Παρελθόν θα αποτελεί σύντομα για τον ΟΣΕ ο 63χρονος προϊστάμενος επιθεωρητής Δημήτριος Νικολάου, ο οποίος κρίθηκε προσωρινά κρατούμενος για το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, καθώς οι υπεύθυνοι του οργανισμού έκαναν δεκτή την παραίτησή του.
Οπως τονίζεται στο σχετικό έγγραφο που είδε το φως της δημοσιότητας, ως τελευταία ημερομηνία παραμονής του 63χρονου στην υπηρεσία ορίζεται η 28η Αυγούστου, και από την επομένη η εργασιακή σχέση του λύεται και ο ίδιος απελευθερώνεται.
Οπως πολλά ακόμα υψηλόβαθμα στελέχη του ΟΣΕ, ο Δημήτριος Νικολάου, που προκάλεσε σφοδρές αντιδράσεις όταν έγινε γνωστό ότι έλαβε αναρρωτική άδεια 30 ημερών μετά το πολύνεκρο δυστύχημα, είχε κληθεί να δώσει εξηγήσεις στον ανακριτή για την εθνική τραγωδία των Τεμπών που «πάγωσε» το πανελλήνιο. Σύμφωνα με όσα είχε υποστηρίξει ο 63χρονος στη μαραθώνια απολογία του, διάρκειας έξι ωρών, το δυστύχημα ήταν «συνονθύλευμα λανθασμένων χειρισμών και παραλείψεων»!
Ο ίδιος είχε ρίξει το μπαλάκι των ευθυνών στους δύο συναδέλφους τού σταθμάρχη Λάρισας Βασίλη Σαμαρά που έφυγαν από το σταθμαρχείο πριν από τη λήξη της βάρδιας τους, αλλά και στον διευθυντή κυκλοφορίας του ΟΣΕ Κωνσταντίνο Χρυσάγη, ο οποίος σκοτώθηκε ακαριαία έναν μήνα μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα, όταν η μηχανή «φάντασμα» που οδηγούσε, με κατεύθυνση προς Σούνιο, μπήκε στο αντίθετο ρεύμα κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες και συγκρούστηκε με διερχόμενο αυτοκίνητο, λέγοντας πως ήταν υπεύθυνος για την έκδοση και την τροποποίηση του προγράμματος.
«Ητοι τα καθήκοντα του εκάστοτε προϊσταμένου επιθεώρησης περιορίζονται στην πρόταση περί της κατανομής του ωραρίου. Η απόφαση λαμβάνεται από τη διεύθυνση» είχε αναφέρει σε μια προσπάθεια αποποίησης των ευθυνών του. Τέλος, είχε επιρρίψει ευθύνες στον σταθμάρχη Παλαιοφαρσάλων, προβάλλοντας ως επιχείρημα ότι όφειλε να ενημερώσει για την καθυστέρηση του μοιραίου Intercity 62.
Περιγράφοντας στον ανακριτή τις αλλαγές στα ωράρια αλλά και στο πρόγραμμα των σταθμών, που αποφασίστηκαν στις 26 Ιανουαρίου, με την ένταξη των νέων πιστοποιημένων σταθμαρχών, είχε πει: «Γνωρίζοντας ότι η δύναμη του παλιού προσωπικού δεν άλλαξε, προστέθηκαν τέσσερις νέες βάρδιες. Επομένως, ήταν αδύνατον να μην εργαστούν μόνοι τους οι νεοπροσληφθέντες. Αρα, η διεύθυνση, ούσα αρμόδια, έκρινε ότι μπορούν να εργαστούν κανονικά». Αναφερόμενος στην τοποθέτηση του επίσης προφυλακισμένου σταθμάρχη Λάρισας, ο 63χρονος προϊστάμενος επιθεωρητής είχε ισχυριστεί πως αυτή έγινε στις 25 Ιανουαρίου. Είχε τονίσει δε ότι ουδείς από τους κεντρικούς σταθμάρχες τού έκανε κάποιο παράπονο για τους νέους σταθμάρχες, ούτε όμως και οι δεύτεροι του ανέφεραν ότι αντιμετώπιζαν δυσκολίες. Ακόμα, είχε υποστηρίξει ότι κανείς δεν είπε το παραμικρό όταν ενημέρωσε ότι ο Σαμαράς θα ήταν βάρδια τις νύχτες.
«Επισημαίνεται ότι ουδείς από τους κεντρικούς σταθμάρχες μού ανέφερε οποιαδήποτε παρατήρηση για τους νεοπροσληφθέντες, καθώς ούτε και οι νέοι, ρωτώντας τους έναν έναν, μου ανέφεραν κάποιο κώλυμα. Επιπλέον, όταν ανέφερα ότι το ίδιο βράδυ (25/01/2023) αναλαμβάνει ο κ. Σαμαράς νυχτερινή υπηρεσία, ουδείς σχολίασε» είχε αναφέρει στην απολογία του ο 63χρονος.
Οταν είχε κληθεί να αναφερθεί στα ωράρια του άπειρου σταθμάρχη Λάρισας, που έστειλε στον θάνατο 57 ανθρώπους, είχε πει πως «πέρα από την πιο απαιτητική κατάσταση, αυτή της μονοδρόμησης, διαχειρίστηκε μόνος του 22 αφίξεις/αναχωρήσεις τρένων» και είχε προσθέσει πως ο 59χρονος ήταν ο μόνος από τους νεοπροσληφθέντες με την πιο πρόσφατη νυχτερινή βάρδια στη Λάρισα τον μήνα Ιανουάριο.
«Προσπαθώντας -ουχί ακροθιγώς- να αποτυπώσω τα αντικειμενικά δεδομένα και να προσδιορίσω κατόπιν τα αίτια του υπό κρίση δυστυχήματος, οδηγούμαι στο συμπέρασμα ότι συνονθύλευμα λανθασμένων χειρισμών και παραλείψεων έλαβε χώρα. Ο χειρισμός του σταθμάρχη κ. Σαμαρά ως εισφέρθηκε ανωτέρω, η μη τήρηση του ωραρίου από τους έτερους δύο σταθμάρχες και η παράλειψη του πρώτου μηχανοδηγού, του δεύτερου μηχανοδηγού που ευρισκόταν εκεί, αλλά και του προϊσταμένου του τρένου να επικοινωνήσουν με τον σταθμάρχη της Λάρισας άμα την είσοδό τους στη γραμμή καθόδου, ως όφειλαν, σκιαγραφούν το σκηνικό της σύγκρουσης των δύο αμαξοστοιχιών» ήταν το συμπέρασμα του 63χρονου επιθεωρητή, ο οποίος δεν είχε πείσει με τους ισχυρισμούς του τον ανακριτή, που τον έκρινε προσωρινά κρατούμενο με τη σύμφωνη γνώμη εισαγγελέα.