Ακατάλληλα και επικίνδυνα σε περίπτωση δυστυχήματος είναι 15 σιδηροδρομικά τούνελ, σύμφωνα με αυτοψία στελεχών της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, η οποία έρχεται στο φως μετά την τραγωδία των Τεμπών.
Η έρευνα έγινε μέχρι τον περασμένο Ιανουάριο, στα 15 από τα 18 τούνελ που λειτουργούν στη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για τις σήραγγες Καλλιδρόμου (Τιθορέα – Λιανοκλάδι), Οθρυος (Λιανοκλάδι – Δομοκός), Τεμπών, Πλαταμώνα, Αλίαρτου, τρία τούνελ Στίρφακα, σήραγγα Μακρυράχης και τις τέσσερις σήραγγες Εκκάρας. Σε όλα τα τούνελ διαπιστώνονται σοβαρές ελλείψεις σε μέτρα πυρασφάλειας.
Δεν υπάρχει πρόβλεψη για την πρόσβαση πυροσβεστικό υλικού και σωστικών συνεργείων. Επίσης, οι πυροσβέστες διαπίστωσαν δύσκολη ή αδύνατη επικοινωνία μέσα στα τούνελ με ασυρμάτους και κινητά τηλέφωνα, ακατάλληλο φωτισμό έκτακτης ανάγκης, ελλιπείς ή ακατάλληλες εξόδους διαφυγής, καθώς και προβληματική συντήρηση του εξαερισμού. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του τούνελ των Τεμπών, σε κοντινή απόσταση από το σημείο της σύγκρουσης των τρένων.
Οσοι μπήκαν στο τούνελ των Νέων Πόρων διαπίστωσαν πως πρόκειται για παγίδα θανάτου! Αν τα δύο τρένα είχαν συγκρουστεί μέσα στο τούνελ, το μέγεθος της τραγωδίας θα ήταν ανυπολόγιστο. Σύμφωνα με το πόρισμα της Πυροσβεστικής, δεν υπάρχουν συστήματα ασφαλείας και έξοδοι ασφαλείας σε περίπτωση βλάβης ή ατυχήματος. Στο τούνελ των Νέων Πόρων δεν υπάρχει φωτισμός, ηλεκτρικό ρεύμα και, εάν ξεσπάσει φωτιά, η Πυροσβεστική φωλιά είναι άδεια, ενώ δεν υπάρχει ούτε νερό!
Η έξοδος είναι… κλειδωμένη
Στο τούνελ υπάρχει ένα ασανσέρ το οποίο δεν λειτουργεί, καθώς δεν υπάρχει ρεύμα, ενώ η πόρτα που οδηγεί στα σκαλιά για την έξοδο είναι… κλειδωμένη. Επίσης, δεν λειτουργούν τα τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης. Η εταιρία που συντηρούσε το τούνελ έχει κριθεί έκπτωτη εδώ και δύο χρόνια, αλλά από τότε δεν έχει γίνει τίποτα για να αναλάβει άλλος τη συντήρηση της σήραγγας. Αξίζει να σημειωθεί ότι το πρόβλημα είχε διαπιστωθεί από το 2015, όταν είχε προκληθεί φωτιά σε εμπορική αμαξοστοιχία μέσα στο τούνελ των Τεμπών.
Οι πυροσβέστες που είχαν συμμετάσχει στην κατάσβεση κατήγγειλαν πως μέσα στο τούνελ δεν λειτουργούσε το υδροδοτικό, δηλαδή δεν είχαν νερό για να κάνουν την κατάσβεση, ενώ δεν λειτουργούσε ο εξαερισμός. Μάλιστα, ανέφεραν πως το πρόβλημα είχε επισημανθεί από το 2010, κατά τη διάρκεια μιας άσκησης της ΕΜΑΚ. Κι όμως από το 2010 μέχρι σήμερα τα προβλήματα πυρασφάλειας παραμένουν και αναδείχθηκαν ακόμα μια φορά με το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα…