Στα «κάγκελα» βρίσκονται εδώ και αρκετούς μήνες οι κάτοικοι των πολύπαθων Εξαρχείων εξαιτίας της κατασκευής σταθμού μετρό στην ομώνυμη πολύπαθη εδώ και δεκαετίες πλατεία!
- Απο τον Ιάσονα Δημήτριο Τσέτσο
Ανάμεσα στις κατά καιρούς κυμαινόμενες σε ένταση διαμαρτυρίες, που μερικές φορές εξαντλούνται στην ανάρτηση πανό και άλλες σε καταδρομικές ενέργειες εναντίων των δυνάμεων των ΜΑΤ που επί 24ώρου βάσεως φυλάνε το εργοτάξιο με βάρδιες (υπολογίζεται ότι κάθε μέρα 300 αστυνομικοί διαφόρων υπηρεσιών της ΕΛ.ΑΣ. απασχολούνται στο συγκεκριμένο σημείο), υπάρχουν και κοινωνικά υγιείς αντιδράσεις, όπως αυτές που αφορούν την ασφάλεια των κατοίκων, των εργαζομένων και των επισκεπτών της περιοχής.
Το χρονικό
Στις αρχές Μαρτίου ο Δήμος Αθηναίων ζήτησε εγγράφως από τους καταστηματάρχες των μαγαζιών που βρίσκονται στην πλατεία Εξαρχείων να μαζέψουν τα τραπεζοκαθίσματα, καθώς επίκειται η έγκριση της άδειας για την επέκταση του εργοταξίου. Τελικά, στις 27 Μαρτίου το δημοτικό συμβούλιο αποφάσισε τη μη χορήγηση άδειας κατάληψης χώρου για το 2024 στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος που δραστηριοποιούνται επί των οδών Θεμιστοκλέους, Στουρνάρη και Σπύρου Τρικούπη, προκειμένου να «υλοποιηθεί η τοποθέτηση της περίφραξης στην τελική της ευθεία, για την κατασκευή του σταθμού με την άμεση απομάκρυνση των τραπεζοκαθισμάτων και των λοιπών στοιχείων χρήσεων (πάγκοι – ράφια) από τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος που δραστηριοποιούνται και αδειοδοτούνται, επί της πλατείας Εξαρχείων», δίνοντας έτσι το «πράσινο φως» στην ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ να προχωρήσει στην επέκταση του εργοταξίου.
Η εξέλιξη αυτή έγινε δεκτή με ιδιαίτερη… θέρμη από συλλογικότητες των Εξαρχείων, που αντέδρασαν δυναμικά και άμεσα με κινητοποιήσεις και ανακοινώσεις. Ανάμεσα στους προβληματισμούς που έθεσαν ήταν ότι «οι λαμαρίνες θα φτάσουν μια ανάσα από τις πόρτες των πολυκατοικιών, χωρίς καν να έχουν ληφθεί τα απαραίτητα μέτρα σε περίπτωση πυρκαγιάς ή σεισμού», καθώς και ότι δεν υπήρξε πρόβλεψη για μελέτες στατικότητας των κτιρίων, αντιθορυβικής προστασίας κ.λπ. Στις 10 Απριλίου, έπειτα από επιστολές κατοίκων και εργαζομένων των Εξαρχείων στην Πυροσβεστική και στον Δήμο Αθηναίων αναφορικά με ζητήματα ασφάλειας, συζητήθηκε στο δημοτικό συμβούλιο, για λίγα λεπτά και εκτός ημερήσιας διάταξης, το σχέδιο της επέκτασης του εργοταξίου, κατά τη διάρκεια του οποίου ο αντιδήμαρχος Νίκος Χρυσόγελος ανακοίνωσε ότι η Πυροσβεστική θα πραγματοποιούσε αυτοψία στην πλατεία.
Εν τέλει, τα ξημερώματα της 13ης Μαΐου άρχισε η επέκταση του εργοταξίου στην πλατεία Εξαρχείων, ενώ το ίδιο απόγευμα ο κ. Χρυσόγελος δήλωσε στο δημοτικό συμβούλιο ότι η Πυροσβεστική Υπηρεσία πραγματοποίησε την αυτοψία της και πως περιμένει τη γνωμοδότησή της για το αν είναι ασφαλής η επέκταση, έπειτα και από τις πιέσεις των κατοίκων. Πράγματι, η επέκταση έγινε και περιόρισε το πλάτος του πεζοδρομίου της Θεμιστοκλέους από τα 3,5 μέτρα που ορίζει ο νόμος -προκειμένου να μπορέσουν να περάσουν σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης οχήματα της Πυροσβεστικής, ασθενοφόρα κ.λπ. (ΦΕΚ 6213/Β’ 7.12.2022)-, στα μόλις 1,7 μέτρα!
