Τα social media βρίσκονται στο «στόχαστρο» της Εφορίας προκειμένου να εντοπίσουν φαινόμενα φοροδιαφυγής λόγω της τεράστιας αύξησης των διαδικτυακών πωλήσεων που καταγράφονται τα τελευταία χρόνια και κυρίως από την περίοδο της πανδημίας και μετά.
Οι ελεγκτές της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), με τη χρήση του ειδικού αλγορίθμου, εντόπισαν, έπειτα από πολύμηνες έρευνες, ένα γνωστό μοντέλο influencer και έναν τηλεπαρουσιαστή για φοροδιαφυγή. Μετά λοιπόν την περίπτωση του μοντέλου, γνωστής influencer, που κατέχει σημαντικό ποσοστό σε επιχείρηση ηλεκτρονικού εμπορίου, μέσω της οποίας διαφημίζει ρούχα και αξεσουάρ στα social media και τα πουλάει διαδικτυακά, στην οποία επιβλήθηκε πρόστιμο ύψους 270.000 ευρώ, εντοπίστηκε, όπως έγραψε και χθες η «Espresso», και ένας παρουσιαστής τηλεοπτικής εκπομπής, ο οποίος ταυτόχρονα διαθέτει εταιρία τηλεπωλήσεων.
Επειτα από καταγγελίες καταναλωτών οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ άρχισαν να παρακολουθούν τη συναλλακτική συμπεριφορά της επιχείρησης. Ετσι, ζήτησαν στοιχεία των παραδόσεων από την εταιρία ταχυμεταφορών με την οποία συνεργαζόταν η επιχείρηση, και βρήκαν ότι, για τέσσερις χρήσεις, δεν είχαν δηλωθεί 12.000 αποδείξεις, συνολικής αξίας 400.000 ευρώ! Βρήκαν ακόμα ότι ο συγκεκριμένος παρουσιαστής δεν εμφανιζόταν τυπικά ως μέτοχος της εταιρίας, αλλά είχε βάλει μπροστά τη μητέρα του.
Ηδη έχουν επιβληθεί τα προβλεπόμενα πρόστιμα, ενώ ελέγχονται τόσο η επιχείρηση για τις υπόλοιπες χρήσεις όσο και ο ίδιος και η μητέρα του για πιθανές άλλες φορολογικές παραβάσεις. Σύμφωνα τώρα με πληροφορίες, ο εντοπισμός και των δύο περιπτώσεων (που δεν συνδέονται μεταξύ τους) έγινε από την ειδική ομάδα παρακολούθησης ψηφιακών επιχειρηματικών συναλλαγών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων. Πρόκειται για μια ομάδα ελεγκτών της Εφορίας που ασχολείται με το διαδικτυακό εμπόριο και τα social media, προκειμένου να εντοπίσει φαινόμενα φοροδιαφυγής. Ποια είναι όμως τα «όπλα» της AAΔΕ;
Ενα μεγάλο «όπλο» είναι ο ειδικός αλγόριθμος μέσω του οποίου διασταυρώνονται οι παραγγελιοληψίες μιας επιχείρησης και τα δεδομένα των αποδείξεων που κόβει. Σε περίπτωση που εντοπιστούν αποκλίσεις, τότε χτυπά «καμπανάκι» και αρχίζει ο έλεγχος, όπως ακριβώς συνέβη σε αυτές τις περιπτώσεις. Πρόκειται για ένα σύστημα, όπως εξηγούν φορείς με γνώση του αλγορίθμου, που μπορεί να εντοπίσει μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα όλες τις «παρατυπίες» μιας επιχείρησης, ώστε στη συνέχεια να δοθεί εντολή ελέγχου της επιχείρησης.
Η ΑΑΔΕ εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα έχει συνάψει ειδικές συμφωνίες με μεγάλες πλατφόρμες που δραστηριοποιούνται στους τομείς των καταλυμάτων (Booking, Airbnb), της εστίασης, αλλά και με εταιρίες courier. Από τη στιγμή που ο ειδικός αλγόριθμος της ΑΑΔΕ χτύπησε καμπανάκι, ελεγκτές της Εφορίας άρχισαν ένα μπαράζ επιτόπιων ελέγχων, μεταξύ των οποίων και στις εταιρίες courier που συνεργάζονται με τους ελεγχόμενους. Εκεί αναζητήθηκαν οι εντολές για αποστολές προϊόντων και στη συνέχεια ελέγχθηκαν οι αποδείξεις που έκοψαν οι εταιρίες που ανήκουν στο μοντέλο influencer και στον τηλεπαρουσιαστή, καθώς ακολουθήθηκε σχεδόν η ίδια μέθοδος εντοπισμού της φοροδιαφυγής.
Οπως εξηγούν πολύ σχηματικά αρμόδιες πηγές, αν οι εταιρίες courier (οι οποίες σημειώνεται πως δεν φέρουν καμία ευθύνη για τις περιπτώσεις φοροδιαφυγής, καθώς μεταφέρουν απλώς τα προϊόντα των εταιριών προς τους τελικούς πελάτες) έχουν μεταφέρει π.χ. 20 προϊόντα και οι αποδείξεις της εταιρίας του μοντέλου ή του παρουσιαστή ήταν 10, τότε σημαίνει πως δεν είχαν κοπεί παραστατικά για 10 προϊόντα.