Με GPS… ντελιβεράδων εκτελούνταν τα δρομολόγια των τρένων, καθώς, εκτός από το σύστημα τηλεδιοίκησης του ΟΣΕ που δεν λειτουργούσε, αποκαλύπτεται πως η ιταλική Hellenic Train είχε τοποθετήσει σύστημα γεωεντοπισμού εταιρίας κινητής τηλεφωνίας για να εντοπίζει «κατά προσέγγιση» πού βρίσκονται οι αμαξοστοιχίες.
Η εξωφρενική αυτή αποκάλυψη έρχεται στο φως εν μέσω της διερεύνησης της τραγωδίας των Τεμπών από τον εφέτη ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη, ο οποίος διαπίστωσε πως οι Ιταλοί της Hellenic Train χρησιμοποιούσαν σύστημα γεωεντοπισμού (GPS) εταιρίας κινητής τηλεφωνίας που προορίζεται για το οδικό δίκτυο, με αποτέλεσμα σε πολλά σημεία της σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα – Θεσσαλονίκη να χάνεται το σήμα.
Αυτό προκύπτει από έγγραφο που έστειλε η Hellenic Train στον ειδικό εφέτη ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη που έφερε χθες στο φως το documentonews.gr, αποκαλύπτοντας πως το συγκεκριμένο σύστημα καταγράφει «κατά προσέγγιση» πού βρίσκονται οι συρμοί, καθώς η υπηρεσία δεν έχει σήμα σε όλα τα σημεία της διαδρομής των τρένων και ειδικά μέσα σε τούνελ. Το έγγραφο της Hellenic Train που απεστάλη στον εφέτη ανακριτή περιέχει στοιχεία από την καταγραφή του συστήματος γεωεντοπισμού που τηρούσε η εταιρία για τις δύο μοιραίες αμαξοστοιχίες.
Για να δικαιολογήσει τα… αδικαιολόγητα, η Hellenic Train ρίχνει το… μπαλάκι των ευθυνών στον ΟΣΕ, υποστηρίζοντας ότι «από τα τέλη του 2017 και ιδίως το έτος 2018, εξαιτίας της αδυναμίας του διαχειριστή υποδομής ΟΣΕ Α.Ε. να λειτουργεί ολοκληρωμένο σύστημα εντοπισμού των αμαξοστοιχιών που κινούνται επί γραμμής, λόγω της από ετών “λεηλάτησης” των κυκλωμάτων γραμμής που κατέγραφαν τη θέση των συρμών, αποφάσισε προς σκοπό ενημέρωσης κυρίως των επιβατών για τους χρόνους εκτέλεσης των δρομολογίων να εγκαταστήσει, παρότι δεν υποχρεούται, σύστημα εντοπισμού μέσω δορυφόρου (GPS) στο κινητήριο τροχαίο υλικό».
Οπως προκύπτει, είχαν τοποθετήσει το 2022 την υπηρεσία IoT Fleet Control εταιρίας κινητής τηλεφωνίας, που παρέχεται «για τον εντοπισμό κίνησης οχημάτων επί του οδικού δικτύου» και επομένως όχι για τα τρένα… Η συγκεκριμένη υπηρεσία χρησιμοποιείται από εταιρίες delivery για να γνωρίζουν τη θέση των επαγγελματικών οχημάτων τους, τις παραλαβές και παραδόσεις.
Σε καμία περίπτωση, όμως, το σύστημα αυτό δεν προβλεπόταν να καλύψει τις ανάγκες… τηλεδιοίκησης, καθώς η αμαρτωλή σύμβαση 717 της ΕΡΓΟΣΕ είχε «βαλτώσει» επί σειρά ετών. Οπως παραδέχεται η ιταλική Hellenic Train που διαχειρίζεται τα τρένα στην Ελλάδα στο έγγραφό της προς τον ανακριτή, το σύστημα που εγκατέστησε «δεν είναι εφικτό να διακρίνει κίνηση γεωγραφικού εύρους μικρότερη των 15-20 μέτρων. Ητοι θα αποτυπώνεται μεν το στίγμα επί ηλεκτρονικού χάρτη, αλλά με το διατιθέμενο σύστημα γεωεντοπισμού δεν θα είναι εφικτή ανάλυση κάτω των 20 μέτρων και συνεπώς επί διπλής γραμμής δεν είναι εφικτή η ακριβής απεικόνιση της θέσης του συρμού επί γραμμής και η διάκριση κίνησης του συρμού επί αυτής».
Το σύστημα εξακολουθεί να λειτουργεί μέχρι σήμερα –όπως παραδέχεται η Hellenic Train- και καταγράφει «κατά προσέγγιση τη θέση του συρμού γεωγραφικά με απόκλιση λόγω της μη συνεχούς ροής σήματος, με αποτέλεσμα μικρής χρονικής διάρκειας στάσεις να μην καταγράφονται, αλλά να εμφανίζεται ο συρμός ως κινούμενος, ενώ δεν είναι εφικτή η καταγραφή οποιασδήποτε κίνησης εντός σηράγγων ή σε περιοχές με ιδιόμορφο ανάγλυφο». Το χειρότερο είναι πως το GPS φαίνεται πως δεν εντόπισε και την τροχιά σύγκρουσης που είχαν χαράξει τα δύο τρένα στα Τέμπη, σπέρνοντας τον θάνατο σε 57 ανθρώπους και τη θλίψη στις οικογένειές τους.
