Η τραγωδία στα Τέμπη με τους 57 νεκρούς δεν θα είχε συμβεί αν λειτουργούσε η φωτοσήμανση του σιδηροδρομικού δικτύου. Αυτό επεσήμαναν χθες οι πραγματογνώμονες που έχουν οριστεί από συγγενείς των θυμάτων και επιζώντες του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν στα γραφεία της ΕΣΗΕΑ, με τη συμπλήρωση ενός χρόνου από το σιδηροδρομικό δυστύχημα.
Τα μέλη της επιτροπής διερεύνησης των αιτιών του δυστυχήματος κατήγγειλαν τους αρμόδιους για συγκάλυψη των ευθυνών με το μπάζωμα στον τόπο του δυστυχήματος που είχε ως αποτέλεσμα να μη διερευνηθεί η ύπαρξη του εύφλεκτου ξυλολίου, το οποίο εντόπισαν οι πραγματογνώμονες των συγγενών κατά τις δικές τους έρευνες. Μάλιστα, επεσήμαναν πως πολλούς μήνες μετά την τραγωδία, τον περασμένο Μάιο και Νοέμβριο, βρέθηκαν κατά τις δικές τους έρευνες ανθρώπινα μέλη που δεν είχαν εντοπιστεί το προηγούμενο διάστημα από τις αρμόδιες Αρχές.
Το πόρισμά τους για τις συνθήκες και τα αίτια της τραγωδίας θα επιδώσουν σήμερα στον εφέτη ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη, που συνεχίζει την ανάκριση για το σιδηροδρομικό δυστύχημα. Σε άλλο σημείο της συνέντευξης Τύπου τόνισαν πως τουλάχιστον πέντε επιβαίνοντες έχασαν τη ζωή τους όχι λόγω της σύγκρουσης των τρένων, αλλά λόγω της φωτιάς που εκδηλώθηκε. «Κάποια από τα θύματα θα είχαν γλιτώσει, αλλά κάηκαν ζωντανά. Κάποιες οικογένειες δεν θα βρίσκονταν σε αυτή τη θέση. Τα επίσημα πορίσματα δεν μας καλύπτουν» τόνισε σε δηλώσεις του ο Βαγγέλης Βλάχος, ο οποίος έχασε τον αδερφό του.
«Θέλουμε να μάθουμε τι συνέβη, για ποιον λόγο δολοφονήθηκαν 57 άτομα, και έναν χρόνο αργότερα υπάρχουν ακόμη ερωτήματα. Εγινε μπάζωμα του χώρου σχεδόν μία εβδομάδα μετά το δυστύχημα. Υπήρχαν ακόμη ανθρώπινα υπολείμματα, αλλά είχαν καταστραφεί ήδη στοιχεία. Θα είμαστε ο περίγελος της Ευρώπης για τον τρόπο με τον οποίο διερευνήθηκε αυτό το δυστύχημα» τόνισε. Η επιτροπή πραγματογνωμόνων καταλήγει στο συμπέρασμα πως ακόμα και σήμερα δεν είναι ασφαλές το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, καθώς οι κανονισμοί ραδιοτηλεφωνίας δεν τηρούνται, δεν υπάρχουν ελάχιστες απαιτήσεις λειτουργίας, δεν λαμβάνονται μέτρα λόγω υποβάθμισης τεχνικών προδιαγραφών και βλαβών, ενώ δεν υπάρχει καμία αξιολόγηση της επίδοσης του προσωπικού σε κρίσιμες θέσεις για την ασφάλεια.
Νωρίτερα, λίγο πριν από την προγραμματισμένη συνέντευξη Τύπου, είχε παρέμβει η εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Γεωργία Αδειλίνη με αφορμή τις νέες καταγγελίες συγγενών των θυμάτων, καλώντας τις εισαγγελικές και δικαστικές Αρχές της Λάρισας να μην αφήσουν τίποτα αναπάντητο ως προς τις συνθήκες και τα αίτια της σιδηροδρομικής τραγωδίας. Η κυρία Αδειλίνη ζητάει από την προϊσταμένη της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας να διερευνηθούν και να απαντηθούν κάθε ισχυρισμός και καταγγελία που προβάλλονται από συγγενείς θυμάτων των Τεμπών ή επιζώντες και τους συνηγόρους τους, «ώστε το πέρας της ανάκρισης να μην αφήσει ουδεμία αμφιβολία ως προς το ότι οι εισαγγελικές και ανακριτικές Αρχές διερεύνησαν κάθε πτυχή της υπόθεσης, επιτελώντας στο ακέραιο το καθήκον τους», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά.
Η παραγγελία της εισαγγελέως του Αρείου Πάγου έρχεται μετά τις συνεχιζόμενες διαμαρτυρίες και τις καταγγελίες συγγενών θυμάτων «για αναπάντητα ερωτήματα, αποδεικτικά στοιχεία που δεν ελήφθησαν υπόψη ή δεν εκτιμήθηκαν σωστά, ανακριτικές ενέργειες που παραλείφθηκαν, ακόμα και για συγκάλυψη ευθυνών από τη Δικαιοσύνη», οι οποίες, όπως τονίζει η κυρία Αδειλίνη, «εξακολουθούν να διαχέονται στο εσωτερικό της χώρας, αλλά και στο εξωτερικό, υποστηριζόμενες και από μερίδα του Τύπου».
