Ανοίγει η δικαστική έρευνα για τη διερεύνηση όλων των θανατηφόρων σιδηροδρομικών δυστυχημάτων της τελευταίας 15ετίας προκειμένου να ελεγχθεί αν οι υπεύθυνοι λογοδότησαν στη Δικαιοσύνη, ενώ την ίδια ώρα ανέλαβε καθήκοντα ο εφέτης ανακριτής, ο οποίος διερευνά τις ποινικές ευθύνες για τη φονική σύγκρουση τρένων στα Τέμπη.
Ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος ζήτησε χθες από τον νέο διοικητή του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδας να του διαβιβάσει όλους τους φακέλους για θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα που έγιναν την τελευταία δεκαπενταετία.
Τα θύματα
Στην επιστολή του προς τον διοικητή του ΟΣΕ ο κ. Ντογιάκος αναφέρει πως ο οργανισμός υποχρεούται να ενημερώσει την εισαγγελική Αρχή πόσα θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα έγιναν τα τελευταία 15 χρόνια, πού έγιναν, πόσα θύματα είχαν και τι έγινε ως προς την αναζήτηση ποινικών ευθυνών για τους υπαιτίους. Υπενθυμίζεται ότι ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου έχει ήδη ζητήσει και μελετά τη δικογραφία για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Αδενδρο Θεσσαλονίκης που σημειώθηκε το 2017, με τέσσερις νεκρούς, για το οποίο δικάστηκε, αλλά αθωώθηκε ένας μηχανοδηγός. Στο μεταξύ, ο νέος ανακριτής Σωτήρης Μπακαΐμης, που ορίστηκε από την Ολομέλεια Εφετών Λάρισας, θα εξετάσει όλες τις πτυχές του σιδηροδρομικού δυστυχήματος, ανοίγοντας το κάδρο των ερευνών ως προς τις ευθύνες και άλλων προσώπων, πέραν του σταθμάρχη, των δύο συναδέλφων του και του επιθεωρητή που διώκονται μέχρι σήμερα.
Ο κ. Μπακαΐμης, που έχει αναπληρώτρια την εφέτη Σοφία Λυμπεριάδου, παρέλαβε το σύνολο της ογκωδέστατης δικογραφίας, ώστε να τη μελετήσει. Στόχος του είναι να λογοδοτήσουν στη Δικαιοσύνη όσοι ευθύνονται για τις συνθήκες και τα αίτια που προκάλεσαν την τραγωδία. Η πρώτη ανακριτική πράξη αναμένεται να είναι μέσα στα επόμενα 24ωρα η κλήση σε απολογία των δύο σταθμαρχών που είχαν την απογευματινή βάρδια τη μοιραία ημέρα και του επιθεωρητή ο οποίος όρισε σε βάρδια τον 59χρονο άπειρο σταθμάρχη που έχει ήδη προφυλακιστεί. Οι δύο σταθμάρχες και ο επιθεωρητής διώκονται, όπως και ο προφυλακισμένος συνάδελφός τους, για το κακούργημα της διατάραξης ασφάλειας συγκοινωνιών και για τα πλημμελήματα της ανθρωποκτονίας και της πρόκλησης σωματικής βλάβης από αμέλεια κατά συρροήν. Οι τρεις κατηγορούμενοι αναμένεται να ζητήσουν προθεσμία για να προετοιμάσουν την απολογία τους. Παράλληλα, εξετάζονται οι ευθύνες άλλων στελεχών του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος και προσώπων από άλλους εμπλεκόμενους φορείς. Μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να προσέλθουν και άλλα πρόσωπα, είτε ως μάρτυρες είτε ως ύποπτοι σε ανωμοτί κατάθεση.
Επιστήμονες
Μετά τις καταθέσεις των υπόπτων ενδέχεται να ασκηθούν ποινικές διώξεις σε βάρος τους, ανάλογα με τις εξηγήσεις που θα δώσουν στον εφέτη ανακριτή. Επίσης, ο εφέτης ανακριτής θα συλλέξει τα στοιχεία των δικαστικών πραγματογνωμόνων που ορίστηκαν από τον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Λάρισας Απόστολο Τζαμαλή για την υπόθεση. Πρόκειται για εξειδικευμένους επιστήμονες οι οποίοι έχουν συντάξει το πόρισμα των ερευνών τους που περιλαμβάνει κρίσιμα στοιχεία για την υπόθεση.
Ιδιαίτερη βαρύτητα θα δοθεί στα συμπεράσματά τους για τη δυνατότητα αποτροπής του ανθρώπινου λάθους του σταθμάρχη, αν βρίσκονταν στη βάρδια δύο άτομα, αν λειτουργούσαν η τηλεδιοίκηση και η φωτεινή σήμανση στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Εκτίμηση στελεχών του ΟΣΕ που έχουν ήδη καταθέσει ως μάρτυρες είναι πως το δυστύχημα θα είχε αποτραπεί αν λειτουργούσαν αυτές οι δικλίδες ασφαλείας περιορισμού των συνεπειών του ανθρώπινου λάθους του σταθμάρχη.