Πολιτικοοικονομικό θρίλερ είναι σε εξέλιξη από χθες το πρωί στον κόλπο του Ομάν, όπου έπεσε στα χέρια των Φρουρών της Επανάστασης του Ιράν το ελληνόκτητο δεξαμενόπλοιο «St. Nikolas» έμφορτο με ιρανικό πετρέλαιο, στο οποίο επιβαίνουν ένας Έλληνας και 18 Φιλιππινέζοι ναυτικοί.
Το υπό σημαία Νήσων Μάρσαλ τάνκερ, που ανήκει στην ελληνική ναυτιλιακή εταιρία Empire Navigation του εφοπλιστή Σταμάτη Μόλαρη, με έδρα στο Ελληνικό, είχε φορτώσει στην Μπάσρα του Ιράκ περίπου 145.000 τόνους αργό πετρέλαιο με προορισμό το λιμάνι Αλιαγά της Τουρκίας.
Στις 6.30 χθες το πρωί, ώρα Αθήνας, χάθηκε η επικοινωνία του πλοίου με τους υπευθύνους της πλοιοκτήτριας εταιρίας, ενώ έπλεε 50 ναυτικά μίλια ανατολικά του Σοχάρ του Ομάν. Ιρανοί πάνοπλοι κομάντος έκαναν ρεσάλτο και κατέλαβαν το πλοίο. Η ιδιωτική εταιρία πληροφοριών Ambrey ανακοίνωσε ότι έξι στρατιωτικοί επιβιβάστηκαν στο πλοίο, καλύπτοντας τις κάμερες παρακολούθησης, καθώς επιβιβάζονταν για να το καταλάβουν. Ειδικοί ασφαλείας διαπίστωσαν ότι το σύστημα παρακολούθησης AIS έχει απενεργοποιηθεί και το πλοίο κατευθύνεται προς το Ιράν.
«Το πολεμικό ναυτικό του στρατού του Ιράν ανακοίνωσε την κατάσχεση ενός αμερικανικού πετρελαιοφόρου στον Κόλπο του Ομάν με δικαστική εντολή» ανέφεραν τα ιρανικά κρατικά μέσα ενημέρωσης, επικαλούμενα ανακοίνωση του στρατού. Αμέσως μετά την πειρατεία στο ελληνόκτητο πλοίο σήμανε συναγερμός στο υπουργείο Ναυτιλίας, που είναι σε επικοινωνία με την πλοιοκτήτρια εταιρία, καθώς ένα από τα μέλη του πληρώματος, ο δόκιμος πλοίαρχος, είναι Ελληνας. Για τον λόγο αυτό έχει ενημερωθεί το υπουργείο Εξωτερικών για την έναρξη διαβουλεύσεων με τις ιρανικές Αρχές.
Αξίζει να σημειωθεί πως το «St. Nikolas» είχε πριν από λίγους μήνες το όνομα «Suez Rajan» και είχε βρεθεί στο επίκεντρο διαμάχης των Ηνωμένων Πολιτειών και του Ιράν για 1.000.000 βαρέλια ιρανικού αργού πετρελαίου. Τον Φεβρουάριο του 2022 η ομάδα United Against Nuclear Iran υποπτευόταν το δεξαμενόπλοιο πως μετέφερε πετρέλαιο από το νησί Καργκ του Ιράν, τον κύριο τερματικό σταθμό διανομής πετρελαίου στον Περσικό Κόλπο. Για μήνες το δεξαμενόπλοιο είχε ακινητοποιηθεί στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας στα ανοιχτά της βορειοανατολικής ακτής της Σιγκαπούρης, πριν αποπλεύσει για την ακτή του Τέξας, όπου κατασχέθηκε από τις ΗΠΑ. Το πλοίο εκφόρτωσε το πετρέλαιο σε άλλο δεξαμενόπλοιο τον περασμένο Αύγουστο.
Τον Σεπτέμβριο η διαχειρίστρια εταιρία Empire Navigation είχε δηλώσει την ενοχή της για λαθρεμπόριο ιρανικού αργού πετρελαίου και συμφώνησε να καταβάλει πρόστιμο ύψους 2.400.000 δολαρίων. Μετά την κατάσχεση του πλοίου το Ιράν είχε προειδοποιήσει τις ΗΠΑ ότι η κίνηση «δεν θα μείνει αναπάντητη». Αξίζει να σημειωθεί πως τον Μάιο του 2022 οι Ιρανοί Φρουροί της Ισλαμικής Επανάστασης είχαν καταλάβει δύο ελληνόκτητα πλοία και ένα τρίτο τάνκερ, τον Ιούλιο του 2023, το «Richmond Voyager», που ήταν ναυλωμένο από την αμερικανική Chevron και δέχτηκε πυροβολισμούς από σκάφος του ιρανικού πολεμικού ναυτικού κατά τη διάρκεια προσπάθειας για την κατάληψή του.