Οι αντιδράσεις
Μία ημέρα αργότερα, στις 14 Μαΐου και με αφορμή την προσαγωγή γονιού, τις επικίνδυνες συνθήκες που δημιούργησε η επέκταση του εργοταξίου, αλλά και την αδιαφορία των αρμόδιων Αρχών για την τήρηση των κανόνων ασφάλειας, η Ενωση Γονέων της 1ης Δημοτικής Κοινότητας του Δήμου Αθηναίων εξέδωσε ανακοίνωση, στην οποία κατήγγειλε ότι τα έργα επέκτασης του εργοταξίου πραγματοποιήθηκαν χωρίς το πόρισμα της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και δίχως τον επίσημο ορισμό σημείου συγκέντρωσης των παιδιών σε περίπτωση σεισμού. «Πώς θα μετακινηθούν με ασφάλεια αυτά τα παιδιά από τη μισή πλέον Στουρνάρη με ένα μόνο πεζοδρόμιο μικρό και κατειλημμένο και δρόμο που ίσα ίσα περνάει επιβατικό όχημα ή από τη στενή Ερεσσού, την ίδια στιγμή που θα ακολουθούν αντίστοιχη διαδρομή και οι υπόλοιποι πολίτες;», όπως εύλογα αναρωτιέται η Ενωση. Να σημειωθεί ότι μια ανάσα από την πλατεία βρίσκονται το 5ο Γυμνάσιο Αθήνας αλλά και ένας παιδικός σταθμός, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια των παιδιών, σε περίπτωση σεισμού.
Λίγες ημέρες αργότερα, και συγκεκριμένα στις 21 Μαΐου, ακριβώς μία εβδομάδα από την επέκταση του εργοταξίου, συλλογικότητα κατοίκων που αντιδρά στην κατασκευή σταθμού μετρό στην πλατεία αντέδρασε εκ νέου με ανάρτηση στα social media, τονίζοντας ότι ήδη είχαν περάσει 47 ημέρες από τότε που υποβλήθηκε ερώτημα στην Πυροσβεστική Υπηρεσία σχετικά με την ασφάλεια σε περίπτωση ανάγκης μαζικής εκκένωσης των γύρω πολυκατοικιών, αλλά και 22 ημέρες από την αποστολή εγγράφου στην Υπηρεσία Αδειοδοτήσεων Χρήσης Κοινόχρηστου Χώρου του Δήμου Αθηναίων, αναφορικά με την «παραβίαση της υπουργικής απόφασης που ορίζει ως απαραίτητο χώρο ανεμπόδιστης κυκλοφορίας τα 3,5 μέτρα».
Την επομένη, επιτέλους, έφτασε η απάντηση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, σύμφωνα με την οποία διαπιστώθηκε: 1) ότι «δεν υπάρχει σχετικός φάκελος πυροπροστασίας για την εν λόγω εγκατάσταση» και β) «η είσοδος των πυροσβεστικών οχημάτων από την οδό Αραχώβης και την οδό Ανδρέα Μεταξά προς τον πεζόδρομο της οδού Θεμιστοκλέους δεν είναι εφικτή», ωστόσο η διέλευση των οχημάτων θα μπορούσε να γίνει από «την οδό Εμμανουήλ Μπενάκη εφόσον οι τέντες και τα τραπεζοκαθίσματα των καταστημάτων δεν είναι ανεπτυγμένα και δεν υπάρχουν σταθμευμένα δίκυκλα επί του πεζοδρομίου. Η ύπαρξη τσιμεντένιων παρτεριών με δέντρα επί της οδού Βαλτετσίου δυσχεραίνει ιδιαίτερα τη διέλευση πυροσβεστικών οχημάτων».
Με λίγα λόγια, η Πυροσβεστική επιβεβαιώνει τις ανησυχίες των κατοίκων για τη δυσκολία πρόσβασης πυροσβεστικών οχημάτων στον πεζόδρομο της Θεμιστοκλέους, όπου στεγάζονται μια σειρά από πολυκατοικίες και επιχειρήσεις, με εκατοντάδες ενοίκους, εργαζομένους, θαμώνες και ιδιοκτήτες των οποίων δυνητικά κινδυνεύει η ζωή τους σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, ακριβώς εξαιτίας της επέκτασης του εργοταξίου!
Αυτοψία της «Espresso»
Πρωί Σαββάτου η «Espresso» πραγματοποιεί αυτοψία στην πολύπαθη περιοχή, ώστε να διαπιστώσει ιδίοις όμμασι την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί από την επέκταση του εργοταξίου του μετρό αλλά και τις αντιδράσεις μερίδας των κατοίκων, μια και την προηγούμενη ημέρα, μετά τη δυναμική πορεία στους δρόμους της γειτονιάς, ομάδα νεαρών εκτόξευσε πέτρες και βόμβες μολότοφ προς τις δυνάμεις των ΜΑΤ και τις λαμαρίνες του εργοταξίου, με τη φωτιά να περνάει μέσα σε αυτό και τους εργαζομένους να τρέχουν πανικόβλητοι για να τη σβήσουν!
