Με τον πιο τραγικό τρόπο, μπροστά στα παιδιά και τη σύζυγό του, έχασε τη ζωή του ο 40χρονος επισμηναγός Επαμεινώνδας Κωστέας στην τελευταία πτήση του με το παμπάλαιο διθέσιο εκπαιδευτικό αεροσκάφος Τ-2, που συνετρίβη μισό μίλι βορειοδυτικά του αεροδρομίου της Καλαμάτας.
Η τραγωδία εκτυλίχθηκε χθες το πρωί στην 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος στην Καλαμάτα, όπου ο 40χρονος έμπειρος πιλότος, με 3.000 ώρες πτήσης και υπηρεσία 23 ετών στην Πολεμική Αεροπορία, πετούσε για τελευταία φορά με το συγκεκριμένο αεροσκάφος. Την τελευταία του πτήση με Τ-2 παρακολουθούσαν η σύζυγος και τα δύο τους παιδιά που ήθελαν να τον καμαρώσουν από κοντά στο στρατιωτικό αεροδρόμιο της Καλαμάτας, καθώς με το νέο χρόνο είχε μετατεθεί στα T-6, πιο σύγχρονα αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας. Ομως δεν πρόλαβε…
Στη μοιραία πτήση ήταν στον αέρα τρία αεροσκάφη Τ-2 Buckeye της 363 Μοίρας Εκπαίδευσης Αέρος, τα οποία έκαναν ασκήσεις συντήρησης, αερομαχίες και εικονικές προσβολές αεροδρομίου. Το κακό έγινε μετά τις ασκήσεις, κατά τη διαδικασία προσγείωσης στο στρατιωτικό αεροδρόμιο. Αυτόπτες μάρτυρες έκαναν λόγο για έναν εκκωφαντικό θόρυβο και καπνό που είδαν στο αεροσκάφος, εκτιμώντας πως υπέστη μηχανική ή υδραυλική βλάβη.
Ο άτυχος πιλότος της Πολεμικής μας Αεροπορίας θα μπορούσε να είχε σωθεί αν ενεργοποιούσε εγκαίρως τον μηχανισμό εκτίναξής του με αλεξίπτωτο, όταν το αεροσκάφος ήταν στον αέρα, προτού συντριβεί στο έδαφος. Ομως, όπως φαίνεται, έκανε μία ηρωική πράξη. Μπροστά στον κίνδυνο να πέσει το αεροσκάφος σε κατοικημένη περιοχή, ο 40χρονος επισμηναγός παρέμεινε στο πιλοτήριο μέχρι να κάνει την τελευταία στροφή για να πέσει το Τ-2 σε χωράφια μακριά από κοντινό χωριό, στην περιοχή του Αρι, κοντά στη Μικρομάνη. Αυτά τα δευτερόλεπτα στάθηκαν μοιραία για τον ίδιο.
Οταν πάτησε το κουμπί εκτίναξης, ήταν αργά. Δεν πρόλαβε να βγει εγκαίρως από το αεροσκάφος, το οποίο συνετρίβη σε απόσταση 500 μέτρων από το στρατιωτικό αεροδρόμιο της Καλαμάτας, ενώ παρακολουθούσαν σοκαρισμένα τα δύο του παιδιά και η γυναίκα του… Κλιμάκιο της 120 Πτέρυγας Εκπαίδευσης Αέρος άρχισε έρευνες για τα αίτια της τραγωδίας και τι ήταν αυτό που προκάλεσε τη συντριβή του αεροσκάφους. Με απόφαση του υπουργού Εθνικής Αμυνας Νίκου Δένδια κηρύχθηκε τριήμερο πένθος στις Ενοπλες Δυνάμεις, από χθες έως και αύριο, Παρασκευή, για τον θάνατο εν ώρα καθήκοντος του επισμηναγού (Ι) Επαμεινώνδα Κωστέα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το Τ-2 Buckeye χρησιμοποιείται για εκπαίδευση με οπλικό φορτίο, καθώς δύναται να μεταφέρει μέχρι και 3.500 lb οπλισμού σε έξι πτερυγικούς φορείς, συμπεριλαμβανομένων ατρακτιδίων πολυβόλων και ρουκετών. Σύμφωνα με καταγγελίες, τα αεροσκάφη τύπου Τ-2 αντιμετωπίζουν προβλήματα στους κινητήρες και στο σύστημα εκτινασσόμενου καθίσματος των χειριστών. Ο συγκεκριμένος τύπος έπρεπε να είχε αποσυρθεί από το 2021, σύμφωνα με την άποψη που είχε εκφράσει δημόσια ο αντιπτέραρχος, ε.α. Αθανάσιος Παπανικολάου, κατά την παράδοση των καθηκόντων του.
Είναι το τρίτο Τ-2 που πέφτει από το 2018. Στις 3/1/2018 είχε πέσει αεροσκάφος αυτού του τύπου, αλλά είχαν σωθεί οι δύο πιλότοι. Στις 28/8/2018 είχε συντριβεί βόρεια της Σπάρτης δεύτερο Τ-2, με αποτέλεσμα τον θανάσιμο τραυματισμό του κυβερνήτη επισμηναγού (Ι) Νικόλαου Βασιλείου, ενώ είχε σωθεί ο συγκυβερνήτης, κάνοντας χρήση αλεξίπτωτου.