Σάλο έχει προκαλέσει η κίνηση της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη να αντικαταστήσει τελευταία στιγμή τη γνωμοδοτική επιτροπή για την επιλογή της ταινίας που θα εκπροσωπήσει τη χώρα μας στην ξενόγλωσση κατηγορία των βραβείων Οσκαρ, εγείροντας έτσι ερωτήματα σχετικά με τη διαφάνεια της διαδικασίας.
Μέλη της… παρ’ ολίγον επιτροπής ήταν η δημοσιογράφος Λήδα Γαλανού, η ηθοποιός Κόρα Καρβούνη, η σεναριογράφος Κάλλια Παπαδάκη και ο σκηνοθέτης Βασίλης Κεκάτος. Ωστόσο η προϊσταμένη του Τμήματος Κινηματογραφίας και Οπτικοακουστικών Μέσων τούς ανακοίνωσε στη συνέχεια ότι «εκ παραδρομής σάς ανακοινώθηκε η συμμετοχή σας στην επιτροπή», ενώ την ίδια μέρα δημοσιεύτηκε στη Δι@ύγεια η σύσταση μιας εντελώς διαφορετικής επιτροπής, αποτελούμενης από τους Παναγιώτη Ράππα, Σπύρο Ταραβήρα, Βασίλη Χαραλαμπόπουλο, Εβαν Σπηλιωτόπουλο, Δημήτρη Δανίκα, Χριστίνα Λαζαρίδη και Ασημίνα Προέδρου.
Με επιστολή της η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου κατήγγειλε ότι θίγεται η αξιοπιστία της διαδικασίας, ενώ σφοδρές ήταν και οι αντιδράσεις των κινηματογραφικών σωματείων που εξαπέλυσαν πυρά κατά του ΥΠΠΟ, λέγοντας ότι «υποσκάπτει τις διαδικασίες που το ίδιο επέλεξε και δημιουργεί υπόνοιες για μεθοδεύσεις που δεν το τιμούν, όπως δεν τιμούν και τους επαγγελματίες του χώρου». Ακολούθησε η παραίτηση της προέδρου της νέας επιτροπής Ασημίνας Προέδρου (βραβευμένη πέρυσι με Ιρις για την ταινία της «Πίσω από τις θημωνιές»), που μίλησε για «παλινωδίες και ανεπίτρεπτες διαδικασίες» του υπουργείου. Το φιάσκο του υπουργείου κατήγγειλε και ο βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα για τη μικρού μήκους ταινία του «Η απόσταση ανάμεσα στον ουρανό κι εμάς» σκηνοθέτης Βασίλης Κεκάτος, σημειώνοντας μεταξύ άλλων σε ανάρτησή του στο facebook πως «είναι cringe το υπουργείο να υποτιμά τη νοημοσύνη ανθρώπων του πολιτισμού».
Μετά τις αποκαλύψεις για την κίνηση του ΥΠΠΟ έγινε γνωστό ότι 20 (από τους 23) Ελληνες σκηνοθέτες και παράγωγοι αποσύρουν τις ταινίες τους από τη λίστα με τις πιθανές υποψηφιότητες για Οσκαρ, ενώ ακολούθησε λίγο αργότερα ακόμα μία απόσυρση, με τις διαθέσιμες επιλογές για τα βραβεία να μένουν μόλις δύο ταινίες. Σε επιστολή τους προς τη Λίνα Μενδώνη και τον Ιάσονα Φωτήλα οι σκηνοθέτες και παραγωγοί που αποσύρθηκαν από τη διαδικασία σημειώνουν χαρακτηριστικά: «Οι ανεύθυνοι και πρόχειροι χειρισμοί εκ μέρους του ΥΠΠΟ εγείρουν ερωτήματα και εύλογες υπόνοιες για τη στόχευση τέτοιων ενεργειών. Θυμίζουν δε τις πρακτικές και τις μεθοδεύσεις των Κρατικών Βραβείων Ποιότητας, που έχουν καταργηθεί από το 2009. Πρακτικές από τις οποίες οι επαγγελματίες του ελληνικού σινεμά δώσαμε αγώνες για να απεμπλακούμε, πρακτικές που δεν ταιριάζουν σε ένα σύγχρονο κράτος που θέλει να ονομάζεται ευρωπαϊκό, και που εκθέτουν και θα εκθέσουν και στη συγκεκριμένη περίπτωση τη χώρα μας διεθνώς».
Από την πλευρά του ο αρμόδιος υφυπουργός Ιάσονας Φωτήλας, κατά την έκτακτη συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη στο αμφιθέατρο του υπουργείου Πολιτισμού, ισχυρίστηκε πως δεν τηρήθηκε η νόμιμη διαδικασία στην επιλογή της επιτροπής, γι’ αυτό έπρεπε ν’ αλλάξει. Ο ίδιος, όπως τόνισε πολλάκις, δεν θα είχε κανένα πρόβλημα να δεχτεί την πρόταση με τα αρχικά μέλη της, αρκεί να τηρούνταν οι σωστές διαδικασίες. Διευκρίνισε δε ότι, εξαιτίας αυτής της παρατυπίας που έθιγε την αξιοπρέπεια του υπουργείου και «έκαιγε» ως παράτυπη την αρχική επιτροπή και λόγω πίεσης χρόνου, έπρεπε να κινηθεί ταχύτατα για να μη χαθεί η καταληκτική προθεσμία που ορίζει η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου προκειμένου να της γνωστοποιηθούν τα μέλη της γνωμοδοτικής επιτροπής από κάθε χώρα.
«Η διαδικασία ήταν τόσο παράτυπη και μη επιτρεπτή, που δεν μπορούσα να χρησιμοποιήσω το προϊόν της. Δεν θα ήταν σωστό» υπογράμμισε, ενώ επισήμανε ότι «δεν υπήρχε κανένας λόγος να αμφισβητήσουμε την επιτροπή» που αποτελούνταν από καλλιτέχνες «εγνωσμένου κύρους», όπως «εγνωσμένου κύρους» είναι και οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν σε εκείνη που έχει δημοσιευτεί στη Δι@ύγεια και η οποία είναι η μόνη που ισχύει.