Νέα τροπή παίρνουν οι έρευνες για τις συνθήκες και τα αίτια της τραγωδίας στα Τέμπη, καθώς κατατέθηκε χθες τεχνική έκθεση πραγματογνωμόνων οικογενειών θυμάτων που αποδεικνύει πως δεν υπήρξε μετωπική σύγκρουση των τρένων, ενώ μοιραία ήταν για 16 επιβάτες της επιβατικής αμαξοστοιχίας τα εύφλεκτα υλικά και η κακή φόρτωση λαμαρινών που μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία. Η νέα, επικαιροποιημένη έκθεση 75 σελίδων που συνέταξαν οι τεχνικοί εμπειρογνώμονες τους οποίους όρισαν συγγενείς των θυμάτων αναλύει 30 νέα στοιχεία για τις συνθήκες της τραγωδίας.
Το πόρισμα κατατέθηκε χθες στον εφέτη ανακριτή Λάρισας, εκ μέρους οικογενειών θυμάτων. Οπως δήλωσε ο Χρήστος Κωνσταντινίδης, ο οποίος έχασε τη σύζυγό του στο σιδηροδρομικό δυστύχημα, στο πόρισμα αναφέρεται ότι η πυρόσφαιρα προκλήθηκε από υλικό περίπου 12-15 τόνων, στο οποίο υπήρχαν ξυλόλιο, βενζόλιο και τολουόλιο, που αποτελούν καθαρό υποκατάστατο βενζίνης. Στην έκθεση συμμετείχαν ο καθηγητής Μαθηματικών Μάνος Παπαδάκης του Πανεπιστημίου του Χιούστον και ο Νικόλαος Ντούβρας, μηχανολόγος μηχανικός με πείρα στη Formula 1, που εξέτασαν μείγματα καυσίμων στις συνθήκες αυτές, ενώ χρησιμοποιήθηκαν δύο διαφορετικά μοντέλα, τα οποία κατέληξαν στα ίδια συμπεράσματα. Σύμφωνα με το πόρισμα της έκθεσης, δεν υπήρξε μετωπική σύγκρουση μεταξύ των δύο αμαξοστοιχιών, αλλά εκτροχιασμός της εμπορικής.
Οπως φαίνεται, ο μηχανοδηγός της εμπορικής αμαξοστοιχίας είδε το επιβατικό τρένο μέσα από το τούνελ και, σε μια απέλπιδα κίνηση, προσπάθησε να εκτροχιάσει τον συρμό προς τα αριστερά, πατώντας απότομα φρένο, ώστε να αποφύγει τη μεγάλη ισχύ της μετωπικής σύγκρουσης. Σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες, δεν υπήρχε σύγκρουση των δύο μηχανών των τρένων, κάτι που αποδεικνύεται από τη στρέβλωση των γραμμών ανόδου, και για τον λόγο αυτόν σταμάτησε το καταγραφικό νωρίτερα. Η μηχανή της επιβατικής συγκρούστηκε με το πρώτο βαγόνι της εμπορικής αμαξοστοιχίας, πέφτοντας στη συνέχεια στο διπλανό πρανές.
«Οι δύο μηχανές βρέθηκαν σε απόσταση περίπου 45 μέτρων (εκτός γραμμής) από το τελικό σημείο ακινητοποίησης του υπόλοιπου συρμού (πάνω στη γραμμή, οι δύο μηχανές δεν είχαν εμφανή σημάδια πρόσκρουσης με τις μεταλλικές επιφάνειες της επιβατικής, αλλά σημάδια πλαγιομετωπικής σύγκρουσης και, επιπλέον, η θέση και η κατάσταση της πλατφόρμας Νο 1 της εμπορικής αμαξοστοιχίας) είχε εμφανή σημάδια μετωπικής σύγκρουσης» αναφέρει χαρακτηριστικά το πόρισμα. Εξάλλου, οι τεχνικοί διαπιστώνουν κακή φόρτωση λαμαρινών που δεν είχαν δεθεί καλά στα βαγόνια της εμπορικής αμαξοστοιχίας. Από το απότομο φρενάρισμα έφυγαν λαμαρίνες από τα βαγόνια της εμπορικής αμαξοστοιχίας, με αποτέλεσμα να εμβολίσουν, σε πολλά σημεία, το επιβατικό τρένο.
Ως προς τους θανάτους, με βάση τις νεκροψίες-νεκροτομές που διενήργησε η Ιατροδικαστική Υπηρεσία Λάρισας, οι πραγματογνώμονες διαπιστώνουν πως για 16 επιβάτες η αιτία θανάτου ήταν η καθολική απανθράκωση από τη φωτιά που προκλήθηκε και όχι από τη σύγκρουση των τρένων, για 12 επιβάτες η προχωρημένη απανθράκωση, για ένα θύμα η καθολική απανθράκωση, ενώ για δύο ακόμα επιβάτες αναφέρεται πως έχασαν τη ζωή τους ως συνέπεια των τραυμάτων τους, έχοντας και καθολικά εγκαύματα. Στην τεχνική έκθεση γίνεται αναφορά στον χημικό τραυματισμό πυροσβεστών, που αποδίδεται στην επαφή τους με χημικές ουσίες, όπως υδρογονάνθρακες, αφού, όπως τονίζεται, η στολή δεν μπορούσε να τους προστατεύσει.
«Τα χημικά τραύματα των πυροσβεστών δεν συνάδουν σε επαφή με έλαιο σιλικόνης σε οποιαδήποτε μορφή του, αντίθετα συνάδουν με την επαφή με ουσίες όπως οργανικοί διαλύτες, που είναι ισχυρά τοξικοί» σημειώνεται. Σε άλλο σημείο του πορίσματος, οι πραγματογνώμονες καταγγέλλουν πως υπήρξε συστηματική προσπάθεια αφαίρεσης αντικειμένων από τον τόπο της τραγωδίας από τις πρώτες σχεδόν ώρες, «αντικείμενα τα οποία, αφού επιλεγούν προσεκτικά, τοποθετούνται πίσω από το κοντέινερ του βαγονιού Νο 5 και οδηγούνται σε άγνωστη κατεύθυνση. Στα αντικείμενα αυτά υπάρχουν και κάποια που προσομοιάζουν με αντικείμενα μεταφοράς επικίνδυνων χημικών εύφλεκτων υλικών».
«Από το μεσημέρι κιόλας της 1ης Μαρτίου 2023, η διαχειρίστρια εταιρία και ιδιοκτήτρια των αμαξοστοιχιών, χωρίς να εμποδιστεί από οποιονδήποτε είχε λόγο να το κάνει (προανακριτικοί – ανακριτικοί υπάλληλοι), αποσύρει το σύνολο, πλην δύο κοντέινερ, και τα μεταφέρει στη Θεσσαλονίκη, όπου σε δύο ημέρες υποδέχεται και τα άλλα δύο. Δεν ερευνήθηκαν τόσο από ουσιαστικής όσο και από τυπικής πλευράς στο πεδίο, και μόνο μετά από παρέμβαση-παραγγελία του ανακριτή στις 20/3/2023, δηλαδή 23 ημέρες μετά, με ό,τι συνεπάγεται για την αξιοπιστία αυτού, αφού η HELLENIC TRAIN, ως ύποπτη τέλεσης αδικήματος, δεν είχε οποιοδήποτε δικαίωμα διαχείρισης πειστηρίων για όλο αυτό το χρονικό διάστημα» τονίζουν οι τεχνικοί σύμβουλοι των οικογενειών των θυμάτων.