«Σε αυτόν τον κόσμο, που ολοένα στενεύει, ο καθένας μας χρειάζεται όλους τους άλλους. Πρέπει να αναζητήσουμε τον άνθρωπο, όπου κι αν βρίσκεται» είχε αναφέρει, μεταξύ άλλων, στην ομιλία του κατά την απονομή του βραβείου Νόμπελ ο μεγάλος μας ποιητής Γιώργος Σεφέρης και τα λόγια του επιβεβαιώνονται με τον καλύτερο τρόπο. Πρώτη φορά στην ιστορία της ειδικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα και στην Κύπρο μαθητές κέρδισαν χρυσό βραβείο στην κατηγορία Ψηφιακή Εκπαίδευση, Ρομποτική και Τεχνητή Νοημοσύνη στα Education Leaders Awards 2024.
Πρόκειται για έναν κορυφαίο ευρωπαϊκό θεσμό, που βραβεύει την καινοτομία, τη δημιουργία, την ανθρωπιά, και το πάθος στην εκπαίδευση, προάγοντας τις βέλτιστες πρακτικές και ενθαρρύνοντας την αριστεία, με έμφαση στην έμπνευση των μαθητών και στη διδασκαλία με πρωτότυπους και καινοτόμους τρόπους. Οι μαθητές από το δημόσιο σχολείο ΕΝΕΕΓΥ-Λ. Τρικάλων έλαβαν αυτήν τη σπουδαία διάκριση, έχοντας στο πλευρό τους τον καθηγητή Οικονομίας και Νέων Τεχνολογιών, Μάριο Παπαευσταθίου.
Πρωτοποριακές μέθοδοι
Ο εκπαιδευτικός, γνωστός για τη δυναμική του προσέγγιση στην ενσωμάτωση της τεχνολογίας στο σχολείο, βραβεύτηκε με την ανώτατη διάκριση και το χρυσό βραβείο για τις πρωτοποριακές του μεθόδους, που συνδυάζουν τη ρομποτική και την Τεχνητή Νοημοσύνη. Η δράση τους επικεντρώθηκε στη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης και των social media για την ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων των μαθητών, προετοιμάζοντάς τους για τον σύγχρονο ψηφιακό κόσμο, καθώς και στην ανάπτυξη προγραμμάτων που βοηθούν τους μαθητές να προσαρμόζουν τη μάθησή τους, με βάση τις ατομικές τους ανάγκες και ικανότητες.
Περιελάμβανε τη χρήση προηγμένων εκπαιδευτικών εργαλείων και τεχνολογιών, όπως ρομποτική και αλγορίθμους Τεχνητής Νοημοσύνης, για την ανάπτυξη προγραμμάτων που ενίσχυαν τις δεξιότητες των μαθητών στην επικοινωνία, στη συνεργασία και την επίλυση προβλημάτων. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να δημιουργήσουν και να διαχειριστούν ψηφιακές καμπάνιες, αποκτώντας πολύτιμη εμπειρία στο ψηφιακό μάρκετινγκ, με αποτέλεσμα να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον μάθησης που ενθαρρύνει την κριτική σκέψη και την καινοτομία.
Η πρωτοβουλία του εκπαιδευτικού, η οποία έλαβε χώρα στο Δημόσιο Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο και Λύκειο Τρικάλων, είναι η πρώτη που έγινε σε Ελλάδα και Κύπρο, χρησιμοποιώντας ό,τι πιο επίκαιρο υπάρχει στην ψηφιακή εποχή, που αφορά την εξέλιξη της τεχνολογίας ζώντας σε μία πόλη. Δεδομένου ότι τα Τρίκαλα αποτελούν μία «έξυπνη» πόλη και κέντρο τεχνολογίας, εφαρμόζουν καινοτόμα πιλοτικά προγράμματα. Ετσι, κατά τη διάρκεια του χρόνου οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να εξετάσουν βιωματικά την εξέλιξη της τεχνολογίας, μέσω πολλαπλών βιωματικών επισκέψεων και διαδραστικών μαθημάτων.
Κατά την παραλαβή του βραβείου του ο κ. Παπαευσταθίου εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του προς τη διεύθυνση του σχολείου του, προς τους μαθητές του και την ομάδα του, τονίζοντας ότι η επιτυχία αυτή είναι αποτέλεσμα συλλογικής προσπάθειας και η αφοσίωση, ο ενθουσιασμός, η επιμονή, η συνεργασία και η δημιουργικότητα κατά τη διάρκεια υλοποίησης της δράσης ήταν τα στοιχεία που έφεραν την τεράστια αυτή επιτυχία στο δημόσιο σχολείο-κόσμημα της δευτεροβάθμιας Τρικάλων.
