«Ο,τι αρχίζει ωραίο τελειώνει με πόνο», αφού την παρέμβαση του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισίδωρου Ντογιάκου προκάλεσε η έρευνα της δημοσιογραφικής ομάδας Data Journalists που παρουσίασε η «δημοκρατία» , σχετικά με την εισροή θαλάσσιων υδάτων στο σιδηροδρομικό τούνελ που βρίσκεται ανάμεσα στους σταθμούς «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο», καθώς και ακόμη 391 βλάβες και αστοχίες που έχουν διαπιστωθεί τους τελευταίους μήνες στην προέκταση της Γραμμής 3 του μετρό προς Πειραιά.
Δεν είναι απαραίτητα κακό πλέον στην άμμο να χτίζεις παλάτια. Εφόσον η τεχνολογία των κατασκευών επιτρέπει κάτι τέτοιο, όπως αποδεικνύουν και ολόκληρες νέες σύγχρονες πόλεις που σηκώνονται «σε μια νύχτα» στις ερήμους των χωρών του Κόλπου, με εμπλοκή και Ελλήνων μηχανικών. Αρκεί, βέβαια, να έχεις προνοήσει ο «βοριάς να μη σ’ τα κάνει συντρίμμια κομμάτια».
Είναι όμως σίγουρα κακό να έχει παραδοθεί σε λειτουργία ένα τόσο σημαντικό έργο υποδομής για τη χώρα και τους κατοίκους της Αθήνας και του Πειραιά μόλις πέντε μήνες πριν και να καταγράφονται σ’ αυτό προβλήματα και κατασκευαστικές αστοχίες -που ως άλλο σύστημα «τηλεδιοίκησης-σηματοδότησης»- δεν αντιμετωπίζονται άμεσα από τους αρμόδιους φορείς, παρά την ανταλλαγή μεταξύ τους εγγράφων, ώστε αυτά να επιδιορθωθούν, αποκαθιστώντας τα υψηλά επίπεδα ασφαλείας που επιβάλλονται σε ένα τέτοιας σπουδαιότητας μέσο μαζικής μεταφοράς.
Θυσίες όπως το «χτίσιμο της γυναίκας του πρωτομάστορα», ώστε να στεριώσουν τα σύγχρονα «Γεφύρια της Αρτας», οφείλουν ν’ ανήκουν ως αναφορές μόνο στη λαϊκή μας παράδοση κι όχι να αποτελούν πολιτικά επιχειρήματα για να διορθωθούν αμέλειες, λάθη και παραλείψεις «μετά εορτής», όπως ζούμε μετά το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Από τον περασμένο Νοέμβριο πέρασαν τέσσερις μήνες, αλλά το πρόβλημα της εισροής θαλάσσιων υδάτων δεν έχει αποκατασταθεί, γεγονός που γεννά σοβαρό προβληματισμό. Οι Data Journalists δημοσίευσαν υπηρεσιακά έγγραφα, στα οποία καταγράφονται 391 συγκεκριμένες βλάβες και αστοχίες που εμφανίστηκαν σε όλο το νέο δίκτυο (Αγία Μαρίνα – Πειραιάς), στο χρονικό διάστημα που ξεκινά από τον Ιούλιο του 2022 έως το τέλος της περασμένης χρονιάς. Για τον λόγο αυτό ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος διέταξε προκαταρκτική εξέταση που παράγγειλε στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών κατά παντός υπευθύνου για τον σχεδιασμό, την κατασκευή και τη συντήρηση του έργου της προέκτασης της Γραμμής 3 του μετρό προς Πειραιά.
Τα πρώτα… νερά
Η εισροή θαλασσινού νερού στο σιδηροδρομικό τούνελ που βρίσκεται ανάμεσα στους σταθμούς «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο» έκανε την παρουσία της αισθητή για πρώτη φορά λίγο μετά τα εγκαίνια, τον περασμένο Νοέμβριο, μέσω μιας έντονης δυσοσμίας, όταν τεχνικοί της ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε. (Σταθερές Συγκοινωνίες) θεώρησαν ότι πρόκειται για διαρροή από κάποιο δίκτυο ακαθάρτων που περνά από την περιοχή. Στο τμήμα εκείνο των εγγράφων, που παρουσιάζεται και ονομάζεται «Συγκεντρωτικός Πίνακας Προβλημάτων Επιδομής, Ρευματοφόρου και Σήραγγας», αναφέρεται ρητά ότι οι 22 από τις 62 βλάβες αφορούν το τμήμα Πειραιάς – Δημοτικό Θέατρο και ότι πολλές από αυτές σχετίζονται με την εισροή υδάτων από το λιμάνι.
