Στο… στόχαστρο του διεθνούς ασφαλιστικού οργανισμού που κατέβαλε αποζημιώσεις ύψους 16.000.000 ευρώ για την πελώρια οικολογική καταστροφή στον Σαρωνικό Κόλπο θα βρεθούν οι εκπρόσωποι της πλοιοκτήτριας εταιρίας και ο υπεύθυνος του φορέα καθαρισμού, οι οποίοι θα καθίσουν στο εδώλιο του Μικτού Ορκωτού Δικαστηρίου Πειραιά στις 24 Οκτωβρίου, μαζί με δύο μέλη του πληρώματος του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ», για τη θαλάσσια ρύπανση στις 10 Σεπτεμβρίου 2017.
Η υπόθεση έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον διεθνών μέσων ενημέρωσης αλλά και του International Oil Pollution Compensation (IOPC), καθώς οι κατηγορούμενοι φέρεται ότι προκάλεσαν σκόπιμα τη διαρροή 3.800 βαρελιών πετρελαίου από το ηλικίας 45 ετών πλοίο, για να αποκομίσουν οικονομικά οφέλη πολλών εκατομμυρίων δολαρίων από την επιχείρηση καθαρισμού. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στην εφημερίδα «TradeWinds», τη μεγαλύτερη υπηρεσία ναυτιλιακών ειδήσεων στον κόσμο, στην οποία επισημαίνεται πως οι υποψίες ότι η διαρροή από το «Αγία Ζώνη ΙΙ» ήταν σκόπιμη, δημιουργήθηκαν καθώς τα δύο μέλη του πληρώματος του πλοίου δεν σήμαναν αμέσως συναγερμό όταν άρχισε να διαρρέει πετρέλαιο στη θάλασσα.
Η πλοιοκτήτρια εταιρία του «Αγία Ζώνη ΙΙ» ανέθεσε το συμβόλαιο απορρύπανσης και διάσωσης σε εταιρία χωρίς εμπειρία, σύμφωνα με την «TradeWinds». Το κλείσιμο και το σφράγισμα των 11 καλυμμάτων δεξαμενών φορτίου επιτεύχθηκε από την εταιρία 53 ώρες μετά τη βύθιση του πλοίου, που θεωρήθηκε πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα. Υπενθυμίζεται πως το Ελληνικό Συμβούλιο Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων (ΑΣΝΑ) κατέληξε στο συμπέρασμα ότι «στόχος ήταν να αφεθεί το πλοίο να βυθιστεί ανενόχλητο και αβοήθητο», προσθέτοντας πως «τα συμφέροντα που εξυπηρετούνται σε αυτήν την περίπτωση είναι ξεκάθαρα προφανή από το οικονομικό όφελος που αποκομίζουν οι εταιρίες στις οποίες έχει ανατεθεί από τον πλοιοκτήτη να διαχειρίζονται τις επιχειρήσεις της απορρύπανσης». Η διάσωση του δεξαμενόπλοιου ολοκληρώθηκε έπειτα από πενθήμερη επιχείρηση χρησιμοποιώντας πλωτό γερανό, ρυμουλκά, αντιρρυπαντικά και εξειδικευμένο καταδυτικό πλήρωμα.
Σύμφωνα με έκθεση του Διεθνούς Ταμείου Αποζημίωσης για τη Ρύπανση από Πετρέλαιο, το οποίο καταβάλλει αποζημιώσεις για μεγάλες θαλάσσιες πετρελαιοκηλίδες, οι φερόμενοι ως δράστες ενδέχεται να επιδείνωσαν τις επιπτώσεις της ζημίας στις ακτές. Η πετρελαιοκηλίδα ρύπανε μια έκταση 3 έως 4 χιλιομέτρων στο νησί και 20 έως 25 χιλιομέτρων στις ακτές της Αττικής. Η «TradeWinds» επισημαίνει ότι μια σειρά από ελληνικές έρευνες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το ναυάγιο προκλήθηκε είτε από έκρηξη είτε από δύο μέλη του πληρώματος που άνοιξαν σκόπιμα τις βαλβίδες έρματος θαλασσινού νερού.
«Τα μέλη του πληρώματος κατηγορούνται επίσης ότι άνοιξαν τα καλύμματα των δεξαμενών φορτίου για να διασφαλίσουν ότι το πετρέλαιο θα διαρρεύσει στη θάλασσα. Εννέα άτομα ερευνήθηκαν, και τα πέντε που πρόκειται να δικαστούν περιλαμβάνουν τον πλοίαρχο του “Αγία Ζώνη ΙΙ”, εκπροσώπους του πλοιοκτήτη, έναν βασικό φορέα καθαρισμού και τα δύο μέλη του πληρώματος, σύμφωνα με έκθεση που συνέταξε το IOPC Funds – Διεθνές Ταμείο Αποζημιώσεων από Ρύπανση Πετρελαίου (International Oil Pollution Compensation) για τα μέλη του με βάση ποινικό φάκελο που παρασχέθηκε από τις ελληνικές Αρχές» αναφέρει το διεθνές ναυτιλιακό μέσο ενημέρωσης.
Αξίζει να σημειωθεί πως οι εταιρίες καθαρισμού της ακτογραμμής υπέβαλαν στο Ταμείο Αποζημιώσεων IOPC 34 αιτήσεις ύψους 83.500.000 ευρώ (89.500.000 δολάρια), για τις εργασίες τους μετά τη διαρροή. Ο διεθνής ασφαλιστικός φορέας έχει εγκρίνει και καταβάλει 16.000.000 ευρώ (17.100.000 δολάρια). Ο διευθυντής του IOPC Funds, Gaute Sivertsen, δήλωσε στην «TradeWinds» ότι ο οργανισμός θα επιδιώξει να πάρει πίσω οποιαδήποτε χρήματα από άτομα ή ομάδες που θα βρεθούν υπεύθυνοι για την αρχική διαρροή. «Αν θα κυνηγήσουμε τον πλοιοκτήτη και τον φορέα καθαρισμού, θα πρέπει να το δούμε» σημείωσε. «Πρώτα πρέπει να περάσει αυτό από τις νομικές διαδικασίες στην Ελλάδα. Εχει περάσει πολύς καιρός. Προσπαθούμε πάντα να ανακτήσουμε το κόστος μας, αν είναι δυνατόν» ανέφερε ο Sivertsen, αφήνοντας να εννοηθεί πως ο ασφαλιστικός φορέας θα προσφύγει δικαστικά εναντίον της πλοιοκτήτριας εταιρίας και της εταιρίας που είχε αναλάβει αρχικά την επιχείρηση απορρύπανσης.