Το όραμα
«Αυτό το βραβείο δεν ανήκει μόνο σε μένα, αλλά σε όλους τους μαθητές μου, τους συναδέλφους, που μοιράζονται το ίδιο όραμα για μια καινοτόμα εκπαίδευση και την ανάπτυξη μιας πιο θετικής και ενθαρρυντικής εκπαιδευτικής κουλτούρας. Μαζί αποδείξαμε ότι η τεχνολογία μπορεί να αποτελέσει ένα ισχυρό εργαλείο για την ενίσχυση της μάθησης και της ανάπτυξης των δεξιοτήτων των μαθητών μας και, φυσικά, η εκπαίδευση -κατά τη γνώμη μου- δεν είναι η μόνο η εκμάθηση γεγονότων, αλλά κυρίως η εξάσκηση του μυαλού στο να σκέφτεται. Συνεπώς, τα παιδιά πρέπει να διδαχτούν πώς να σκέφτονται, και όχι τι να σκέφτονται, και η πιο ισχυρή μορφή διδασκαλίας είναι το παράδειγμα» είπε και συνέχισε:
«Για να είναι κάποιος πετυχημένος εκπαιδευτικός, πρέπει πρώτα να υπήρξε καλός μαθητής. Η πιο ισχυρή μορφή διδασκαλίας είναι να είσαι το παράδειγμα και δεν θα έπρεπε να έχει σημασία πόσο αργεί ένα παιδί να μάθει, φτάνει να το ενθαρρύνουμε να μη σταματάει. Ενα βέλος μπορεί να ριχτεί μπροστά μόνο τεντώνοντάς το προς τα πίσω, οπότε όταν η ζωή σε τραβάει προς τα πίσω με δυσκολίες, σημαίνει ότι σε προετοιμάζει για να σε ρίξει μπροστά σε κάτι σπουδαίο, απλά εστιάσου και συνέχισε να στοχεύεις». Ο καθηγητής έκανε σαφές πως για τον ίδιο η εκπαίδευση είναι το άναμμα μια φλόγας και στόχος του ήταν να μεταλαμπαδεύσει σε όλη την κοινωνία τη σημασία της ειδικής εκπαίδευσης και ότι όλοι οι άνθρωποι είναι ισότιμοι και μπορούν να τα καταφέρουν.
«Οι μαθητές μας απέδειξαν ότι η εκπαιδευτική διαδικασία είναι το εφαλτήριο κάθε μεγάλης επιτυχίας, γιατί προάγει ήθος, υψηλές αξίες. Eίμαστε σαν τα βιβλία, οι περισσότεροι βλέπουν μόνο το εξώφυλλο. Η μειοψηφία διαβάζει την εισαγωγή, πολλοί πιστεύουν τους κριτικούς και ελάχιστοι γνωρίζουν το περιεχόμενό τους» ανέφερε και κατέληξε: «Υπάρχουν δύο ημέρες μέσα στον χρόνο που δεν μπορείς να κάνεις τίποτα: Η μία ονομάζεται χθες και η άλλη αύριο. Ζήσε, λοιπόν, το σήμερα όσο καλύτερα μπορείς, γιατί η ζωή είναι σαν να κάνεις ποδήλατο και για να κρατήσεις την ισορροπία, πρέπει να κινείσαι συνεχώς προς τα εμπρός. Ο άνθρωπος διατηρεί την ισορροπία του, την αυτοκυριαρχία του και τη σιγουριά του μόνο όταν κινείται προς τα εμπρός».
O καθηγητής Οικονομίας και Νέων Τεχνολογιών Μάριος Παπαευσταθίου με την ταξη των leaders
Ο Μάριος Παπαευσταθίου χρησιμοποιεί καινοτόμες και πρωτοποριακές μεθόδους διδασκαλίας για την ενίσχυση της ποιότητας στην εκπαίδευση, με κυριότερες την ψηφιακή μάθηση και την τεχνολογία. Πεποίθησή του είναι ότι οι δεξιότητες επικοινωνίας και αυτοδιαχείρισης, σε συνδυασμό με τη σκέψη σχεδιασμού, καινοτομίας και τη συνεργατική εργασία μπορούν να βοηθήσουν τους νέους μαθητές όχι μόνο να είναι αποτελεσματικοί χρήστες της τεχνολογίας, αλλά και να γίνουν ενεργοί δημιουργοί και συνάμα κατανοητές «φωνές» στον ψηφιακό κόσμο.
Ετσι, προσπαθεί στην τάξη, με τον συνδυασμό της μαθησιακής θεωρίας, της πρακτικής εφαρμογής και της τεχνολογικής καινοτομίας, να δημιουργήσει ένα πιο δυναμικό μαθησιακό περιβάλλον, ώστε να πετύχει τον σκοπό του, που δεν είναι άλλος από την εξέλιξη των μαθητών του και την προετοιμασία τους για έναν αλληλένδετο κόσμο τεχνολογικής εξέλιξης σε μία νέα ψηφιακή εποχή, που είναι ήδη παρούσα. Στο πλαίσιο αυτό, χρησιμοποιεί ελκυστικό και σύγχρονο εκπαιδευτικό υλικό, ώστε να δημιουργεί ερεθίσματα για περισσότερη διερεύνηση και εξέλιξη, ενώ προσπαθεί να κάνει το υλικό αυτό ευχάριστο και χρήσιμο τόσο για τους γονείς όσο και για τους μαθητές.
Η συμβολή του καθηγητή στην ψηφιακή εκπαίδευση δεν περιορίζεται μόνο στην τάξη, αφού έχει διοργανώσει πλήθος σεμιναρίων και εργαστηρίων που αφορούν εκπαιδευτικούς, βοηθώντας τους με τον τρόπο αυτό να ενσωματώσουν την τεχνολογία στο δικό τους διδακτικό έργο. Παράλληλα συμμετέχει ενεργά σε διεθνή συνέδρια, διαδίδοντας τις γνώσεις και τις πρακτικές του σε ένα ευρύτερο κοινό. Ο ίδιος πιστεύει ότι η τεχνολογία ενισχύει τον εκπαιδευτικό, καθώς η εκπαίδευση με τη βοήθεια των νέων τεχνολογιών και της Τεχνητής Νοημοσύνης γίνεται πιο ενδιαφέρουσα και πιο αποτελεσματική για κάθε μαθητή – ιδιαίτερα, δε, στο κομμάτι της ειδικής εκπαίδευσης, που είναι και το πιο ευαίσθητο.