέρους του και αυτοί έβαλαν τις υπογραφές τους, εγκρίνοντας το πρόγραμμα των βαρδιών. «Οι κανονισμοί ήταν λάσκα» ανέφερε σε δηλώσεις του υπάλληλος του ΟΣΕ, καθώς κανείς δεν φοβόταν ότι θα περάσει από πειθαρχικό έλεγχο ή θα λογοδοτήσει. Αν είχαν αρνηθεί να μπει στη βάρδια ο άπειρος σταθμάρχης, θα μπορούσαν να είχαν αποτρέψει το τραγικό δυστύχημα… Ο ένας από τους δύο που υπέγραψε το βαρδιόχαρτο και είναι τώρα στο επίκεντρο των ερευνών δήλωσε:
«Το βαρδιόχαρτο κανονικά δεν περνάει από εμένα, αλλά τώρα… Αφήστε το, δεν μπορώ να μπω σε λεπτομέρειες γιατί θα μπλέξω. Ολα είναι υπό διερεύνηση. Εχουν έρθει σε επαφή ανακριτικές και εισαγγελικές Αρχές. Δεν έχω κληθεί ακόμα». Υπενθυμίζεται ότι ήδη έχουν ασκηθεί ποινικές διώξεις στους δύο παλαιότερους συναδέλφους του 59χρονου προφυλακισμένου σταθμάρχη που είχαν νωρίτερα βάρδια, αλλά και στον επιθεωρητή του ΟΣΕ που εξέδωσε το πρόγραμμα των βαρδιών, για τις οποίες υπάρχουν οι υπογραφές των δύο ανώτερων στελεχών του οργανισμού, τα οποία θα λογοδοτήσουν για τις δικές τους ευθύνες. Τα δύο στελέχη αναμένεται να κληθούν από τους δύο εφέτες ανακριτές που έχουν αναλάβει από την περασμένη Παρασκευή τον χειρισμό της υπόθεσης, με απόφαση της Ολομέλειας των Εφετών Λάρισας.
Ο εφέτης Σωτήρης Μπακαΐμης, που ορίστηκε τακτικός ανακριτής, και η αναπληρώτριά του εφέτης Σοφία Λυμπεριάδου θα αξιολογήσουν τις καταθέσεις των δύο ανώτερων στελεχών του ΟΣΕ που υπέγραψαν τις βάρδιες, για να διαπιστώσουν αν θα τους καλέσουν ως υπόπτους και αν θα ασκηθούν σε βάρος τους ποινικές διώξεις.
Στο μεσοδιάστημα θα καλέσουν σε απολογία τους κατηγορούμενους δύο σταθμάρχες και τον επιθεωρητή μέσα στις επόμενες ημέρες. Οι δύο σταθμάρχες είχαν την απογευματινή βάρδια, πριν αναλάβει ο 59χρονος που προφυλακίστηκε. Μάλιστα ο ένας, αν και έπρεπε να παραμείνει μέχρι τις 11 το βράδυ, είχε φύγει πολύ νωρίτερα, αφήνοντας τον άπειρο συνάδελφό του μόνο του να διαχειρίζεται όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο από και προς τη Λάρισα, με αποτέλεσμα το μοιραίο.
Στους δύο εφέτες ανακριτές θα κληθεί σε απολογία και ο επιθεωρητής του ΟΣΕ, ο οποίος είχε τοποθετήσει στη νυχτερινή βάρδια τον 59χρονο, αν και ήταν η πέμπτη κατά σειρά νυχτερινή βάρδια του και κατά συνέπεια ήταν καταπονημένος. Οι δύο σταθμάρχες και ο επιθεωρητής διώκονται, όπως και ο προφυλακισμένος συνάδελφός τους, για το κακούργημα της διατάραξης ασφάλειας συγκοινωνιών και για τα πλημμελήματα της ανθρωποκτονίας και της πρόκλησης σωματικής βλάβης από αμέλεια και κατά συρροήν.
Την ίδια ώρα, στο μικροσκόπιο των Αρχών τίθενται οι καταγεγραμμένες συνομιλίες των εμπλεκομένων στην υπόθεση. Ο μοιραίος σταθμάρχης πληροφορήθηκε για πρώτη φορά για το δυστύχημα από την Πυροσβεστική, ενώ ακολούθησαν συνομιλίες του με τη σταθμάρχη Νέων Πόρων, τον ρυθμιστή κυκλοφορίας στην Αθήνα και την Αστυνομία.
Οταν αντιλήφθηκε ότι κάτι δεν πήγαινε καλά, ο 59χρονος καλούσε τους μηχανοδηγούς των δύο τρένων και έβαλε και τη συνάδελφό του από τους Νέους Πόρους να τους ψάχνει. Ομως ήταν ήδη αργά…
Αλλες καταγεγραμμένες συνομιλίες ανάμεσα στους σταθμάρχες που είχαν βάρδια πριν από τον 59χρονο δείχνουν την αδιαφορία που έδειχναν κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους, αφού την ώρα της υπηρεσίας, και μάλιστα σε ώρα αιχμής, έψαχναν να βρουν να φάνε σουβλάκια! Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατούσε στο σταθμαρχείο Λάρισας είναι καταγγελίες ότι οι σταθμάρχες έφευγαν νωρίτερα από το πόστο τους ή άλλαζαν τις βάρδιες κατά το δοκούν.
Μάλιστα, μία ημέρα πριν από την τραγωδία κάτοικος της Λάρισας καταγγέλλει πως «ξέχασαν τα μικρόφωνα ανοιχτά και έκαναν κάποιο πάρτι λόγω ημέρας, λες και ήταν σε κάποιο πανηγύρι». «Ο κύριος που βγάζει τις ανακοινώσεις ήταν πολύ εύθυμος. Ξέχασε δύο φορές το μικρόφωνο ανοιχτό. Τη δεύτερη φορά το ξέχασε περισσότερη ώρα» συμπλήρωσε άλλος κάτοικος Λάρισας.
Στο μεταξύ, έρευνα είναι σε εξέλιξη από την περασμένη Παρασκευή για τις «αμαρτωλές» συμβάσεις των σιδηροδρόμων. Ο επικεφαλής της Αρχής για το Ξέπλυμα Μαύρου Χρήματος πρώην αντιεισαγγελέας του Αρείου Πάγου Χαράλαμπος Βουρλιώτης ελέγχει την περιουσιακή κατάσταση όσων εμπλέκονται σε συμβάσεις έργων και προμηθειών της τελευταίας 15ετίας για το σιδηροδρομικό δίκτυο ανά την Ελλάδα. Θα ελεγχθούν διεξοδικά όσοι κατείχαν θέση ευθύνης στον ΟΣΕ, στην ΕΡΓΟΣΕ, στην ΤΡΕΝΟΣΕ, στην Hellenic Train και ήταν συμβαλλόμενοι στις επίμαχες συμβάσεις, αλλά και οι εργολάβοι που ανέλαβαν την εκτέλεση των έργων και προμηθειών.
Αν από το άνοιγμα των τραπεζικών λογαριασμών και την ακίνητη περιουσία τους προκύψει αδικαιολόγητος πλουτισμός από τα δηλωθέντα εισοδήματά τους, τότε θα διερευνηθεί περαιτέρω για το εάν εμπλέκονται σε δωροδοκίες και άλλα αδικήματα.