Οι κληρονόμοι του αείμνηστου επιχειρηματία Κάρολου Φιξ είναι οι πωλητές του διαμερίσματος επιφάνειας 320 τετραγωνικών μέτρων στην οδό Ηρώδου Αττικού 17, μεσοτοιχία με το Μέγαρο Μαξίμου, στην περιοχή των ανακτόρων, το οποίο πούλησαν αντί 18.000.000 ευρώ, ποσό ρεκόρ που, σύμφωνα με τους μεσιτικούς κύκλους, αφορά το ακριβότερο διαμέρισμα που έχει ποτέ πουληθεί στην Ελλάδα!
- Από τον Δημήτρη Λυμπερόπουλο
Αγοραστής; Ο δισεκατομμυριούχος Τόμας Φλορ, ιδιοκτήτης της εταιρίας εκμίσθωσης ιδιωτικών αεροσκαφών Vista Jet, ο οποίος δεν δίστασε να βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη για να ευχαριστήσει τον γαμπρό του, πρίγκιπα Φίλιππο, και την κόρη του Νίνα, που επιθυμούσαν να αποκτήσουν το δικό τους σπίτι για να βλέπουν την πρώην βασίλισσα Αννα -Μαρία αλλά και για να επισκέπτονται τον τάφο του τέως βασιλιά Κωνσταντίνου στο Τατόι. Πρόκειται λοιπόν για ένα παλάτι μεσοτοιχία με τα πρώην ανάκτορα, με μοναδική θέα στον Εθνικό Κήπο!
Πλήρης ανακαίνιση
Το σπίτι προβλέπεται να ανακαινιστεί εξ ολοκλήρου από τη Νίνα Φλορ και από διάσημο διακοσμητή του εξωτερικού, σε μοντέρνα, λιτή γραμμή. Για την ιστορία, ο γοητευτικός δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας, που παίζει ακόμη και στα ιλουστρασιόν εξώφυλλα lifestyle περιοδικών, είχε κλέψει την παράσταση τόσο στον θρησκευτικό γάμο της κόρης του με τον πρίγκιπα Φίλιππο όσο και στον πολιτικό που είχε τελεστεί στο Σεν Μόριτζ, όπου διαθέτει επίσης ιδιόκτητο σαλέ!
Το διαμέρισμα της γωνιακής εμβληματικής πολυκατοικίας στην οδό Ηρώδου Αττικού 17, όπου άφησε την τελευταία του πνοή, το 2019, σε ηλικία 92 ετών, ο επιχειρηματίας Κάρολος Φιξ, έχει τη δική του ιστορία. Ο Φιξ το 1950 αναλαμβάνει τη διοίκηση της ζυθοποιίας και το 1959 αναθέτει στον αγαπημένο του φίλο και αρχιτέκτονα Τάκη Ζενέτο στο ιδιόκτητο οικόπεδό του δίπλα στα ανάκτορα να χτίσει μια πολυκατοικία. Μια πολυκατοικία αντάξια της φήμης του αλλά και της περιοχής, για ιδιωτική χρήση, αλλά και για εμπορική εκμετάλλευση, παίρνοντας μάλιστα ο ίδιος μέρος στον σχεδιασμό, ειδικά στη διαμόρφωση του δικού του ρετιρέ 320 τ.μ. στον 6ο και τον 7ο, καθώς, όπως είχε ο ίδιος δηλώσει, «προσπαθήσαμε να μην έχουμε γωνίες, να ρέει ο χώρος.
Ακουσα βέβαια και δυσάρεστα σχόλια, ειδικά για το διαμέρισμα της αδελφής μου στον τρίτο όροφο, που μου έλεγε “έχω έπιπλα, αλλά δεν έχω τοίχο να τα βάλω”». Τελικά, η πολυκατοικία του Tάκη X. Zενέτου διδάσκεται ως πρότυπο στους φοιτητές της Αρχιτεκτονικής, καθώς αποτελεί αξιόλογο δείγμα ελληνικού μοντερνισμού στο κατώφλι της δεκαετίας του 1960. Διέπεται από τους συνθετικούς και μορφολογικούς κανόνες τού -τότε κυρίαρχου- international style, οι οποίοι δεν έχουν χάσει την αξία τους.
Τα διαμερίσματα έχουν ανοιχτές κατόψεις με ελάχιστα μόνιμα διαχωριστικά στοιχεία, και πολλά κινητά χωρίσματα, που παρέχουν ευελιξία στη διαμόρφωση του χώρου. H ωραία θέα των διαμερισμάτων πλαισιώνεται από τις πλάκες των οροφών και των δαπέδων, που δημιουργούν την ψευδαίσθηση της συνέχειας εσωτερικού και εξωτερικού χώρου. Πολλά χρόνια αργότερα στην εμβληματική πολυκατοικία αγόρασαν διαμερίσματα ο εφοπλιστής Νίκος Πατέρας, οι εξαδέλφες του Μιράντα και Μαρία Πατέρα, ενώ ένοικος της πολυκατοικίας υπήρξε και η Μίκυ Μπρούνη με τον σύζυγό της Σάντρο, αντιπρόσωποι του οίκου Armani.