Η οργή ξεχειλίζει για τον κόσμο που ζητά ενεργοποίηση του νόμου περί ευθύνης υπουργών και κατάργηση της βουλευτικής ασυλίας των πολιτικών προσώπων που εμπλέκονται στην τραγωδία των Τεμπών, συμμετέχοντας στο ψήφισμα της Μαρίας Καρυστιανού, το οποίο έχει ξεπεράσει τις 1.300.000 υπογραφές. Σύμφωνα με τον καθηγητή Δημοσίου Δικαίου και συνταγματολόγο Ξενοφώντα Κοντιάδη, «το σύνολο των 1.300.000 υπογραφών δίνει, βάσει του νόμου, το δικαίωμα να γίνει πρόταση νόμου για την κατάργηση της βουλευτικής ασυλίας και την απόδοση πολιτικών ευθυνών».
Μήνυση από οικογένειες 18 θυμάτων για το «μπάζωμα»
Πρωτοφανή αλλοίωση του τόπου του σιδηροδρομικού δυστυχήματος καταγγέλλουν οι οικογένειες 18 θυμάτων, οι οποίες υπέβαλαν μήνυση κατά παντός υπευθύνου για το «μπάζωμα», όπως φαίνεται, με τις… ευλογίες του συντονιστικού οργάνου της κυβέρνησης και του πρώην περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κώστα Αγοραστού.
«Δυστυχώς, λίγες ημέρες μόλις μετά το δυστύχημα, άγνωστοι δράστες, υπό τις οδηγίες αγνώστων σε εμάς προσώπων, προέβησαν σε μία πρωτοφανή αλλοίωση του τόπου του δυστυχήματος, υπό την ανοχή ή ολιγωρία ή παράλειψη όσων είχαν την ευθύνη να φυλάσσουν το σημείο και να ενεργούν οτιδήποτε είναι αναγκαίο για τη συλλογή και τη διατήρηση των αποδείξεων, καθώς και για την εξασφάλιση των ιχνών του εγκλήματος, δηλαδή να αποτρέψουν την αλλοίωση του χώρου που αποτελούσε τόπο τέλεσης εγκλήματος ή και εγκλημάτων» αναφέρουν, μεταξύ άλλων, στη μήνυσή τους οι οικογένειες 18 θυμάτων.
Οπως καταγγέλλουν, «η αλλοίωση του χώρου του πολύνεκρου δυστυχήματος συνιστά αναμφίβολα παράνομη πράξη, η οποία τελέστηκε πριν ακόμη επισκεφτεί τον χώρο κλιμάκιο της Χημικής Υπηρεσίας Λάρισας για να προβεί σε δειγματοληψία υλικών, που έλαβε χώρα στις 29 Μαρτίου 2023, προτού διοριστούν και προβούν σε αυτοψία οι πρώτοι χρονικά τεχνικοί σύμβουλοι οικογενειών των θυμάτων, που επίσης έκαναν αυτοψία στις 29/3/2023 και δίχως να συντρέχει καμία περίπτωση κινδύνου για τη δημόσια υγεία ή το περιβάλλον, σύμφωνα και με το σχετικό έγγραφο της B’ Διεύθυνσης του Γενικού Χημείου του Κράτους».
Επιπλέον, τονίζουν πως «απόρροια αυτών των έκνομων ενεργειών ήταν να χαθεί πολύτιμο υλικό (χημικό και γενετικό) απαραίτητο για τη σύνταξη της πραγματογνωμοσύνης όλων των κατά νόμο εμπλεκομένων Αρχών, φορέων ή παραγόντων της ποινικής διερεύνησης της υπόθεσης, που θα φώτιζε τα αίτια του δυστυχήματος και θα αναδείκνυε τους υπεύθυνους αυτής της εθνικής τραγωδίας».
Στη μήνυση επισημαίνεται πως όλοι οι πραγματογνώμονες -διορισμένοι και τεχνικοί σύμβουλοι- δεν μπόρεσαν να κάνουν ολοκληρωμένη αυτοψία στον χώρο και να πάρουν στοιχεία τα οποία θα ήταν χρήσιμα στην έρευνά τους για την αποκάλυψη των αιτιών της έκρηξης και της πυρκαγιάς μετά τη σύγκρουση των δύο τρένων. Οι συγγενείς 18 θυμάτων τονίζουν ότι «οι παρεμβάσεις – αλλοιώσεις του τόπου του εγκλήματος έλαβαν χώρα σε ύποπτο χρονικό διάστημα και δη της ανάθεσης του ανακριτικού έργου από την κυρία πρωτοδίκη ανακριτή στους δύο νυν εφέτες ανακριτές, όπου ουδείς εκ των εμπλεκομένων γνώριζε τι ακριβώς συνέβαινε».
Μάλιστα, δείχνουν ως εμπλεκόμενο τον τότε περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κώστα Αγοραστό, ο οποίος είχε απαντήσει στην πρόεδρο της προσωρινής διοίκησης του συλλόγου των θυμάτων του δυστυχήματος Μαρία Καρυστιανού ότι «εκτελούσε εντολές». Ανάλογου περιεχομένου μήνυση έχουν καταθέσει οι δικηγόροι της οικογένειας Πλακιά, που έχασε στο δυστύχημα τα δίδυμα κορίτσια Θωμαή και Χρυσή αλλά και την ξαδέρφη τους Αναστασία.