Ανώτερα στελέχη του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδας που είχαν την ευθύνη για την ασφάλεια του δικτύου, την εκπαίδευση και τον ορισμό των σταθμαρχών μπαίνουν στο μικροσκόπιο του εφέτη ανακριτή που χειρίζεται την υπόθεση της φονικής σύγκρουσης τρένων στα Τέμπη.
Ο εφέτης Σωτήρης Μπακαΐμης θα εξετάσει τις διαδικασίες εκπαίδευσης και ορισμού του μοιραίου 59χρονου ως υπεύθυνου βάρδιας στο σταθμαρχείο Λάρισας, καλώντας τους υπευθύνους. Σημαντικό ρόλο θα παίξουν οι ισχυρισμοί του κατηγορουμένου για τους δύο σταθμάρχες οι οποίοι έφυγαν πολύ νωρίτερα από τις 11 το βράδυ, ως όφειλαν να είναι μαζί του τη μοιραία νύχτα.
Διαβάστε επίσης: Δημήτρης Πλακιάς: «Έχουμε τον πόνο μας και μας κάνουν μπαλάκι, θα μας βρουν μπροστά τους»
Ο προφυλακισμένος σταθμάρχης έχει υποστηρίξει στην απολογία του ότι οι δύο εμπειρότεροι συνάδελφοί του έφυγαν από το σταθμαρχείο λίγο μετά τις 22.00 και αρκετά πριν από τη λήξη της βάρδιάς τους στις 23.00.
Η προθεσμία
Οι δύο σταθμάρχες της απογευματινής βάρδιας έχουν λάβει προθεσμία και θα απολογηθούν την ερχόμενη Παρασκευή 24 Μαρτίου για το κακούργημα της διατάραξης ασφάλειας των συγκοινωνιών, που τιμωρείται με ποινές από 10 χρόνια έως και ισόβια, αλλά και για τα πλημμελήματα των ανθρωποκτονιών και των σωματικών βλαβών από αμέλεια κατά συρροή. Τις ίδιες κατηγορίες αντιμετωπίζει και ο προϊστάμενος του ΟΣΕ, που ήταν επιφορτισμένος με την κατάρτιση του προγράμματος βαρδιών, ο οποίος θα απολογηθεί στις 30 Μαρτίου.
Εκτός από τους παραπάνω κατηγορουμένους, ο εφέτης ανακριτής ερευνά τις τυχόν ποινικές ευθύνες ανώτερων στελεχών του ΟΣΕ που ευθύνονται για την τοποθέτηση του μοιραίου σταθμάρχη, αλλά και στελεχών της αρμόδιας Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), η οποία, μετά την τραγωδία, αμφισβήτησε την επαρκή εκπαίδευση του κατηγορουμένου καθώς και των άλλων νέων σταθμαρχών.
Ο ίδιος ο κατηγορούμενος επιθεωρητής που όρισε τον 59χρονο σε βάρδια, καταθέτοντας στην ανακρίτρια που είχε αναλάβει αρχικά την υπόθεση, έχει αφήσει αιχμές για στελέχη του ΟΣΕ και της ΡΑΣ, καθώς τον είχαν πιστοποιήσει ως ικανό. Μάλιστα, έχει καταθέσει πως αν ο 59χρονος είχε εξασφαλίσει την ασφαλή διέλευση έστω του ενός τρένου, τότε ενδεχομένως να είχε αποφευχθεί η φονική σύγκρουση.
Στο μεταξύ σήμερα συνεδριάζει η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής που θα εξετάσει τα κακώς κείμενα των ελληνικών σιδηροδρόμων. Στην Επιτροπή έχουν κληθεί να μιλήσουν ο νυν υπουργός Μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης και οι προκάτοχοι του Κώστας Καραμανλής, Χρήστος Σπίρτζης και Μιχάλης Χρυσοχοΐδης για να δώσουν τις δικές τους εξηγήσεις ως προς την κατάσταση στο σιδηροδρομικό δίκτυο, αλλά και τις συμβάσεις των περασμένων ετών.
Από την πλευρά του ο Γ. Γεραπετρίτης είχε υποστηρίξει την περασμένη εβδομάδα πως λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση στη Λάρισα, κάτι που αμφισβητεί η αντιπολίτευση, κατηγορώντας την κυβέρνηση για απραξία.
Για την Τετάρτη 22 Μαρτίου έχει προγραμματιστεί το restart των σιδηροδρομικών δρομολογίων, μετά το κλείσιμό τους λόγω του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη. Η αρχή θα γίνει με δρομολόγια του προαστιακού, όπως για το αεροδρόμιο, μαζί με κάποια των εμπορικών αμαξοστοιχιών. Ανά πέντε μέρες θα προστίθενται δρομολόγια, ενώ την 1η Απριλίου υπολογίζεται να ανοίξει το Αθήνα – Θεσσαλονίκη και έως τις 11 Απριλίου να λειτουργεί πλήρως ο σιδηρόδρομος.
Όπως αποφάσισε το πρώτο συντονιστικό κέντρο για την ασφάλεια των σιδηρόδρομων, θα υπάρχουν δύο σταθμάρχες σε κάθε σταθμό και σε πρώτη φάση μόνο μία αμαξοστοιχία εντός των σηράγγων, θα τηρείται πιστά ο κανονισμός, ενώ η επαναλειτουργία θα εξελιχθεί σε πέντε φάσεις.