Πράγματι, η πρώτη εντύπωση που σου δίνεται είναι ότι βρίσκεσαι σε εμπόλεμη ζώνη, βλέποντας τις δυνάμεις των σωμάτων ασφαλείας να «στρατοπεδεύουν» γύρω από το εργοτάξιο και έναν φράχτη, ύψους 5 μέτρων, να ορθώνεται γύρω από την πάλαι ποτέ κακόφημη πλατεία. Αυτό δε που κάνει ιδιαίτερη εντύπωση στο μάτι είναι ο πεζόδρομος της Θεμιστοκλέους, μετά την επέκταση της λαμαρίνας, όπου άνθρωποι πίνουν ατάραχοι τον καφέ τους, καθισμένοι στα τραπέζια των καταστημάτων εστίασης, ενώ δίπλα τους ίσα ίσα που χωράει να περάσει ένας άνθρωπος. Η εικόνα αυτή μόνο δυσοίωνες σκέψεις μπορεί να γεννήσει στο μυαλό για το τι μπορεί να συμβεί σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, που πανικόβλητοι άνθρωποι θα τρέχουν να σωθούν μέσα σε μια τόσο στενή δίοδο!
Λίγα μέτρα μετά, στη συμβολή της Θεμιστοκλέους με την επίσης πλακόστρωτη Βαλτετσίου, «hotspot» της νυχτερινής ζωής για τη γειτονιά, μια σειρά παρκαρισμένα μηχανάκια κι ένας παρατημένος καναπές ουσιαστικά αποκλείουν την πρόσβαση στη Θεμιστοκλέους από οχήματα, ακριβώς όπως το περιέγραψε στο πόρισμά της η Π.Υ. «Ευτυχώς, δεν έχουμε καμιά φωτιά τώρα» σκεφτόμαστε καθώς προχωράμε μέχρι τη συμβολή των οδών Αραχώβης και Οικονόμου.
Ευθεία, κατηφορίζει η οδός Στουρνάρη. Ευτυχώς, εδώ χωράει -έστω στριμωγμένα- ένα αυτοκίνητο, ενώ στα δεξιά το πεζοδρόμιο είναι κατειλημμένο από τραπεζοκαθίσματα επιχειρήσεων εστίασης, με τους πεζούς να διαλέγουν να περάσουν είτε από το λιγοστό πεζοδρόμιο που αφήνουν τα «trendy» μαγαζιά με τη δυνατή μουσική είτε να το διακινδυνεύσουν ανάμεσα στα διερχόμενα αυτοκίνητα! Ελαφρώς βελτιωμένη είναι η κατάσταση στο κάτω μέρος της πλατείας, επί της οδού Σπύρου Τρικούπη. Εδώ ο δρόμος είναι πιο πλατύς και ο πεζός μπορεί να περπατήσει ακίνδυνα στη μια μεριά του πεζοδρομίου. Βέβαια εδώ, μια και υπάρχει περισσότερο άνοιγμα, παρατηρούμε τη διπλή περίφραξη που περιβάλλει αυτή την πλευρά του εργοταξίου, με διπλούς φράχτες πέντε μέτρων, που σε κάνουν να νιώθεις λες και βρίσκεσαι στο… Γκουαντάναμο!
Κλείνοντας, δεν μπορούμε παρά να παραθέσουμε την άποψη αρκετών κατοίκων της περιοχής αλλά και εξεχόντων πολιτικών μηχανικών που έχουν τοποθετηθεί επί του θέματος, ότι δηλαδή η επιλογή κατασκευής σταθμού μετρό στην πλατεία Εξαρχείων, αντί για το ευρύχωρο σημείο επί της οδού Τοσίτσα, δίπλα από το Αρχαιολογικό Μουσείο, είναι καθαρά μία πολιτική πράξη που ωστόσο δεν λαμβάνει υπόψη της την ιδιαίτερη ρυμοτομία της πυκνοκατοικημένης και με ελάχιστο ελεύθερο χώρο γειτονιάς. Από την πλευρά μας, γνωρίζοντας ότι τα έργα θα διαρκέσουν αρκετά χρόνια μέχρι τη διάλυση του εργοταξίου και του ανοίγματος του σταθμού του μετρό, εφόσον τελικά κατασκευαστεί στο συγκεκριμένο σημείο, ελπίζουμε να μη συμβεί κάποια τραγωδία, που θα δικαιώσει -δυστυχώς- όσους πολίτες αντιδρούν!