Τα λιμνάζοντα ύδατα, εκτός από τη δυσοσμία, άρχισαν σύντομα να προκαλούν έντονη οξείδωση σε διάφορα μεταλλικά στοιχεία της σιδηροδρομικής επιδομής, σε σιδηροτροχιές, στρωτήρες, αλλαγές τροχιάς κ.λπ. Το πρόβλημα τέθηκε υπό παρακολούθηση αναδεικνύοντας πρόσθετες αστοχίες, ακόμη και στην ίδια τη σκυροδέτηση του «κατασκευαστικού επιτεύγματος», σύμφωνα με τα λεγόμενα κατά την τελετή των εγκαινίων στις 10 Οκτωβρίου του 2022 του τότε υπουργού Υποδομών και Μεταφορών και πρόσφατα παραιτηθέντος για το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, Κώστα Αχ. Καραμανλή.
Σύμφωνα με την έρευνα, η ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε. (αρμόδια για τη λειτουργία) έχει ζητήσει με επιστολές της να γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες από την Αναθέτουσα Αρχή Αττικό Μετρό Α.Ε. σε συνεννόηση με την ελληνο-ιταλο-γαλλική κοινοπραξία των εταιριών ΑΒΑΞ – GHELLA – ALSTOM που κατασκεύασαν τη συγκεκριμένη προέκταση. Πρόκειται για την ίδια κοινοπραξία που κατασκευάζει τη νέα Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας (Αλσος Βεΐκου – Γουδή), με τη συμμετοχή σε αυτήν της ALSTOM που είναι η εταιρία που συμμετέχει και στην υλοποίηση της «στοιχειωμένης» σύμβασης-σκούπα «717» της ΕΡΓΟΣΕ, για το σύστημα τηλεδιοίκησης-σηματοδότησης που υπεγράφη το 2014 και που, αν είχε παραδοθεί, μπορεί να είχαμε αποφύγει το δυστύχημα των Τεμπών.
Η απάντηση της Αττικό Μετρό Α.Ε.
Στην ανακοίνωση που εξέδωσε η Αττικό Μετρό Α.Ε. προκειμένου ν’ απαντήσει σε όσα δημοσίευσε η έρευνα των Data Journalists, αναφέρει ότι «το τμήμα της σήραγγας στην περιοχή του σταθμού “Πειραιάς”, στο οποίο πρόσφατα εμφανίστηκαν μικρές διαρροές νερού με μορφή “στραγγιδίων”, κατασκευάστηκε το καλοκαίρι του 2017 και παραδόθηκε για χρήση στη ΣΤΑΣΥ Α.Ε. στις 7 Οκτωβρίου 2022».
Επιβεβαιώνει έτσι ότι το πρόβλημα με την εισροή θαλασσινών υδάτων που αναφέρει η έρευνα είναι υπαρκτό, μειώνοντας όμως τον όγκο, την έκταση και κατ’ επέκταση τη σημασία του. Επίσης, προσπαθεί ν’ αποποιηθεί κάθε ευθύνη, αναφέροντας ότι «πριν την έναρξη λειτουργίας όλες οι μετρήσεις που διενεργήθηκαν βρέθηκαν εντός των επιτρεπτών ορίων».
Στεγανός
Επικαλείται «τις διεθνείς προδιαγραφές κατασκευής σηράγγων μετρό», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, που «δεν αποκλείουν την πιθανή, περιορισμένης έκτασης, παρουσία υγρασιών», ενώ υπογραμμίζει ότι την ίδια στιγμή που συμβαίνει αυτό, «ο σταθμός “Πειραιάς” είναι στεγανός».
Χαρακτηρίζει στην ουσία τα προβλήματα που καταγράφονται στις 19 σελίδες του εγγράφου παιδικές ασθένειες που «αντιμετωπίστηκαν το ταχύτερο δυνατό από την Ανάδοχο Κοινοπραξία, στο πλαίσιο της εγγύησης του Εργου, υπό την επίβλεψη της Αττικό Μετρό Α.Ε. χωρίς να δημιουργούν κανένα πρόβλημα ασφάλειας στη λειτουργία του συστήματος».
Τέλος, η Αττικό Μετρό Α.Ε. επικαλείται την πολύχρονη κατασκευαστική της εμπειρία σε έργα μετρό για να δηλώσει ότι «το έργο της επέκτασης του μετρό στον Πειραιά είναι απόλυτα αξιόπιστο και ασφαλές, σε αντίθεση με όσα αναφέρονται στα σχετικά δημοσιεύματα».