Ωστόσο το ρετιρέ με την απίστευτη θέα παρέμεινε στην ιδιοκτησία του Κάρολου Φιξ και της τρίτης και τελευταίας συζύγου του Νινέττας, η οποία έκανε και το χρυσό deal με την πρόσφατη πώλησή του. Μόνιμος κάτοικος για πολλά χρόνια στο Γκστάαντ, με ιδιόκτητο σαλέ, ο Κάρολος Φιξ, που πολλές φορές φιλοξένησε τον τέως βασιλιά Κωνσταντίνο, έβρισκε καταφύγιο τόσο στο κτήμα του στο Πόρτο Χέλι όσο, κυρίως, στο σπίτι στην Αθήνα, που τον έδενε συναισθηματικά με πολλές αναμνήσεις, καθώς εκεί έζησε μέρες απίστευτης δόξας με την αυτοκρατορία του, παρέθετε δεξιώσεις, εκεί έζησε με τις δύο πρώην συζύγους του και εκεί γεννήθηκαν τα τρία του παιδιά, η Σάντρα, ο Γιάννης και η Μαριάννα.
Η ζυθοποιία με την «αδυναμία» στα μοντέρνα design
Το 1850 ο Ιωάννης Φιξ (εξελληνισμένη γραφή του γερμανικού επωνύμου Fuchs), σε ηλικία 18 ετών, μεταβαίνει στην Αθήνα από τη Βαυαρία για να επισκεφτεί τον πατέρα του, Γεώργιο Φιξ. Ο Γεώργιος Φιξ, μεταλλειολόγος, είναι εγκατεστημένος στην ελληνική πρωτεύουσα ως μέλος της ομάδας των Βαυαρών επιστημόνων και ειδικευμένων τεχνιτών που είχε καλέσει ο Οθωνας για να συνδράμουν στην ανασυγκρότηση της χώρας. Ο θάνατός του οδηγεί τον γιο του Ιωάννη Φιξ στην απόφαση να εγκατασταθεί μόνιμα στην Ελλάδα.
Αρχικά εργάζεται στον οίκο συντήρησης των ανακτόρων, ενώ μετά την εκθρόνιση του Οθωνα το 1862 εργάζεται κοντά στον ζυθοποιό Μέλχερ. Το 1864 ο Μέλχερ πεθαίνει και ο Ιωάννης Φιξ εξαγοράζει το ζυθοποιείο του από τους κληρονόμους του ιδρύοντας τη ζυθοποιία FIX, που θα αποτελέσει την πρώτη μεγαλοζυθοποιία της εποχής. Η αυξημένη ζήτηση για μπίρα την περίοδο εκείνη δημιουργεί την ανάγκη για μεγαλύτερες εγκαταστάσεις.
Τις τελευταίες δεκαετίες του 19ου αιώνα, στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης της επιχείρησης, αγοράζεται οικόπεδο και αποφασίζεται η μετεγκατάσταση της ζυθοποιίας FIX στη λεωφόρο Συγγρού. Η βιομηχανική ανασυγκρότηση της χώρας στα μέσα της δεκαετίας του 1950 βρίσκει τη ζυθοποιία FIX σε νέα άνθηση. Ετσι, αποφασίζεται η ριζική ανακατασκευή του εργοστασίου. Ο ανασχεδιασμός και η ανάπλαση του κτιρίου ανατίθενται το 1957 στον αρχιτέκτονα Τάκη Ζενέτο, έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του μεταπολεμικού μοντερνισμού στην Ελλάδα, σε συνεργασία με τον αρχιτέκτονα Μαργαρίτη Αποστολίδη (1922-2005).
Το 1961 το βιομηχανικό κτίριο του Ζενέτου στη λεωφόρο Συγγρού είναι έτοιμο. Η σχεδιαστική πρόταση του αρχιτέκτονα συμπυκνώνει με σαφήνεια και οξυδέρκεια τις αρχές του μοντερνισμού, όπως ο δυναμισμός της φόρμας, οι καθαρές και λιτές γραμμές, τα μεγάλα ανοίγματα και η εμφατική ανάδειξη του οριζόντιου άξονα. Η γραμμικότητα των όψεων σε συνδυασμό με την κλίμακα του έργου δημιουργούν την αίσθηση ότι το κτίριο εκτείνεται στο άπειρο. Το πρωτοποριακό για την εποχή του αρχιτεκτόνημα επιβλήθηκε στο άναρχο και απρόσωπο αστικό τοπίο της μεταπολεμικής Αθήνας και αποτέλεσε τοπόσημο εξαιρετικής αρχιτεκτονικής και κοινωνιολογικής σημασίας. Το 1965, με την ευκαιρία της γέννησης της πριγκίπισσας Αλεξίας, η μπίρα FIX, ως προμηθεύτρια της βασιλικής Αυλής, διαφήμισε μάλιστα τα προϊόντα της στα δανέζικα.