Απευθυνόμενη στην εισαγγελέα Εφετών Λάρισας, η Γεωργία Αδειλίνη επισημαίνει πως «σας έχουμε διαβιβάσει αμελλητί κάθε υπόμνημα και αίτημα συγγενών θυμάτων που μας υποβλήθηκε, συμπεριλαμβανομένων των καταγγελιών τους για τα αίτια της πρόκλησης έκρηξης πυρός, την ύπαρξη διαφόρων εύφλεκτων και τοξικών ουσιών στον χώρο, την αλλοίωση του χώρου του εγκλήματος, με πιθανή απώλεια αποδεικτικών στοιχείων κ.λπ., που άλλωστε έχουν υποβληθεί αυτοτελώς και σε σας και στον εφέτη ανακριτή, προκειμένου να διερευνηθούν, έχετε δε προβεί, όπως γνωρίζουμε, στις απαιτούμενες προς τούτο ενέργειες».
Παρατείνεται η προφυλάκιση του μοιραίου σταθμάρχη
Τις εγκληματικές ευθύνες του σταθμάρχη που είχε υπηρεσία το μοιραίο βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023, καθοδηγώντας τα δύο τρένα στη σύγκρουση με αποτέλεσμα να βρουν φρικτό θάνατο 57 άνθρωποι, επισημαίνουν οι δικαστές του Συμβουλίου Εφετών Λάρισας, που αποφάσισαν την παράταση της προσωρινής του κράτησης για έξι μήνες.
Λίγα 24ωρα πριν από τη συμπλήρωση ενός χρόνου από την τραγωδία των Τεμπών, το αρμόδιο Δικαστικό Συμβούλιο της Λάρισας αποφάσισε την εξάμηνη παράταση της προσωρινής κράτησης του μοιραίου 59χρονου σταθμάρχη Βασίλη Σαμαρά μέχρι την 1η Σεπτεμβρίου 2024, ημερομηνία κατά την οποία εξαντλείται το 18μηνο του ανώτατου διαστήματος προφυλάκισης ενός κατηγορουμένου. Στο βούλευμα τονίζεται ότι «αν αφεθεί ελεύθερος, είναι πολύ πιθανό κατά την ανάληψη οποιουδήποτε εγχειρήματος, που θα έχει αντίκτυπο στο κοινωνικό σύνολο, να τελέσει και νέες αξιόποινες πράξεις».
Οι δικαστές αναφέρονται στις ευθύνες του σταθμάρχη, αλλά και στο ότι δεν λειτουργούσαν τα συστήματα ασφαλείας. «Λόγω των κινήσεων των αμαξοστοιχιών και των καθυστερήσεων στις κινήσεις, στην έλλειψη των συστημάτων ασφαλείας (λόγω της μη λειτουργίας τους), ο ίδιος (σ.σ.: ο σταθμάρχης) αντιλήφθηκε τον πρόσθετο και σοβαρό φόρτο στην ανατεθείσα εργασία του. Ο κατηγορούμενος προέβη σε ενέργειες που φανερώνουν ότι, μολονότι γνώριζε πως ενδέχεται να ακολουθήσει διατάραξη της ασφάλειας στην κυκλοφορία τρένων, συμβιβάστηκε (και μάλιστα με ευκολία) με την ιδέα ότι τούτο είναι πιθανό, αν και δεν επιθυμούσε τούτο να επισυμβεί, προκειμένου να γλιτώσει την πνευματική καταπόνηση, τη δαπάνη του χρόνου και τον διανοητικό προγραμματισμό του σχεδιασμού της κίνησης της επιβατικής αμαξοστοιχίας IC 62 από την Αθήνα προς τη Θεσσαλονίκη» αναφέρει το βούλευμα. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στην εγκληματική ευθύνη του σταθμάρχη που δεν γύρισε το κλειδί για να μπει το τρένο στη γραμμή ανόδου προς Θεσσαλονίκη.
«Αντίθετα, άφησε τα πράγματα όπως ήταν, δηλαδή άφησε στην ίδια κατάσταση τις σιδηροτροχιές, και έτσι αυτές παρέμειναν ρυθμισμένες στην παρακαμπτήριο διαγώνιο, εκτρέποντας ο ίδιος με αυτόν τον τρόπο την επιβατική αμαξοστοιχία κατά την κίνησή της μετά την έξοδό της από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Λάρισας στο ύψος των αιχμών 118 μέσω της παρακαμπτήριου – διαγωνίου στη γραμμή καθόδου» επισημαίνουν οι δικαστές.
Σε άλλο σημείο του βουλεύματος, με το οποίο παρατείνεται η προσωρινή κράτηση του σταθμάρχη, τονίζεται ο ενδεχόμενος δόλος του: «Ο κατηγορούμενος προέβη σε σοβαρή παραβίαση των κανόνων ασφαλείας στην κίνηση των σιδηροδρόμων, επιλέγοντας την επαγγελματική ασυνέπεια και προχειρότητα στην εκτέλεση των καθηκόντων του. Η ενέργειά του να αφήσει την εκτροπή της επιβατικής αμαξοστοιχίας στη γραμμή καθόδου συνιστά επικίνδυνη από τα πράγματα ενέργεια που ισοδυναμεί με βάση τη λογική και την κοινή πείρα με ενέργεια καταστροφής των εγκαταστάσεων. Η συμπεριφορά του επέφερε διατάραξη στην ασφάλεια της κυκλοφορίας των τρένων και δυνατότητα κινδύνου για τη ζωή των επιβαινόντων. Ηταν απόρροια ενδεχόμενου δόλου του».